Sesizarea depusă la secretariatul Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) privind un posibil plagiat în cazul tezei de doctorat a premierului Nicolae Ciucă a fost admisă și publicată pe site-ul instituției. Totodată, profesorul Mircea Dumitru, vicepreședinte al Consiliului, a precizat pentru HotNews.ro că a preluat conducerea interimară a CNATDCU pentru următoarele două luni.

Nicolae CiucaFoto: Facebook/ Guvernul Romaniei
  • „Vă înaintăm sesizarea referitoare la teza de doctorat a domnului Nicolae Ionel Ciucă cu titlul „Dimensiunea angajării Armatei României în operații întrunite multinaționale”, susținută la Universitatea Națională de Apărare „Carol I”, însoțită de documentele în format tipărit și pe suport electronic, înregistrată la UEFISCDI cu nr. 111/20.12.2022” se arată în adresa semantă de Marela Rotar, șef al Biroului de Analiză Date Instituționale.

Click aici pentru document

Amintim că joi seară,deputatul USR Mihai Polițeanu a anunțat că a depus o sesizare la Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) în cazul premierului, după jurnalista Emilia Șercan a scris marți în PressOne că premierul României, generalul în rezervă Nicolae Ciucă, a plagiat în lucrarea de doctorat pe care a susținut-o în 2003 la Universitatea Națională de Apărare „Carol I”. Teza lui Ciucă, în baza căreia a devenit doctor în Științe militare în 2003, ar include conținut plagiat în cel puțin 42 de pagini din totalul de 138, scria ea.

Ce se întâmplă după admiterea sesizării privind un posibil plagiat - procedura CNATDCU

Profesorul universitar Mircea Dumitru, vicepreședinte al CNATDCU, dar care începând de marți va conduce interimar Consiliul pentru următoarele două luni, a explicat săptămâna trecută pentru HotNews.ro care este traiectoria unei sesizări, după ce aceasta este depusă și admisă.

  • Dumitru vine la conducerea CNATDCU ca urmare a faptului că președintele instituției, Ioan Aurel Pop, care este și președintele Academiei Române, s-a autosuspendat din această funcție de două ori timp de câte șase luni, potrivit Edupedu.ro, iar vicepreședinții au primit pe rând delegare pentru a prelua aceasta funcție.

Ce spunea Mircea Dumitru privind procedura în cazul analizei unei lucrări, după depunerea sesizării (CNATDCU nu se putea autosesiza - n.r.):

„Traiectoria este următoarea:

  • Președintele în exercițiu al Consiliului General îi cere presedintelui de panel să numească o comisie de specialisti. Președintele de panel se adresează comisiei CNATDCU care poate să analizeze această lucrare, deci în speță se adresează președintelui acestei comisii.
  • Se numește o comisie formată din trei-patru-cinci specialiști și aceștia în termen de 45 de zile trebuie să transmită un referat care să aibă o componentă de evaluare științifică și un referat tehnic, în cazul de față probabil de specialiști în științele militare.
  • Acest referat este apoi discutat în comisia de specialitate și este transmis mai departe Consiliului General, care în urma dezbaterii și în urma votului dă un verdict - plagiat sau non-plagiat.”

Întreagă procedură privind o sesizare de posibil plagiat depusă la CNATDCU se regăsește în Anexa 3 din Ordinul de ministru 5229/2020. Vezi la finalul articolului principalele articole privind etapele ce urmează

Mircea Dumitru, despre doctoratul premierului: Caz clar de plagiat

Întrebat săptămâna trecută de Libertatea cum arată la o primă vedere dezvăluirile jurnalistei Emilia Șercan, fostul ministru a afirmat că este un „caz clar de plagiat”.

Ce am citit este foarte credibil și foarte bine documentat. Arată că există caz foarte clar de plagiat,” a răspuns Dumitru.

