Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri un proiect de lege pentru completarea si modificarea Legii privind Statutul functionarilor publici, una dintre cele mai importante prevederi referindu-se la desfiintarea functiei publice de inspector guvernamental, a anuntat purtatorul de cuvant al Executivului, Ioana Muntean.

"Va disparea functia de inspector guvernamental, dar persoanele care au in prezent aceasta calitate raman in continuare inalti functionari publici si vor intra intr-un corp de rezerva. De aici pot fi selectati pentru a ocupa o pozitie care necesita calitatea de inalt functionar public sau pot merge pe o pozitie inferioara, daca doresc si daca cer acest lucru. Diferenta este ca nu vor mai fi platiti, in cazul in care vor ramane in corpul de rezerva", a declarat purtatorul de cuvant al Guvernului.

In cadrul Secretariatului General al Guvernului sunt in prezent prevazute 77 de posturi de inspectori guvernamentali, 10 sunt suspendate, 2 persoane sunt detasate, iar 8 posturi sunt vacante.

Potrivit purtatorului de cuvant al Guvernului, cheltuielile totale pentru activitatea inspectorilor guvernamentali, in anul 2010, au fost de aproape 5 milioane de lei, din care suma destinata salariilor, primelor de vacanta si platii celui de-al 13-lea salariu a fost de 3,642 milioane de lei, fondurile pentru deplasari la domiciliu, sume forfetare, etc. au fost de 350.000 de lei, iar contributiile angajatorului reprezinta aproximativ 1 milion de lei.

"Pentru 2011, cheltuielile cu activitatea inspectorilor guvernamentali ar fi fost comparabile cu cele de anul trecut", a mentionat Ioana Muntean.

Un alt punct important din noul act normativ se refera la descentralizarea concursurilor. Potrivit legislatiei aflate acum in vigoare, toate functiile publice de conducere se ocupa prin concurs, care se organizeaza la sediul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici (ANFP). Dupa intrarea in vigoare a noilor reglementari, concursurile se vor organiza la sediul institutiilor care scot la concurs aceste posturi, cu exceptia celor de director si director general, aceasta modificare urmand sa determine o reducere a cheltuielilor bugetare cu aproximativ 80%.

"Trebuie spus insa ca ANFP isi va pastra in comisiile de concurs un functionar public, din cadrul institutiilor prefectului, care va fi responsabil de asigurarea respectarii legalitatii procedurilor. Aceasta persoana va participa in comisiile de concurs organizate, de exemplu, de primarii, consilii judetene, etc. In cazul in care se constata vicii de procedura, ANFP, la propunerea responsabilului de procedura, suspenda concursul", a afirmat purtatorul de cuvant al Executivului.

Proiectul de lege privind modificarea si completarea legii functionarilor publici va fi transmis spre dezbatere si aprobare Parlamentului, iar Guvernul a solicitat Legislativului dezbaterea in procedura de urgenta.