Elevii romani au sustinut anul acesta testarea PISA, aplicata de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) in 65 de state si economii. Testarea internationala se desfasoara o data la 3 ani si arata nivelul elevilor de 15-16 ani la matematica si la citire. Cea mai recenta testare PISA a fost in 2012, cand rezultatele au aratat ca 40% dintre elevii romani au dificultati sa citeasca si sa inteleaga un text si pot rezolva doar exercitii de baza la Matematica. In plus, a aratat ca elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre toti elevii chestionati. HotNews.ro a aflat cum s-a desfasurat testarea PISA 2015, cati elevi din Romania au participat la ea, cine a organizat-o, in cate scoli s-a desfasurat si ce tip de subiecte si chestionare au avut copiii. Rezultatele testarii de anul acesta vor fi publicate in decembrie 2016.

ExaminareFoto: Agerpres

5.103 elevi romani cu varste cuprinse intre 15 ani si 3 luni si 16 ani si 2 luni la data testarii, din 185 de scoli, au sustinut in luna aprilie 2015 testarea PISA propriu-zisa. In toate tarile care participa la PISA 2015 esantionarea scolilor si a elevilor se realizeaza extern, de catre Consortiul PISA, cu ajutorul unui software dedicat, a explicat, la solicitarea HotNews.ro, Ministerul Educatiei. Lista scolilor poate fi facuta publica odata cu aparitia Raportului International OECD al PISA 2015, care va fi facut public in luna decembrie 2016.

In Romania, "testarea s-a desfasurat in toate cele 185 de scoli esantionate de catre Consortiul PISA 2015 in data de 22.04.2015. Conform standardului tehnic corespunzator, testarea este complet externa scolii respective si se realizeaza de catre un coordonator de scoala PISA format de catre Centrul National PISA [in Romania, Centrul National PISA este Centrul National de Evaluare si Examinare din subordinea Ministerului Educatiei - n.red.], pe baza unui manual standardizat de administrare a testarii", a precizat Ministerul Educatiei, in raspunsul trimis HotNews.ro.

Testarea a inceput la ora 10:00, iar elevii au avut la dispozitie 2 ore pentru a rezolva subiectele, care au fost structurate pe trei domenii: Stiinte ale naturii, Matematica si Citire/Lectura.

Sarcinile de lucru au fost proiectate "pornind de la o varietate de texte literare si non-literare, diagrame, tabele, grafice, harti", iar cerintele au vizat identificarea informatiilor din textul-sursa, rationamentul logic, matematic sau gandirea stiintifica a elevilor, formularea de opinii pro si contra, argumentarea opiniei sau a pozitiei adoptate in functie de contextul precizat. Ministerul Educatiei precizeaza ca toate sarcinile de lucru de la PISA 2015 au un grad ridicat de probabilitate de a fi intalnite in viata adulta.

"Dupa completarea brosurii cognitive cu durata de doua ore, elevii participanti la testare primesc spre completare, cu ajutorul coordonatorului de scoala PISA, si un chestionar de mediu socio-educational, cu durata de raspuns de 40-45 de minute", explica Ministerul.

  • Amintim ca tocmai acest chestionar de mediu socio-educational a aratat, in 2012, ca elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanta de toti ceilalti
  • Tot rezultatele acestor chestionare au aratat urmatoarea realitate, in urma cu 3 ani: 73% dintre elevii romani au spus ca se simt singuri la scoala. Sursa si detalii

Si directorii scolilor participante la PISA au primit un chestionar, "care investigheaza caracteristicile etosului scolii din perspectiva mediului scolar, a ofertei educationale, a oportunitatilor de invatare etc".

Testarea propriu-zisa a durat o singura zi, la nivelul fiecarei scoli.

Subiectele de testare si continutul chestionarelor sunt in responsabilitatea Consortiului international PISA si sunt aceleasi pentru toate tarile participante.