El a reluat aceste afirmații și într-un interviu publicat de revista22:

  • „Citind analiza doamnei Șercan, am văzut că există calupuri întregi de texte în teza de doctorat care sunt preluate ad litteram din alte cărți deja publicate la vremea respectivă, fără ca acele calupuri să fie menționate explicit ca fiind citate. Prin urmare, pentru mine, citind aceste pasaje, este un caz clar de plagiat și asta este părerea mea în calitate de profesor.
  • Ca membru al CNATDCU accept, în principiu, că judecata mea ar putea să fie eronată și dacă există argumente bune ale unor specialiști care să mă convingă pe mine sau pe alți membri ai Consiliului General că, de fapt, acolo, în pofida aparențelor, nu este un plagiat, vom discuta și vom vota finalmente un verdict.
  • Deci faptul că eu, acum, am o părere clară în legătură cu asta nu exclude, în principiu, o discuție în Consiliul General care va conduce la verdictul final, singurul care va avea o valoare legală, și nu ceea ce spun în momentul de față.
  • Dacă mă întrebați însă acum ce cred despre asta, cum comentez și ce opinie am, atunci vă spun foarte clar: cred că într-adevăr acolo este un malpraxis, ca să zic așa, sau un plagiat în teza de doctorat.”

În ceea ce privește verdictul pe care îl va da UNAp, unde premierul și-a susținut teza, acesta a declarat că nu trebuie ca CNATDCU să aștepte decizia, însă „este important să vedem și felul în care se poziționează Universitatea Națională de Apărare, pentru că ea a organizat acest doctorat și i-a conferit, la urma urmei, acest titlu.”

  • „Verificarea și verdictul Universității Naționale de Apărare sunt importante, pentru că vrem să vedem care este și reacția mediului academic de la această universitate,” a spus Dumitru.

Ce spune unul dintre generalii pe care i-ar fi plagiat Nicolae Ciucă: „Este clar că poate fi arătat cu degetul pentru plagiat”

Într-un interviu pentru jurnalista Emilia Șercan, generalul cu patru stele (r) Eugen Bădălan, referent în comisia care a decis să-i acorde actualului premier titlul de doctor în Științe militare în 2003, spune, despre faptul că în teza de doctorat a premierului au fost luate pasaje dintr-o carte scrisă de el:

  • „Din ce-am văzut în articol, pe actualele reglementări, este clar că poate fi arătat cu degetul pentru plagiat. Dar, repet, pe actualele reglementări și pe ce am citit în articolul dumneavoastră. Am înțeles că el s-a adresat Comisiei de Etică de la Universitatea Națională de Apărare și, să sperăm, Comisia de Etică va face lumină.”

Bădălan îi acordase premierului calificativul „Bine”. Citește interviul pe pressone.ro.

Acuzația de plagiat în cazul premierului Ciucă

Într-un articol semnat de jurnalista Emilia Șercan, PressOne a scris marțea trecută că generalul în rezervă Nicolae Ciucă, premierul României, a plagiat în lucrarea de doctorat pe care a susținut-o în 2003 a Universitatea Națională de Apărare „Carol I” (UNAP). Teza lui Nicolae Ciucă, în baza căreia a devenit doctor în Științe militare în 2003, include conținut plagiat în cel puțin 42 de pagini din totalul de 138.

Conținutul din cel puțin 19 pagini a fost plagiat din alte două teze de doctorat susținute anterior la Universitatea Națională de Apărare „Carol I” (UNAP), una dintre ele coordonată chiar de îndrumătorul premierului, se arată în articol.

Cu câteva excepții, porțiunile plagiate depistate au fost copiate din surse tipărite, care nu ar putea fi detectate cu un soft anti-plagiat.

Într-o declarație transmisă PressOne, premierul Nicolae Ciucă a susținut că teza sa de doctorat „a fost întocmită în concordanță cu cerințele legale existente la momentul respectiv”.

În urma informațiilor publicate de Emilia Șercan, prim-ministrul a cerut Comisiei de Etică a UNAp să facă verificările legale, iar instituția a anunțat că lucrarea va fi verificată. Jurnalista Emilia Șercan spune însă că decizia prim-ministrului de a solicita analizarea lucrării de către Comisia de Etică a UNAP este „praf în ochi”. Potrivit ziaristei, singura instituție care emite verdicte de menținere sau de retragere a titlului de doctor este CNATDCU, însă CNATDCU nu se poate autosesiza, trebuie sesizat. „Dacă voia să soluționeze în mod real chestiunea plagiatului și nu doar să lase senzația că acționează corect, premierul Ciucă ar fi trebuit să sesizeze direct CNATDCU”, arată Șercan.

Același lucru l-a susținut de altfel și vicepreședintele CNATDCU, Mircea Dumitru, într-o declarație pentru HotNews.ro. El a explicat și care este traiectoria unei sesizări. Detalii aici

Ulterior, joi seară, deputatul USR Mihai Polițeanu a anunțat că depus o sesizare la Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) în această speță.

  • "Am sesizat Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) cu privire la posibilul plagiat al tezei de doctorat a prim-ministrului Guvernului României, Nicolae Ciucă.
  • Am făcut acest lucru în baza art. 3 și 4, Anexa nr. 3 din Ordinul nr. 5229/17.08.2020", a anunțat deputatul USR.

În seara zilei în care articolul a fost publicat, președintele Klaus Iohannis a reacționat, Administrația Prezidențială trimițând următoarea poziție:

  • „Preşedintele Klaus Iohannis îşi menţine poziţia reiterată în nenumărate declaraţii publice privind combaterea fenomenului plagiatului şi importanţa integrităţii academice. Preşedintele României consideră corectă şi necesară decizia premierului Nicolae Ciucă de a solicita analizarea tezei sale de doctorat de către Comisia de Etică a UNAp, orice demers menit să clarifice suspiciunile formulate în spaţiul public fiind binevenit”.

Vineri, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a cerut CNATDCU să analizeze în regim de urgență sesizarea depusă.

  • „Având în vedere recentele suspiciuni şi acuzaţii de plagiat referitoare la teza de doctorat a premierului Nicolae Ciucă şi luând în calcul preocuparea constantă a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) pentru păstrarea celor mai înalte standarde academice şi pentru o cultură a integrităţii academice şi sociale, UBB solicită Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) analizarea nu doar cu maximă atenţie, pentru a se evita orice contestaţii procedurale, care ar putea anula analiza/concluziile academice, ci şi în regim de urgenţă a acestei situaţii, ţinând cont de funcţia publică a domnului Nicolae Ciucă, cu implicaţii pentru buna funcţionare şi pentru imaginea ţării”, afirmă UBB într-un comunicat de presă.

--------

Procedura din regulamentul CNATDCU

Fragmente din Ordinul de ministru 5229/2020.

Punctul de vedere al IOSUD/IOD

ART. 14

IOSUD/IOD informează oficial titularul diplomei de doctor despre existenţa

unei sesizări privind teza de doctorat elaborată de acesta.

ART. 15

IOSUD analizează teza de doctorat existentă în biblioteca instituţiei, pe baza

căreia s-a acordat titlul de doctor, în raport cu sesizarea, în conformitate cu

procedurile interne.

ART. 16

În situaţia în care IOSUD confirmă încălcarea standardelor de calitate sau de

etică profesională, transmite CNATDCU decizia privind propunerea de retragere a titlului, semnată de rector sau, după caz, de preşedintele Academiei Române, avizată din punct de vedere juridic de universitate sau, după caz, de Academia Română.

ART. 17

În cazul în care punctul de vedere al IOSUD/IOD şi/sau punctul de vedere al

autorului tezei de doctorat, precum şi punctul de vedere al conducătorului de

doctorat nu sunt transmise în termen de maximum 30 de zile de la data publicării deciziei privind admiterea sesizării pe site-ul www.cnatdcu.ro, procesul de analiză a sesizării continuă la nivelul Consiliului general conform prevederilor prezentei metodologii.

ART. 19

(1) După primirea notificării prevăzute la art. 13 alin. (1), Consiliul general are la dispoziţie 15 zile pentru numirea comisiei de lucru pentru analiza sesizării formate din membri ai CNATDCU şi/sau experţi externi, denumită în continuare comisie de lucru.

(2) Preşedintele Consiliului general notifică preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU cu atribuţii în domeniul tezei de doctorat şi solicită propuneri pentru constituirea comisiei de lucru formate din 3 membri.

(3) Preşedintele comisiei de specialitate a CNATDCU are la dispoziţie

maximum 5 zile pentru a nominaliza 5 membri ai comisiei de specialitate şi/sau experţi externi. Dacă preşedintele comisiei de specialitate se află în imposibilitatea exercitării atribuţiilor, vicepreşedintele comisiei de specialitate propune constituirea comisiei de lucru.

(4) În termen de maximum 5 zile, fiecare membru nominalizat pentru

constituirea comisiei de lucru trebuie să îşi exprime, direct în platformă, acordul pentru analizarea sesizării şi declaraţia că nu se află într-o situaţie de conflict de interese cu autorul tezei de doctorat sau conducătorul de doctorat.

(5) Platforma notifică membrii Consiliului general pentru acordarea votului

referitor la numirea comisiei de lucru.

(6) Membrii Consiliului general au la dispoziţie maximum 5 zile pentru a

analiza şi aproba prin vot comisia de lucru. Se consideră confirmaţi 3 membri

pentru care au fost exprimate mai multe voturi favorabile.

(7) În cazul în care în termenul prevăzut la alin. (3) nu sunt nominalizaţi cel

puţin 5 membri, preşedintele CNATDCU numeşte, după consultarea

vicepreşedinţilor, o comisie de lucru, formată din 3 membri care pot fi membri ai CNATDCU şi/sau experţi externi, cu respectarea prevederilor legale privind

incompatibilităţile sau conflictul de interese.

(8) Platforma generează decizia Consiliului general cu privire la numirea

membrilor comisiei de lucru, care este semnată de preşedintele Consiliului general, inclusiv prin mijloace electronice, şi încărcată în platformă. Preşedintele Consiliului general desemnează un raportor responsabil de realizarea raportului comun al comisiei de lucru dintre cei 3 membri ai comisiei de lucru.

(9) Comisiile de lucru care au în componenţă experţi externi se numesc pe

durată determinată, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării. Secretariatul tehnic al CNATDCU încarcă pe platformă ordinul de numire a comisiei de lucru.

(10) Platforma notifică membrii comisiei de lucru numiţi prin decizie a

Consiliului general sau prin ordin al ministrului, după caz, în legătură cu

declanşarea procesului de analiză a sesizării.

(11) Comisia de lucru are la dispoziţie 15 zile pentru analiza sesizării şi formularea unei propuneri privind soluţionarea acesteia.

Analizarea sesizării la nivelul CNATDCU

ART. 20

(1) Fiecare membru al comisiei de lucru are la dispoziţie maximum 5 zile de la data notificării prevăzute la art. 19 alin. (11) pentru a analiza independent sesizarea şi documentele încărcate pe platformă şi a formula direct în platformă un raport individual cu privire la sesizare.

(2) Fiecare membru al comisiei de lucru elaborează un raport individual de

analiză, pe care îl încarcă semnat în platformă.

(3) În maximum 3 zile de la finalizarea rapoartelor individuale cu privire la

sesizare, raportorul comisiei de lucru trebuie să realizeze direct în platformă

raportul comun care cuprinde propunerea motivată a comisiei de lucru, adoptată prin vot, de menţinere sau, după caz, de retragere a titlului de doctor, pe care îl semnează şi îl încarcă în platformă.

(4) În cazul în care propunerea motivată a comisiei de lucru este de retragere a titlului de doctor, raportul comun poate cuprinde şi alte propuneri de sancţiuni înconformitate cu prevederile art. 170 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) În cazul în care membrii comisiei de lucru constată că sesizarea are acelaşi conţinut, se referă la aceleaşi aspecte şi a fost formulată în legătură cu aceeaşi teză de doctorat şi asupra căreia a fost emisă o decizie a Consiliului general al CNATDCU, poate propune clasarea acesteia.

ART. 24

Membrii Consiliului general au la dispoziţie 10 zile pentru a analiza propunerea comisiei de lucru şi punctul de vedere al IOSUD/IOD, dacă a fost transmis Consiliul general al CNATDCU decide prin vot, exprimat direct în platformă, dacă au fost sau nu respectate standardele de calitate sau de etică profesională, inclusiv existenţa plagiatului.

ART. 25

La finalizarea votului, preşedintele Consiliului general generează decizia

CNATDCU cu privire la soluţionarea sesizării. Decizia CNATDCU este semnată

de preşedintele Consiliului general, inclusiv prin mijloace electronice, şi încărcată în platformă.

ART. 26

În cazul în care Consiliul general al CNATDCU decide că nu au fost respectate

standardele de calitate sau de etică profesională, inclusiv în ceea ce priveşte

plagiatul, CNATDCU propune MEC, în baza unor rapoarte externe de evaluare,

luarea următoarelor măsuri, alternativ sau simultan:

a) retragerea calităţii de conducător de doctorat/atestatului de abilitare;

b) retragerea titlului de doctor;

c) retragerea acreditării şcolii doctorale, ceea ce implică retragerea dreptului

şcolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenţi doctoranzi.