Provocarea de logica a saptamanii: Burlacul și soacra (UPDATE cu rezolvarile)

de Viorel Zaicu     HotNews.ro
Sâmbătă, 14 mai 2016, 10:07 Magazin

Provocarea de logica a saptamanii
Foto: Hotnews
Astăzi avem la încălzire o problemă renumită pentru victimele pe care le lasă în urmă: se spune că opt, nouă persoane din zece răspund greșit. Sună așa: Ion se uită la Maria și Maria se uită la George (erata, initial se scria Maria se uita la Ion) Ion e însurat și George e burlac. Există printre cei trei vreo persoană căsătorită care se uită la una necăsătorită?

În Trei dinți din față chitește un personaj: „Nici nu știi câte paturi zac nevalorificate în București – cui nu-i moare o soacră, o tanti și rămâne pătucul gol și trist, ca o ramă din care a căzut tabloul și e păcat să dorm eu pe jos, nu?” Soacra lui Gogu însă nu lasă pătucul gol și trist, ci pune sub cheie cămara. Așa că dacă Gogu vrea să tragă o dușcă trebuie să facă rost de cheie, pe care soacra a pus-o într-o cutie. Totuși, nefiind o soacră așa de rea, îi mai oferă uneori o șansă, dar asta numai dacă rezolvă o problemă. Săptămâna asta, de pildă, a pus trei cutii una peste alta, fiecare cu eticheta ei, și i-a dat lui Gogu voie să caute în una dintre ele – și numai în una –, la alegere, ținând cont de faptul că cel mult unul dintre enunțurile de pe etichete e adevărat.

Etichetele arată după cum urmează:

Cheia este aici

Cheia nu este aici

Cheia nu e în cutia de sus

Care e cutia pe care trebuie s-o aleagă Gogu dacă vrea să pună mâna pe cheie?


Rezolvarile celor doua probleme vor fi incluse in acest articol duminica.


Mențiuni


Nivelul mediu al dificultății a fost stabilit pentru problemele de data trecută la 2 (din 5), cu un minus pentru prima sau un plus pentru a doua. Le mulțumesc tuturor celor care au trimis răspunsuri și notări. Beniamin Chircan și Alexandru Goșa primesc cartea lui Martin Gardner, Cele mai îndrăgite jocuri matematice și logice, oferită de Editura Paralela 45. Avem și un trofeu Lingura de lemn, care merge la domnul care a ținut să-mi explice că una și aceeași persoană care e pusă în condițiile din problema cu călugărul nu ajunge în același punct în zile diferite pentru că o interzice... matematica!

NB:
I-aș ruga pe cei care îmi trimit rezolvări prin e-mail să spună și cât de grea li se pare problema la care răspund (pe o scară de la 1 la 5). Mulțumesc. Comentariile, întrebările, propunerile, sugestiile și reclamațiile sunt așteptate la viorel.zaicu@hotnews.ro. Editura Paralela 45 sponsorizează gânditorii cu două titluri în fiecare săptămână: Boris Kordemski, 359 de probleme de matematică recreativă, și Martin Gardner, Cele mai îndrăgite jocuri matematice și logice. Premiile sunt oferite cititorilor care fie oferă o soluție originală (sau o explicație simplă și inedită) la problemele date, fie propun o problemă pe care n-am mai întâlnit-o (cel puțin nu în varianta respectivă). Nu vă străduiți să fiți originali cu orice preț – dacă sunt mai mulți câștigători o să fie și mai multe cărți!

Rezolvări 

Burlacul 

Pista falsă e creată de formularea problemei, care lasă impresia că Maria e nevasta lui Ion. Totuși, datele nu ne spun asta. Bineînțeles că există o persoană căsătorită care se uită la una necăsătorită. Dacă Maria nu este căsătorită, atunci Ion este persoana pe care ni se cere să o identificăm. Dacă Maria este căsătorită, atunci chiar ea este acea persoană. 

Cutia soacrei 

Dacă cel mult unul dintre enunțuri este adevărat, cheia nu poate fi în cutia de sus. În acest caz, ar fi adevărat și enunțul de pe cutia de la mijloc. Dacă ar fi în a doua cutie, primul și al doilea enunț ar fi false, iar cel de pe cutia de jos ar fi adevărat. Iar dacă ar fi în a treia cutie, singurul enunț fals ar fi cel de pe cutia de sus. Prin urmare, Gogu trebuie să aleagă cutia de la mijloc.

Cititi si provocarile de logica din saptamanile trecute:

Un calugar si trei maestri ai logicii
Cartofii-minune si pastilele salvatoare
Guguta, ciorba si puntea afurisita 
O cada de baie si 10 logicieni
Becuri si viteze
Bile, piulite si lacate
Apa si banii
Herr Casanova
Fitiluri si clepsidre
Inviorati-va neuronii cu problema lui Einstein


Citeste mai multe despre   



















11482 vizualizari
  • 0 (4 voturi)    
    Simplu (Sâmbătă, 14 mai 2016, 13:59)

    gebica [utilizator]

    Cheia e in cutia din mijloc
  • +3 (5 voturi)    
    Exista vreo persoana casatorita (Sâmbătă, 14 mai 2016, 14:26)

    CetateanLogat [utilizator]

    Enuntul postat de dvs. este urmatorul:

    "Ion se uita la Maria si Maria se uita la Ion. Ion e insurat si George e burlac. Exista printre cei trei vreo persoana casatorita care se uita la una necasatorita?"

    Cred ca problema are enuntul gresit, deoarece cu acest enunt problema nu are solutie. Explicatie:

    Singura persoana despre care nu stim daca este sau nu casatorita este Maria. Exista doar 2 variante posibile:

    1. MARIA ESTE CASATORITA: in acest caz NU EXISTA printre cei trei vreo persoana casatorita care se uita la una necasatorita. Si Ion si Maria sunt persoane casatorite, deci exista doar varianta in care o persoana casatorita se uita la o alta persoana casatorita (Ion se uita la Maria - Maria se uita la Ion).

    2. MARIA ESTE NECASATORITA: in acest caz EXISTA printre cei trei o persoana casatorita care se uita la una necasatorita (Ion se uita la Maria).

    Deoarece nu putem sa stim daca Maria este sau nu casatorita si in plus nu exista o solutie unica a problemei pentru ambele variante (MARIA ESTE CASATORITA - MARIA ESTE NECASATORITA) rezulta ca problema nu are solutie.

    ***

    Cred ca enuntul corect al problemei ar fi:

    Ion se uita la Maria si Maria se uita la GEORGE. Ion e insurat si George e burlac. Exista printre cei trei vreo persoana casatorita care se uita la una necasatorita?

    In cazul acestui enunt avem tot cele 2 variante (insa cu efecte diferite):

    1. MARIA ESTE CASATORITA: in acest caz EXISTA printre cei trei o persoana casatorita care se uita la una necasatorita (Maria se uita la George).

    2. MARIA ESTE NECASATORITA: in acest caz EXISTA printre cei trei o persoana casatorita care se uita la una necasatorita (Ion se uita la Maria).

    Din nou, nu stim daca Maria este sau nu casatorita INSA in ambele variante exista o solutie unica a problemei: EXISTA o persoana casatorita care se uita la o persoana necasatorita [ori Maria se uita la George (1), ori Ion se uita la Maria (2)].
    • +1 (1 vot)    
      Corect (Sâmbătă, 14 mai 2016, 14:58)

      Lukis [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

      Subscriu la propunerea ta de corectare a textului.
    • -4 (4 voturi)    
      Ion (Sâmbătă, 14 mai 2016, 17:49)

      VladBerliba1 [anonim] i-a raspuns lui CetateanLogat

      Maria in primul rand nu poate fi casatorita, poate fi doar maritata. Daca ar fi maritata nu are cum sa se uite si la Ion si la George simultan decat daca in plus e si sasie. Cum nu stim daca Maria e maritata sau nu dar stim in mod cert ca nu e casatorita si ca se uita la Ion, ramane ca singura persoana casatorita care se uita la o persoana necasatorita, adica fie nemaritata, fie maritata este Ion.
      • +1 (1 vot)    
        Maritata (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:28)

        Lukis [utilizator] i-a raspuns lui VladBerliba1

        Vlad, tu esti insurat sau casatorit?
        • -1 (3 voturi)    
          nici, nici (Sâmbătă, 14 mai 2016, 19:29)

          VladBerliba1 [anonim] i-a raspuns lui Lukis

          Am crezut ca e un joc de cuvinte cu maritat, insurat ... altfel nu i-am vazut sensul ... oricum se pare ca am gresit.
          • 0 (0 voturi)    
            Nici (Sâmbătă, 14 mai 2016, 19:47)

            Lukis [utilizator] i-a raspuns lui VladBerliba1

            Se mai intampla sa gresim. Vezi si autocorectarea mea de mai jos.
            In rest, mai ai timp sa intelegi diferenta... pe pielea ta :-).
      • 0 (4 voturi)    
        Confuzie totala (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:57)

        CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui VladBerliba1

        Cu "logica" pe care o ai, cred ca ar trebui sa te abtii sa mai comentezi probleme de logica.

        P.S. DEX '09 (2009):

        CASATORIT, -A. (Despre barbati) insurat; (despre femei) maritata.

        https://dexonline.ro/definitie/casatorita
  • +2 (2 voturi)    
    Burlacul si soacra (Sâmbătă, 14 mai 2016, 14:27)

    CetateanLogat [utilizator]

    Notam cele 3 etichete (se Sus, de la Mijloc si de Jos) dupa cum urmeaza:

    (Sus) Cheia este aici
    (Mijloc) Cheia nu este aici
    (Jos) Cheia nu e in cutia de sus

    Problema ne spune ca "cel mult unul dintre enunturile de pe etichete e adevarat", ceea ce este echivalent cu: "nu pot sa existe simultan 2 sau mai multe etichete cu enunturi adevarate". In acelasi timp, cheia se gaseste doar in una dintre cutii, deci avem 3 variante posibile:

    1. Cheia se gaseste in cutia de Sus.

    In acest caz avem 2 etichete cu enunturi adevarate:
    - (Sus) Cheia este aici
    - (Mijloc) Cheia nu este aici

    Rezulta ca cheia NU POATE sa se gaseasca in cutia de Sus deoarece in acest caz avem 2 etichete cu enunturi adevarate, ceea ce CONTRAZICE enuntul problemei.

    2. Cheia se gaseste in cutia de la Mijloc.

    In acest caz avem doar o eticheta cu enunt adevarat:
    - (Jos) Cheia nu e in cutia de sus

    Rezulta ca cheia POATE sa se gaseasca in cutia de la Mijloc deoarece in acest caz avem doar o eticheta cu enunt adevarat, ceea ce NU CONTRAZICE enuntul problemei.

    3. Cheia se gaseste in cutia de Jos.

    In acest caz avem 2 etichete cu enunturi adevarate:
    - (Mijloc) Cheia nu este aici
    - (Jos) Cheia nu e in cutia de sus

    Rezulta ca cheia NU POATE sa se gaseasca in cutia de Jos deoarece in acest caz avem 2 etichete cu enunturi adevarate, ceea ce CONTRAZICE enuntul problemei.

    Rezulta ca singura varianta care nu contrazice enuntul problemei este varianta 2. Deci, raspunsul la intrebarea problemei este: cheia se gaseste in cutia de la mijloc.
    • +1 (1 vot)    
      Corect (Sâmbătă, 14 mai 2016, 14:54)

      Lukis [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

      Raspuns corect si frumos (clar).
    • 0 (2 voturi)    
      Interesant (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:21)

      Lukis [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

      Si eu ma gandisem la faptul ca nu e clara ordinea cutiilor, dar raspunsul lui "trotuar" imi intareste parerea ca dl. Viorel Zaicu a gresit si aici (claritatea enuntului). In acest caz am avea 6 posibilitati de pozitionare a cutiilor.
      Cazul 1: cel descris de CetateanLogat. Cheia este in cutia "Cheia nu este aici".
      Cazul 2: inversam "cheia este aici" cu "cheia nu este aici" din Cazul 1 si gasim cheia in cutia de sus (aceeasi "Cheia nu este aici").
      Cazul 3: De jos in sus avem "Cheia este aici", "Cheia nu se gaseste in cutia de sus" si "Cheia nu este aici". Raspuns: cheia este in cutia de sus, aceeasi "Cheia nu este aici".
      Cazul 4. De jos in sus avem "Cheia nu este aici", "Cheia nu se gaseste in cutia de sus" si "Cheia este aici". Raspuns: cheia este in cutia de jos, aceeasi "Cheia nu este aici".
      Cazul 5: De jos in sus avem "Cheia nu este aici", "Cheia este aici" si "Cheia nu se gaseste in cutia de sus". Raspuns: cheia este in cutia de jos, aceeasi "Cheia nu este aici".
      Cazul 6: De jos in sus avem "Cheia este aici", "Cheia nu este aici" si "Cheia nu se gaseste in cutia de sus". Raspuns: cheia este in cutia in mijloc, aceeasi "Cheia nu este aici".

      In toate cazurile cheia este in cutia "Cheia nu este aici".
      • -1 (1 vot)    
        Obs. (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:38)

        Lukis [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

        Robi are dreptate. In ultimele 2 situatii cheia poate fi si in cutia "Cheia nu se gaseste in cutia de sus".
      • -1 (1 vot)    
        Cazurile 2 si 6 au doua solutii fiecare (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:46)

        trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

        Ori alegi cutia pe care scrie "cheia nu este aici" ori alegi cea pe care scrie "cheia nu se afla in cutia de sus" vei satisface conditia sa existe minim doua etichete mincinoase.
        • -1 (1 vot)    
          Caz 2 (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:58)

          Lukis [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

          In cazul 2 descris de mine ordinea cutiilor de jos in sus este: "Cheia nu se gaseste in cutia de sus", "Cheia este aici" si " Cheia nu este aici". In cazul in care cheia s-ar afla in cutia "Cheia nu se gaseste in cutia de sus", am avea doua enunturi adevarate (Cheia nu se gaseste in cutia de sus si Cheia nu este aici) si ar fi contradictie cu enuntul problemei. Cred ca ramane valabila solutia mea.
          In cazul 5 si 6 cheia poate fi in una dintre cele 2 cutii (Cheia nu se gaseste in cutia de sus si Cheia nu este aici).
          • -1 (1 vot)    
            Imi cer scuze (Sâmbătă, 14 mai 2016, 19:32)

            trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

            Am citit/scris la repezeala 5 si 6 sunt cazurile problema.
    • -1 (1 vot)    
      Solutie incorecta (Sâmbătă, 14 mai 2016, 19:29)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

      Daca pe cutia din mijloc am eticheta "Cheia se afla aici" cheia nu poate fi in cutia din mijloc.
      • 0 (2 voturi)    
        Esti in eroare (Sâmbătă, 14 mai 2016, 20:02)

        CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

        Faci o confuzie. In argumentatia mea pe cutia din mijloc scrie "Cheia nu este aici", NU scrie "Cheia se afla aici".
        • -1 (1 vot)    
          Unde scrie? (Sâmbătă, 14 mai 2016, 20:21)

          trotuar [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

          Unde scrie in enunt ca pe cutia din mijloc scrie "cheia nu se afla aici"?
          • 0 (2 voturi)    
            Esti in eroare din nou (Sâmbătă, 14 mai 2016, 20:56)

            CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

            Ai afirmat ca SOLUTIA MEA este "Solutie incorecta". In acest caz trebuie sa imi analizezi argumentatia PORNIND DE LA ENUNTUL PE CARE SE BAZEAZA ARGUMENTATIA MEA (si nu un enunt arbitrar, care iti convine tie). Eu spuneam astfel:

            Notam cele 3 etichete (se Sus, de la Mijloc si de Jos) dupa cum urmeaza:

            (Sus) Cheia este aici
            (Mijloc) Cheia nu este aici
            (Jos) Cheia nu e in cutia de sus

            ACEASTA VARIANTA ESTE CONFORMA CU POZITIONAREA GRAFICA A CUTIILOR DIN ENUNTUL ORIGINAR AL PROBLEMEI, si anume:

            "Etichetele arata dupa cum urmeaza:

            Cheia este aici
            Cheia nu este aici
            Cheia nu e in cutia de sus"

            Dupa cum observi, LA BAZA este cutia cu eticheta "Cheia nu e in cutia de sus", IN VARF se afla cutia cu eticheta "Cheia este aici" iar PE CUTIA DIN MIJLOC scrie "Cheia nu este aici", adica exact asa ca si in argumentatia mea. Din pacate, comentariile de pe "hotnews" nu imi permit sa atasez imagini, asa ca va trebui sa iti imaginezi ca cele 3 "etichete" de mai sus sunt incadrate in niste dreptunghiuri - care reprezinta grafic cutiile pe care sunt lipite (ca la geometrie, la scoala).
            • +1 (3 voturi)    
              Nu are sens sa ne certam (Sâmbătă, 14 mai 2016, 21:29)

              trotuar [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

              "Etichete arata dupa cum urmeaza:" nu inseamna ca si asa sunt asezate pe cutii, nu implica o ordine anume. Urmeaza poate indica doar ca urmeaza sa specifice etichetele.

              Chiar daca "urmeaza" ar implica o ordine tot nu e specificat daca e de sus in jos sau de jos in sus.

              Daca ar fi de jos in sus ar fi:
              Jos: cheia este aici
              Mijloc: cheia nu este aici
              Sus: cheia nu e in cutia de sus

              In cazul asta cheia ar putea sa fie la mijloc sau sus.

              O problema logica/matematica trebuie enuntata cat mai putin ambiguu cu putinta.

              Oricum asta e ultimul meu comentariu la solutia ta. We placut.
              • +2 (2 voturi)    
                Cum trebuie citit corect enuntul originar (Sâmbătă, 14 mai 2016, 22:29)

                CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

                In enuntul originar al problemei se spune:

                "Etichetele ARATA dupa cum urmeaza:

                Cheia este aici
                Cheia nu este aici
                Cheia nu e in cutia de sus"

                Cuvantul "ARATA" indica caracterul GRAFIC al prezentarii ulterioare a etichetelor (reprezentare geometrica). De asemenea, in limba romana sistemul de scriere este de la stanga la dreapta si DE SUS IN JOS. Din aceasta cauza, SUS se afla cutia cu eticheta "Cheia este aici", LA MIJLOC se afla cutia cu eticheta "Cheia nu este aici" iar JOS se afla cutia cu eticheta "Cheia nu e in cutia de sus". In plus, si intr-o reprezentare geometrica a cutiilor (sugerata de cuvantul "ARATA"), ordinea cutiilor este aceeasi.

                P.S. Daca in enunt se spunea: "Pe etichete scrie dupa cum urmeaza" in loc de "Etichetele ARATA dupa cum urmeaza", atunci existau motive intemeiate pentru a considera enuntul problemei ca fiind unul ambiguu. In cazul de fata, insa, enuntul este acceptabil (exista argumente mult mai solide in sprijinul interpretarii pe care am folosit-o si eu, decat pentru oricare alta interpretare). Totusi, sunt de acord ca era mai bina ca sa se specifice explicit ordinea cutiilor.
                • 0 (2 voturi)    
                  Ordinea cutiilor (Duminică, 15 mai 2016, 14:44)

                  Lukis [utilizator] i-a raspuns lui CetateanLogat

                  Foarte bine subliniat diferenta dintre "arata" si "scrie". Sa zicem ca pentru "scrie" ar fi <50% claritate, pentru "arata" >50% si, cum bine ai remarcat mai sus limitarea "hotnews", cu chenare ne-am fi apropiat de 100% claritate in ordonarea cutiilor si nu am mai fi comentat toti asa mult in jurul solutiei (solutiilor).
  • 0 (2 voturi)    
    logic (Sâmbătă, 14 mai 2016, 15:01)

    Zilias [utilizator]

    Cheia nu poate fi in cutia de sus. Daca ar fi asa, enuntul de pe cutia de sus (Cheia este aici) ar fi adevarat si tot adevarat ar fi enuntul de pe cutia din mijloc (Cheia nu este aici), iar provblema spune ca nu poate fi decat maxim 1 enunt adevarat.

    Cheia nu poate fi in cutia de jos. Daca ar fi asa, enuntul de pe cutia de jos ar fi adevarat (Cheia nu e in cutia de sus) si tot adevarat ar fi enuntul de pe cutia de mijloc (Cheia nu este aici). Din nou avem 2 enunturi adevarate ceea ce e nepermis.

    Ramane deci ca cheia sa fie in cutia de mijloc. In acest caz numai enuntul de pe cutia de jos este adevarat (cheia nu e in cutia de sus)....sau e fals si el daca se considera "cutia de mai sus" in loc de "cutia de sus". Deci se respecta datele problemei.

    Problema cu Ion, Maria si George se reduce la a determina daca Maria e casatorita sau nu. Daca se presupune ca relatiile de "rudenie" exista numai intre persoanele specificate in enunt, atunci Ion nu poate fi casatorit decat cu Maria (George e burlac ...asta tinand cont ca in lumea moderna exista casatorii intre persoanele de acelasi sex :D) iar in acest caz nu exista o persoana casatorita care se uita la una necasatorita.
    Consider fie gresit, fie incomplet enunutul acestei probleme
  • 0 (2 voturi)    
    Burlacul si soacra (Sâmbătă, 14 mai 2016, 15:06)

    robi@news [utilizator]

    Problema 1: DA ( grad dificultate 1)

    Presupunand ca George se uita la Ion sau Maria raspunsul este DA (primul caz este evident, in al doilea la Maria se uita atat un insurat cat si un burlac)

    Problema 2: cutia din mijloc ( grad dificultate 2)

    Daca enuntul de pe prima eticheta este adevarat atunci si cel de pe a doua eticheta este adevarat, ceea ce e o contradictie.
    Deci primul enunt este FALS.
    Ca urmare al treilea enunt este ADEVARAT si cum cel mult un anunt este adevarat,deducem ca al doilea este FALS.
    In concluzie cheia se afla in cutia din mijloc.

    O observatie,in cazul in care nu se specifica ordinea etichetelor, problema nu are solutie unica ( exemplu cheia nu e sus (sus), cheia e aici(mijloc), cheia nu e aici(jos) - cheia se poate afla atat sus cat si jos)
    • 0 (2 voturi)    
      Presupunere gresite la problema 1 (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:54)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui robi@news

      Uitatul nu e reciproc. Daca George se uita la Ion nu inseamna ca si Ion se uita la George. Nu conteaza la cine se uita George. Conteaza doar daca Maria e maritata sau nu ceea ce nu stim.
  • +1 (3 voturi)    
    Ori enunturi incomplete ori fara rezolvare (Sâmbătă, 14 mai 2016, 15:15)

    trotuar [utilizator]

    1. Nu se poate spune
    2. Nu se mentioneaza ordinea la etichete. De jos in sus sau de sus in jos.
    Oricum nu poate fi in eticheta cu cheia este aici. Exista cel putin un caz in care nu se poate spune.
    Daca pe cutia de sus scrie Cheia nu se afla in cutia de sus se transforma in Cheia nu se afla aici caz in care ginerele nu poate afla in care din cele doua cutii se afla cheia.
    Ori se mentioneaza ordinea ori se precizeaza ca problema are solutie unica.
    • -2 (2 voturi)    
      Solutie (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:33)

      Lukis [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

      Indiferent de ordinea cutiilor, cheia se afla in cutia cu eticheta "Cheia nu este aici".
      • 0 (2 voturi)    
        Contraexemplu (Sâmbătă, 14 mai 2016, 19:35)

        trotuar [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

        Cutia de sus are eticheta "cheia nu se afla in cutia de sus". Pun cheia in cutia de sus si gata eticheta este gresita. Celelalte doua sunt una gresita si una adevarata.
        • -1 (1 vot)    
          Corect (Sâmbătă, 14 mai 2016, 19:44)

          Lukis [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

          Am scris mai sus.
  • -2 (2 voturi)    
    putin mai simplu la problema 2 (Sâmbătă, 14 mai 2016, 15:44)

    ..13 [utilizator]

    I. Am luat primele 2 propozitii si am pp ca amandoua sunt false => cheia in cutia pe care scrie ca nu este cheia.

    II. Varianta in care una dintre primele 2 propozitii este adevarata - nu se sustine ptr ca oricare dintre pp o luam ca fiind adevarata, de exemplu pp cheia este aici => urmatoare prop este adevarata si viceversa.
  • -2 (2 voturi)    
    rezolvari si raspunsuri (Sâmbătă, 14 mai 2016, 16:57)

    VladBerliba1 [anonim]

    Ion este raspunsul la prima intrebare. Maria e femeie si neavand nicio informatie despre starea ei civila e singura posibilitate.

    Gogu trebuie sa se uite in cutia cu "Cheia nu este aici". Atat in cazul cu niciun raspuns corect cat si in cazul cu un raspuns corect este singura varianta posibila care sa respecte valorile logice impuse de valorile de adevar si neadevar de pe cutii.
  • -2 (2 voturi)    
    Problema cu soacra (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:23)

    coco04 [utilizator]

    Notam cele 3 cutii cu:
    1 (cutia de sus avand enuntul E1),
    2 (cutia de la mijloc avand enuntul E2)
    3 (cutia de jos avand enuntul E3).

    Avem 4 variante de analizat:
    a) E1 e adevarat sau
    b) E2 e adevarat sau
    c) E3 e adevarat sau
    d) E4 e adevarat.

    a) nu e buna caci duce la contradictie intre E1 si E2.
    b) nu e bun deoarece duce la contradictie intre E1 si E3
    c) e varianta corecta iar cheia se afla in cutia de la mijloc.
    d).nu e buna contradictie E1 cu E3

    Grad de dificultate: 2 din 5
    • 0 (0 voturi)    
      Am facut o greseala de notatie (Sâmbătă, 14 mai 2016, 23:13)

      coco04 [utilizator] i-a raspuns lui coco04

      din cauza ca nu am mai verificat.
      Prin E4 am notat varianta in care toate enunturile sunt false..
      Adica "cel mult un enunt e adevarat" presupune si analizarea variantei in care TOATE enunturile sunt false.
      • +1 (1 vot)    
        Forma finala (cu corectura de notatie) (Duminică, 15 mai 2016, 7:09)

        coco04 [utilizator] i-a raspuns lui coco04

        Notam cele 3 cutii cu:
        1 (cutia de sus avand enuntul E1),
        2 (cutia de la mijloc avand enuntul E2)
        3 (cutia de jos avand enuntul E3).

        Avem 4 variante de analizat:
        a) doar E1 e adevarat sau
        b) doar E2 e adevarat sau
        c) doar E3 e adevarat sau
        d) E1,E2,E3 sunt false.

        a) nu e buna caci duce la contradictie intre E1 si E2.
        b) nu e buna deoarece duce la contradictie intre E1 si E3
        c) e varianta corecta iar cheia se afla in cutia de la mijloc.
        d).nu e buna contradictie E1 cu E3

        Grad de dificultate: 2 din 5
  • +2 (2 voturi)    
    La prima problema (Sâmbătă, 14 mai 2016, 18:26)

    coco04 [utilizator]

    am renuntat deoarece consider enuntul gresit sau incomplet.
  • -2 (2 voturi)    
    exista (Sâmbătă, 14 mai 2016, 21:49)

    VladBerliba1 [anonim]

    Exista, daca Maria e casatorita atunci ea e cea care se uita la George, daca e necasatorita atunci Ion se uita la ea.
    • +1 (1 vot)    
      Ai dreptate (Sâmbătă, 14 mai 2016, 23:19)

      coco04 [utilizator] i-a raspuns lui VladBerliba1

      dar nu uita ca initial enuntul a fost gresit iar eu (si poate si altii) am postat INAINTE de ERATA.
      • 0 (0 voturi)    
        moderator (Duminică, 15 mai 2016, 9:22)

        VladBerliba1 [anonim] i-a raspuns lui coco04

        Coco, tu esti moderator la rubrica de matematica distractiva ?
  • +2 (2 voturi)    
    Adevărata provocare (Duminică, 15 mai 2016, 8:19)

    Yap [utilizator]

    La aceste probleme, văd că adevărata provocare este: "Găsiți enunțul corect!"
  • 0 (0 voturi)    
    Enunturi probleme (Duminică, 15 mai 2016, 11:01)

    robi@news [utilizator]

    Nu ma astept ca textul sa fie asemenea unei probleme de matematica. Exceptand cazul in care textul este formulat gresit , problemele propuse au o singura solutie.
    Daca nu ajungem la o solutie unica, inseamna ca am omis unele indicii din text (nu intotdeauna sunt explicit enuntate, dar pot fi intelese din context)
    In cazul lui Gogu, cand se intoarce acasa parfumat dar nu mort beat, trebuie sa poata gasi solutia :D ( soacra nu e atat de rea)
    Voi ce spuneti: Gogu vede cutiile inainte de a face alegerea sau nu ?


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică