​Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) este singura instituție care se poate pronunța dacă o teză de doctorat este sau nu plagiat, a explicat pentru HotNews.ro profesorul universitar Mircea Dumitru, vicepreședinte al CNATDCU, care a menționat că nicio sesizare nu a fost depusă la CNATDCU până astăzi privind un eventual plagiat în cazul lucrării de doctorat a premierului Nicolae Ciucă, la trei zile de la articolul semnat de jurnalista Emilia Șercan.

Mircea DumitruFoto: Agerpres

UPDATE Joi seară, deputatul USR Mihai Polițeanu a anunțat că a depus o sesizare la Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) în cazul premierului.

Citește și:

Dumitru a explicat care este traiectoria unei sesizări, care, potrivit legii, poate fi făcută de orice persoană fizică sau juridică, inclusiv de premier.

„CNATDCU ca instituție nu se poate sesiza, dar poate fi sesizată de dumneavoastră, dacă vreți. Trimiteți o sesizare la UEFISCDI (Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior și a Cercetării, Dezvoltării și Inovării - n.r.), care asigură secretariatul pentru CNATDCU și CNATDCU începe să facă analiza acestei lucrări”, a explicat Dumitru.

„Traiectoria este următoarea:

  • Președintele în exercițiu al Consiliului General îi cere presedintelui de panel să numească o comisie de specialisti. Președintele de panel se adresează comisiei CNATDCU care poate să analizeze această lucrare, deci în speță se adresează președintelui acestei comisii.
  • Se numește o comisie formată din trei-patru-cinci specialiști și aceștia în termen de 45 de zile trebuie să transmită un referat care să aibă o componentă de evaluare științifică și un referat tehnic, în cazul de față probabil de specialiști în științele militare.
  • Acest referat este apoi discutat în comisia de specialitate și este transmis mai departe Consiliului General, care în urma dezbaterii și în urma votului dă un verdict - plagiat sau non-plagiat.”

Întrebat în legătură cu faptul UNAp a anunțat că va face verificarea tezei, acesta a răspuns: „Da, dar din punct de vedere legal, aceasta nu are nicio relevanță, pentru că legea stabilește că doar CNATDCU poate face această analiză și dacă ia o decizie prin care stabilește că este plagiat atunci propune ministrului Educației retragerea titlului de doctor.”

De altfel, concluzia analizei Universității nu se transmite obligatoriu CNATDCU.

„Poate fi transmis, dar nu este nicio obligație. Și oricum, analiza universității, preuspunând că Universitatea stabilește că este plagiat, nu înlocuiește analiza CNATDCU. Deci CNATDCU nu poate să spună „a fost lucrarea analizată la Universitate, verdictul este cutare, prin urmare noi ne însușim acest verdict”, a explicat acesta.

Mircea Dumitru a explicat că urmează să fie delegat din nou unul dintre vicepreședinții insituției pentru a ocupa funcția de președinte interimar, întrucât președintele CNATDCU, Ioan Aurel Pop, care este și președintele Academiei Române, s-a autosuspendat din funcție pentru șase luni, potrivit unei declarații acordate în luna august pentru edupedu.ro. Joi, acesta a anunțat, tot pentru edupedu.ro, că se va autosuspenda pentru încă șase luni.

„Da, bineînțeles, pentru că altfel nu pot fi președintele Academiei, lumea nu înțelege că eu nu am ubicuitate, eu nu pot fi și la CNATDCU, și la Academie, și la Universitate. La ora actuală e domnul Banabic, profesorul de la Cluj și, în curând, intră domnul academician Mircea Dumitru, cred că de la 1 februarie”.

În prezent, CNATDCU este condus de profesorul Dorel Banabic.

Dumitru a declarat că cel mai probabil el va fi cel care va ocupa funcția de președinte al Consiliului General, iar în cazul în care va exista o sesizare în această speță, va trebui să o gestioneze. El a explicat totodată că deși membri CNATDCU pot face la rândul lor sesizări, acest lucru nu poate fi făcut și de cei din conducerea instituției.

„Nu este o situație clară, pentru că eu va trebui să dau un verdict la final, și atunci pentru a nu fi acuzat de antepronunțare și să nu intrăm în tot felul de jocuri juridice la care se pricep foarte bine cei care vor să apere astfel de situații, așteptăm să se facă de către cineva o sesizare, persoană fizică sau juridică. Poate să fie cineva din CNATDCU, dar nu cineva la nivel de conducere și coordonare a întregii instituții”, a afirmat el.

Mircea Dumitru consideră că o sesizare poate fi depusă chiar de premierul Nicolae Ciucă.

„Putea să ceară chiar premierul. Așa cum a cerut Universitățții putea să ceară chiar CNATDCU același lucru” a spus acesta.

Dumitru: Caz clar de plagiat

Întrebat de Libertatea cum arată la o primă vedere dezvăluirile jurnalistei Emilia Șercan, fostul ministru a afirmat că este un „caz clar de plagiat”.

„Ce am citit este foarte credibil și foarte bine documentat. Arată că există caz foarte clar de plagiat,” a răspuns Dumitru.

„O astfel de situație are fără doar și poate un impact negativ asupra societății. Pentru că oamenii mai tineri, care sunt în școli, ajung să creadă că este foarte normal și foarte firesc să-ți obții un titlu științific furând munca intelectuală a altor oameni”, a mai spus el.

Care este procedura pentru sesizarea CNATDCU

Ce prevede acesta legat de depunerea unei sesizări:

ART. 1

Orice persoană fizică sau juridică, inclusiv membrii Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) şi ai instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), poate sesiza în scris, prin intermediul Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), Consiliul general al CNATDCU cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat, indiferent de data susţinerii acesteia şi de data acordării titlului de doctor.

Înregistrarea sesizării

ART. 3

Sesizarea cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică

profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de

doctorat, denumită în continuare sesizare, trebuie să îndeplinească, cumulativ,

următoarele condiţii:

a) să conţină date de identificare a persoanei fizice sau juridice care formulează

sesizarea, respectiv: numele şi prenumele, codul numeric personal (CNP), adresa

de domiciliu, adresa de corespondenţă electronică, pentru persoanele fizice, şi date de identificare şi adresele oficiale ale instituţiei, asociaţiei, organizaţiei etc., pentru persoanele juridice, incluse într-un document denumit

Date_identificare_autor_sesizare;

b) să conţină date de identificare a tezei de doctorat pentru care se face sesizarea: autor, titlul tezei, instituţia care a eliberat diploma de doctor în baza respectivei teze de doctorat, incluse într-un document denumit Date_identificare_teza;

c) să prezinte, anexat, copii ale documentelor consultate în baza cărora persoana fizică sau juridică formulează sesizarea, cu indicarea surselor de documentare şi a datelor de identificare ale acestora (de exemplu: biblioteci, reviste, cărţi publicate etc.), incluse într-un document/fişier/arhivă electronică denumit "Anexe";

d) să conţină o motivare argumentată a sesizării, cu exemple concrete privind

nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională ori cu privire la

existenţa plagiatului în cadrul tezei de doctorat în cauză, inclusă într-un document denumit "Motivaţie".

ART. 4

Sesizarea şi anexele sale se depun şi se înregistrează oficial la UEFISCDI,

inclusiv prin mijloace electronice.

ART. 5

(1) UEFISCDI verifică în termen de maximum 3 zile respectarea cerinţelor

prevăzute la art. 3 pentru validarea din punct de vedere administrativ şi admiterea sesizării spre analiză şi soluţionare de către CNATDCU.

(2) Dacă în urma verificării din punct de vedere administrativ se constată

nerespectarea prevederilor art. 3, UEFISCDI notifică, în termen de maximum 15

zile de la înregistrare, persoana care a depus sesizarea asupra elementelor care

trebuie completate şi clasează forma iniţială a sesizării.

(3) Dacă sesizarea este admisă, ea se anonimizează cu privire la datele de

identificare ale autorului sesizării pentru protejarea identităţii persoanei fizice sau juridice care a depus-o, de către UEFISCDI, şi se încarcă în platformă.

Punctul de vedere al IOSUD/IOD

ART. 14

IOSUD/IOD informează oficial titularul diplomei de doctor despre existenţa

unei sesizări privind teza de doctorat elaborată de acesta.

ART. 15

IOSUD analizează teza de doctorat existentă în biblioteca instituţiei, pe baza

căreia s-a acordat titlul de doctor, în raport cu sesizarea, în conformitate cu

procedurile interne.

ART. 16

În situaţia în care IOSUD confirmă încălcarea standardelor de calitate sau de

etică profesională, transmite CNATDCU decizia privind propunerea de retragere a

titlului, semnată de rector sau, după caz, de preşedintele Academiei Române,

avizată din punct de vedere juridic de universitate sau, după caz, de Academia

Română.

ART. 17

În cazul în care punctul de vedere al IOSUD/IOD şi/sau punctul de vedere al

autorului tezei de doctorat, precum şi punctul de vedere al conducătorului de

doctorat nu sunt transmise în termen de maximum 30 de zile de la data publicării deciziei privind admiterea sesizării pe site-ul www.cnatdcu.ro, procesul de analiză a sesizării continuă la nivelul Consiliului general conform prevederilor prezentei metodologii.

ART. 20

(1) Fiecare membru al comisiei de lucru are la dispoziţie maximum 5 zile de la

data notificării prevăzute la art. 19 alin. (11) pentru a analiza independent sesizarea şi documentele încărcate pe platformă şi a formula direct în platformă un raport individual cu privire la sesizare.

(2) Fiecare membru al comisiei de lucru elaborează un raport individual de

analiză, pe care îl încarcă semnat în platformă.

(3) În maximum 3 zile de la finalizarea rapoartelor individuale cu privire la

sesizare, raportorul comisiei de lucru trebuie să realizeze direct în platformă

raportul comun care cuprinde propunerea motivată a comisiei de lucru, adoptată

prin vot, de menţinere sau, după caz, de retragere a titlului de doctor, pe care îl

semnează şi îl încarcă în platformă.

(4) În cazul în care propunerea motivată a comisiei de lucru este de retragere a titlului de doctor, raportul comun poate cuprinde şi alte propuneri de sancţiuni în conformitate cu prevederile art. 170 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) În cazul în care membrii comisiei de lucru constată că sesizarea are acelaşi conţinut, se referă la aceleaşi aspecte şi a fost formulată în legătură cu aceeaşi teză de doctorat şi asupra căreia a fost emisă o decizie a Consiliului general al CNATDCU, poate propune clasarea acesteia.

ART. 26

În cazul în care Consiliul general al CNATDCU decide că nu au fost respectate standardele de calitate sau de etică profesională, inclusiv în ceea ce priveşte plagiatul, CNATDCU propune MEC, în baza unor rapoarte externe de evaluare, luarea următoarelor măsuri, alternativ sau simultan:

a) retragerea calităţii de conducător de doctorat/atestatului de abilitare;

b) retragerea titlului de doctor;

c) retragerea acreditării şcolii doctorale, ceea ce implică retragerea dreptului şcolii doctorale de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenţi doctoranzi.

ART. 32

În baza deciziei CNATDCU, avizată juridic, ministrul educaţiei şi cercetării are

obligaţia de a lua măsurile prevăzute la art. 170 din Legea nr. 1/2011, cu

modificările şi completările ulterioare.