​Parlamentul statului Nicaragua din America Centrala a dat unda verde unui proiect controversat privind construirea unui canal maritim care sa lege Pacificul si Atlanticul si care sa fie de aproape trei ori mai lung decat canalul Panama, scrie The New York Times. Costul proiectului este estimat la 40 miliarde dolari, iar compania care a primit concesiunea este chineza si inregistrata in insulele Cayman. Criticii spun ca natura va fi distrusa, iar guvernul va face exproprieri fortate.

In Nicaragua se vorbeste de 150 de ani despre constructia unui canal care sa lege Pacificul si Atlanticul, iar acum, guvernul Sandinist al presedintelui Daniel Ortega a trecut prin Parlament cu succes proiectul, acordand o concesiune pe 50 de ani unei firme din China care va proiecta, construi, finanta, opera si administra acest canal. Compania este insa total necunoscuta si a fost infiintata doar cu o luna in urma, deci lucrurile sunt dubioase.

Proiectul nu se refera doar la un canal maritim, ci si la o cale ferata pentru trenuri de marfa, doua porturi de mare adancime, doua aeroporturi internationale si mai multe zone industriale libere.

Costul estimat: 40 miliarde dolari, inseamna de patru ori PIB-ul tarii, insa nu s-au dat nici macar date despre posibilul calendar al constructiei si nici despre ruta aleasa.

Compania aleasa sa faca totul, HK Nicaragua Canal Development Investment (HKND-Group), este una enigmatica, fiind infiintata recent in insulele Cayman, dar avand sediul in Hong Kong si actionari chinezi.

Nu este clar de unde se vor obtine atat de multi bani si nici nu este sigur ca se vor gasi acesti bani. In plus, ecologistii spun ca proiectul va avea consecinte dezastruoase asupra lacului Nicaragua, un loc superb si principala sursa de apa a regiunii. In plus, o mare problema va fi cu exproprierile, fiind de asteptat ca cei care vor avea nesansa sa fie in calea marelui canal, sa fie fortati sa se mute fara a primi mai nimic.

Nicaragua se intinde pe 130.000 kmp si are cam 6 milioane locuitori. Tara a fost caracterizata de instabilitate politica si conflicte dure, fiind una dintre cele mai sarace state din regiune.

Guvernul spune ca acest proiect va scoate tara din saracie, va tripla in urmatorii patru ani numarul oficial de angajati si va duce la cresteri economice anuale de peste 10%.