"Intrucat evaluarea PISA este o testare externa scolii, administrarea instrumentelor de evaluare s-a realizat de catre coordonatorul de scoala PISA format de catre Centrul National PISA", se arata in raspunsul primit la solicitarea HotNews.ro.

Romania, la fel ca toate celelalte tari in care elevii sustin aceasta testare, are obligatia prin contract sa pastreze confidentialitatea subiectelor de testare, pana la aparitia raportului international in decembrie 2016. Ministerul informeaza ca "in cazul in care alti itemi sau alte componente PISA decat cele specificate de catre Secretariatul OECD si mentionate in contract sunt facute publice de vreo tara participanta, tara respectiva este eliminata din baza de date, rezultatele nu sunt validate si se plateste o amenda al carei cuantum este echivalent cu taxa de participare la program".

"Ratiunea pentru care Secretariatul OECD si Consortiul PISA pastreaza confidentialitatea stricta asupra itemilor si a componentelor corelate este necesitatea de a pastra in banca de itemi construita din cicluri succesive PISA un numar semnificativ de itemi care sa poata fi administrati din nou de la un ciclu de testare la altul, astfel incat sa se poata intemeia statistic tendintele de evolutie pe termen mediu si lung a performantelor elevilor de 15 ani. Acesti itemi confidentiali constituie asa-numitii 'itemi-ancora' sau 'itemi de tendinta' si sunt proprietatea OECD pentru a servi acestui scop", precizeaza oficialii.

Autoritatea din Romania care se ocupa de testarea in tara - Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) - introduce intr-o baza de date construita de catre Consortiul PISA rezultatele testarii (codurile corespunzatoare de pe brosurile si chestionarele codificate administrate in aprilie 2015), care sunt prelucrate tot de catre Consortiul PISA.

Urmatoarea testare PISA va fi in 2018, iar recomandarea OECD este ca, atunci, toate tarile participante sa administreze testarea computerizat. "In acest moment nu exista prevederi pentru administrare on-line. In PISA 2015 se estimeaza ca aproximativ 60% dintre tarile participante administreaza testarea computerizat, dar procentele finale nu sunt inca publice deoarece intr-un numar semnificativ de tari testarea PISA 2015 este inca in derulare", a spus Ministerul Educatiei.

Testarile OECD-PISA sunt si modelul pe care este construita Evaluarea nationala de la finalul clasei a VI-a. Aceasta evaluare a fost introdusa de fostul ministrul Daniel Funeriu in legea educatiei, insa a fost organizata la nivel national abia anul trecut, iar rezultatele au fost facute publice la inceputul anului acestuia. Citeste mai multe despre acest subiect in urmatorul articol: Rezultate socante la evaluarea elevilor din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a. Elevii nu invata sa aplice si sa analizeze cunostintele din scoala - Mircea Miclea

La Evaluarile nationale de la finalul claselor a II-a si a IV-a, "modelele" pentru constructia testelor administrate le constituie testarile internationale IEA-PIRLS si IEA-TIMSS, informeaza Ministerul Educatiei.

Autoritatile precizeaza ca "rezultatele elevilor romani la PISA reprezinta performantele unui sistem educational. In masura in care performantele sistemului se vor imbunatati, acest lucru va fi reflectat atat de rezultatele la testarile internationale, cat si de rezultatele la evaluarile nationale".

Programul OECD-PISA nu testeaza "discipline", pentru ca nu urmareste eficienta in performarea unui anumit curriculum, explica Ministerul Educatiei. Potrivit informatiilor trimise la solicitarea HotNews.ro, programul OECD-PISA evalueaza in ce masura elevii aflati catre finalul educatiei obligatorii detin unele dintre competentele-cheie, cunostintele si deprinderile de baza esentiale atat pentru continuarea studiilor, cat si pentru participarea deplina la viata sociala sau pentru integrarea pe piata muncii.

Citeste si: