Dupa darea in exploatare in cursul anului trecut a Terminalului de Containere din Molul IIS, urmatorul proiect de anvergura ce se va construi in Portul Constanta Sud-Agigea va fi Terminalul de Barje, un obiectiv care va spori considerabil importanta continentala a celui mai mare port maritim romanesc.

Prin facilitatile pe care le va oferi Terminalul de Barje din Portul Constanta Sud-Agigea la punerea lui in functiune, transportul pe barje de-a lungul Canalului Dunare-Marea Neagra si in continuare pe Dunare va inregistra o premiera. Este vorba despre initierea si dezvoltarea transportului de containere la bordul barjelor, marfurile containerizate urmand sa ajunga in Ungaria si Austria.

Deschiderea ofertelor privind executia Terminalului de Barje va avea loc la sfarsitul lunii iunie a.c., ocazie cu care se va desemna si castigatorul lucrarii de construire a obiectivului. In cursul unei licitatii anterioare organizate pentru preselectia ofertantilor au ramas in cursa pentru adjudecarea lucrarii un numar de 8 firme.

La aceasta ora se afla in curs de elaborare de catre compania olandeza Royal Haskony, caietul de sarcini pentru Terminalul de Barje din Portul Constanta Sud Agigea, plata acestor servicii urmand a fi facuta din finantarea oferita de Guvernul Olandei.

Dupa stabilirea executantului se va trece la organizarea de santier si crearea retelei de subcontractori locali, valoarea totala a investitiei fiind de 24 milioane euro, din care 16 milioane euro reprezinta un imprumut ce va fi acordat de BERD, in timp ce restul de 8 milioane de euro constituie contributia din surse proprii a Administratiei Porturilor Maritime Constanta.

Perspective de dezvoltare a traficului fluvial

Locatia aleasa pentru terminalul prevazut a deveni operational cel mai tarziu la inceputul anului 2007 este partea nordica a gurii de iesire in Portul Constanta Sud Agigea a Canalului Dunare-Marea Neagra, adica in locul cel mai potrivit pentru operarea barjelor ce preiau marfurile aduse de navele maritime in cel mai mare port al Romaniei.

Necesitatea acestei investitii este evidenta in contextul in care traficul de barje in Portul Constanta a crescut foarte mult. In plus, perspectivele de dezvoltare a transportului fluvial avand ca punct de referinta Portul Constanta sunt extrem de favorabile pentru viitor.

Este vorba despre faptul ca, in premiera, Terminalul de Barje va permite si dezvoltarea transportului de containere pe barje, marfurile containerizate urmand sa acopere o parte semnificativa din necesarul de schimburi comerciale ale Ungariei si Austriei, state fara deschidere la mare.

De altfel, importanta continentala a Terminalului de Barje ce se va construi in Portul Constanta a reprezentat un subiect viu disputat si la seminarul TAIECS desfasurat in urma cu doua saptamani in orasul bulgaresc Varna.