Universitatea Titu Maiorescu critica posibilitatea infiintarii de colegii in universitati pentru persoanele fara diploma de Bacalaureat, asa cum prevede acum legea. Intr-un comunicat remis HotNews.ro, universitatea anunta ca "nu organizeaza colegii pentru anul universitar 2014/2015". "Legislatia, asa cum este in acest moment, este confuza si creeaza posibilitatea unor dereglari majore in actul universitar de invatare. Legea Educatiei Nationale consacra faptul ca invatamantul tertiar nonuniversitar este organizat in cadrul invatamantului preuniversitar", sustine Universitatea Titu Maiorescu.

Este prima astfel de decizie luata in Consiliul de Administratie al unei universitati particulare si anuntata oficial, dupa ce Ministerul Educatiei a modificat legislatia astfel incat universitatile sa poata infiinta colegii in care sa admita persoane care au picat Bacalaureatul sau care nu s-au prezentat la examen.

Citeste mai jos comunicatul integral remis HotNews.ro de catre Universitatea Titu Maiorescu:

"In urma deciziei luate de Consiliului de Administratie, in sedinta din 16.09.2014, Universitatea Titu Maiorescu din Bucuresti nu organizeaza colegii pentru anul universitar 2014/2015. Hotararea Universitatii se intemeiaza pe argumente de fond si de substanta, care privesc atat misiunea universitatii ca institutie emblematica a invatamantului superior cat si regimul institutional si educational al noii forme de invatamant, reglementate prin Ordonanta de Urgenta nr. 49/2014 si Metodologia-cadru privind organizarea si functionarea invatamantului tertiar nonuniversitar.

Legislatia, asa cum este in acest moment, este confuza si creeaza posibilitatea unor dereglari majore in actul universitar de invatare. Legea Educatiei Nationale consacra faptul ca invatamantul tertiar nonuniversitar este organizat in cadrul invatamantului preuniversitar. Legea calitatii in invatamant prevede ca orice program preuniversitar trebuie sa fie acreditat/autorizat de ARACIP, or institutiile de invatamant superior au un alt regim juridic. Introducerea in metodologie a art.3 genereaza, sub o formulare aparent neutra, o confuzie referitoare la momentul existentei acestor colegii.

Anul scolar a inceput la 1 Septembrie, anul universitar incepe la 1 Octombrie si, in aceste conditii, nu se pot face inscrieri ulterioare. Daca acest colegiu este o parte a invatamantului preuniversitar, atunci structura anului scolar ar trebui respectata cu strictete. Inceperea cursurilor la 1 Octombrie este de natura a crea confuzii in randul tinerei generatii.

Universitatea Titu Maiorescu si membrii comunitatii academice maioresciene isi exprima pozitia comuna cu aceea a colegilor din Consortiul Universitaria, format din universitati de prestigiu ale invatamantului superior romanesc, referitoare la riscul scaderii dramatice a calitatii invatamantului si la crearea unor false asteptari pentru cei care ar urma astfel de cursuri.

Inmatricularea unui student care nu are diploma de bacalaureat este o imposibilitate logico-juridica, iar inscrierea in anul 2 este o iluzie! Cel mult, se pot echivala unitati de credit, dar doar daca acestea sunt obtinute dupa promovarea examenului de bacalaureat si doar daca exista o unitate de materie (de altfel improbabila, daca se lectureaza programele analitice postate pe site-ul ARACIP care prevad ca 2/3 din activitate este practica)!

Universitatea Titu Maiorescu isi manifesta ingrijorarea cu privire la stagnarea la aproximativ 55% a numarului celor care promoveaza bacalaureatul. De aceea considera ca ar trebui sa avem o dezbatere serioasa cu privire la cauzele care determina insuccesul in scopul identificarii de urgenta a masurilor remediale, care sa determine remotivarea tinerilor. Universitatea Titu Maiorescu nu doreste sa creeze un orizont de asteptare himeric pentru tineri, nu doreste sa vanda iluzii.

Universitatea Titu Maiorescu isi afirma optiunea definitiva pentru calitate in invatamant, respinge orice abordare mercantila a actului educational, spune un nu ferm revitalizarii conceptului de fabrici de diplome. Universitatea noastra ii asteapta pe toti absolventii cu diploma de bacalaureat sa se inscrie la programele universitare pe care le desfasoara si ii asigura ca nu va trata cu dezinteres dorinta lor de a avea un viitor profesional bun. Credem cu tarie ca menirea invatamantului particular este de a fi o alternativa serioasa la invatamantul de stat, nu o afacere de familie."

Comunicatul este semnat de rectorul Smaranda Angheni si de presedintele Consiliului de Administratie, Iosif Urs.

Continutul integral al Metodologiei-cadru privind organizarea si functionarea invatamantului tertiar nonuniversitar, organizat la nivelul colegiilor din cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate, in anul scolar 2014-2015

"Capitolul I

Dispozitii generale

Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementeaza organizarea si functionarea, in anul scolar 2014-2015, a nivelului de invatamant tertiar nonuniversitar ce se poate organiza de catre institutiile de invatamant superior acreditate in cadrul unor structuri fara personalitate juridica, denumite colegii, infiintate in conditiile legii in acest scop.

(2) Colegiul este condus de un director.

Art. 2. - (1) Conform prevederilor Legii educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, nivelul de invatamant tertiar nonuniversitar se organizeaza pentru absolventii de liceu.

(2) Institutiile de invatamant superior acreditate care organizeaza invatamant tertiar nonuniversitar in cadrul colegiilor elaboreaza o metodologie proprie ce vizeaza organizarea si functionarea acestui invatamant.

Art. 3. - (1) Institutiile de invatamant superior acreditate ofera, in cadrul colegiilor, cursuri de invatamant de nivel tertiar nonuniversitar autorizate in conditiile legii.

(2) Initiativa infiintarii nivelului de invatamant tertiar nonuniversitar se realizeaza prin hotararea Senatului institutiei de invatamant superior acreditate, la propunerea Consiliului de administratie.

(3) Sediul, resursa umana si resursele materiale se aproba conform prevederilor legale in vigoare.

Capitolul II

Organizarea si functionarea

Art. 4. - (1) Invatamantul tertiar nonuniversitar se organizeaza la forma cu frecventa pentru calificarile profesionale/ocupatiile corespunzatoare nivelului de calificare 5, conform Cadrului National al Calificarilor (CNC), aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 918/2013.

(2) Calificarile profesionale/ocupatiile corespunzatoare nivelului de calificare sunt conforme celor mentionate in Registrul National al Calificarilor - RNC, care se aproba prin hotarare a Guvernului. Pana la aprobarea RNC se utilizeaza nomenclatoarele calificarilor profesionale pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar.

(3) Invatamantul tertiar nonuniversitar organizat in cadrul colegiilor are o durata de 1-3 ani, in functie de complexitatea calificarii si de numarul de credite dobandite, si se deruleaza pe baza Standardelor de Pregatire Profesionala (SPP) aprobate de catre Ministerul Educatiei Nationale pentru calificarile respective.

Art. 5. - Invatamantul tertiar nonuniversitar poate fi organizat in colegii, conform prezentei metodologii-cadru, numai in domeniile si calificarile pentru care institutiile de invatamant superior care le organizeaza au programe de studii universitare de licenta acreditate/autorizate (nivel 6 CNC).

Art. 6. - (1) Pentru anul scolar 2014-2015, institutiile de invatamant superior de stat acreditate pot proceda, in conditiile legii, la organizarea de colegii in cadrul carora se desfasoara nivelul de invatamant tertiar nonuniversitar care se finanteaza integral de catre solicitanti.

(2) Taxele de admitere la colegiu se stabilesc la propunerea Consiliului de administratie din institutia de invatamant superior acreditata si se aproba prin hotarare a Senatului.

(3) Candidatii admisi incheie un contract de scolarizare cu institutia de invatamant superior acreditata.

(4) Taxa corespunzatoare scolarizarii se aproba de catre Senatul universitatii, la propunerea Consiliului de administratie, si se afiseaza odata cu planul de scolarizare.

Art. 7. - Institutiile de invatamant superior acreditate inainteaza, in conditiile legii, Ministerului Educatiei Nationale lista calificarilor ce se propun a fi scolarizate in cadrul colegiilor in anul scolar 2014-2015, insotita de planul de scolarizare, cuprinzand calificarile/ocupatiile profesionale si numarul de locuri pentru fiecare domeniu, pana la data de 20 octombrie 2014, in vederea aprobarii prin ordin al ministrului educatiei nationale.

Capitolul III

Admiterea

Art. 8. - (1) Fiecare institutie de invatamant superior acreditata care organizeaza invatamant tertiar nonuniversitar, prin intermediul colegiilor, elaboreaza o metodologie proprie de admitere, conform prevederilor Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.346/2011 privind aprobarea Criteriilor generale de admitere in invatamantul postliceal.

(2) Metodologia proprie pentru admitere este elaborata de catre colegiu, este avizata de Consiliul de administratie si este aprobata prin hotararea Senatului universitatii.

Capitolul IV

Finalizarea studiilor. Evaluarea si certificarea rezultatelor invatarii

Art. 9. - Finalizarea studiilor, respectiv evaluarea si certificarea rezultatelor invatarii in colegiile din cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate se realizeaza in conformitate cu prevederile ordinului ministrului educatiei nationale privind aprobarea metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de certificare a calificarii profesionale a absolventilor invatamantului postliceal.

Capitolul V

Dispozitii finale

Art. 10. - Institutiile de invatamant superior acreditate intreprind masurile legale necesare pentru organizarea colegiilor la data intrarii in vigoare a prezentei metodologii-cadru."

Citeste si: