Majorarea salariilor profesorilor trebuie insotita de un program de formare continua si de evaluare a acestora, avertizeaza Federatia "Coalitia pentru Educatie", care cere aplicarea unor masuri pentru dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice. "Este de asteptat ca guvernul si sindicatele sa-si asume angajamente clare legate de rezultate concrete, cum ar fi eliminarea industriei meditatiilor private si reducerea semnificativa a analfabetismului functional", precizeaza Federatia. Amintim ca legea educatiei prevede din 2011 obligatia ca tinerii care vor sa fie profesori sa termine un master didactic, pe durata caruia sa primeasca burse egale cu salariul net al unui profesor debutant, insa prevederea nu este aplicata nici astazi.

Profesor la clasaFoto: Agerpres

"In contextul negocierilor dintre guvern si sindicatele din educatie pentru majorarea salariilor profesorilor, Federatia 'Coalitia pentru Educatie' solicita ca aceasta decizie sa fie insotita de masuri care sa conduca la dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice si la cresterea calitatii educatiei. Majorarea salariilor risca sa nu produca rezultate in sistem, daca nu este corelata cu un curriculum adecvat, cu un program coerent de formare continua si evaluare pentru profesori, care sa-i ajute sa se adapteze cerintelor actuale", se arata intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Federatia precizeaza ca "este de asteptat ca guvernul si sindicatele sa-si asume angajamente clare legate de rezultate concrete, cum ar fi eliminarea industriei meditatiilor private si reducerea semnificativa a analfabetismului functional. Potrivit studiilor PISA, aproximativ 40% dintre adolescenti sunt analfabeti functional, ceea ce plaseaza Romania in coada Europei".

Coalitia pentru Educatie sustine "asumarea obligatorie a unei 'foi de parcurs' a reformei resurselor umane din sistemul de invatamant, detaliata pentru fiecare dintre dimensiunile asociate obtinerii de 'calitate si performanta', astfel:

  • 1) partea de acces (absolvirea unui program de formare cu puternic continut practic),
  • 2) primii ani in sistem (formare continua, mentorat, consiliere),
  • 3) dezvoltarea si sustinerea de metode de evaluare a performantei,
  • 4) procedurile de promovare si sistemele de management".

Daniela Visoianu, presedinta Federatiei "Coalitia pentru Educatie", afirma ca "obiectivele unui astfel de program vor fi atinse atunci cand cariera de profesor va deveni una dintre primele optiuni de cariera pentru cei mai buni 20% dintre absolventii ai fiecarei facultati, asa cum se intampla in alte tari cu educatie performanta".

Aceasta precizeaza ca "analizand cifrele publicate pentru anii 2013 si 2014, constatam ca o majorare de 45% a cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale inseamna 0,5% din PIB. Daca ne-am fi asumat, ca parte din procesul de reforma a resurselor umane din educatie, modificarea sistemului de salarizare cu suportul a 0,5% din PIB, in anii trecuti, am fi ajuns la alocarea pentru educatie a 3,3% (2013), respectiv 3,6% (2014) din PIB, fata de tinta de 6%. Daca e sa fim pragmatici, reforma strategica a societatii romanesti, ce tine de cea mai importanta resursa - oamenii din educatie -, ar costa mai putin decat ne vine sa credem. Riscul este ca masura cresterii salariilor sa fie implementata doar cu caracter reparatoriu, in cautare de sprijin si voturi, fara legatura cu performanta, fara sa fie parte dintr-o strategie cu obiective bine definite".

In acelasi timp, Coalitia pentru Educatie cere Guvernului Romaniei si sindicatelor din educatie sa prezinte si sa supuna dezbaterii publice viziunea si obiectivele pe care si le-au propus pe termen mediu si lung, dincolo de majorarea salariilor.

Coalitia pentru Educatie este o federatie lansata in iunie 2015 de ONG-uri din domeniu, "care isi propune sa coaguleze energii si resurse pentru a implini o viziune curajoasa despre invatare in Romania", se arata in comunicat. Detalii, pe site-ul Coalitiei

Masteratul didactic - o obligatie prevazuta de legea educatiei, nu este aplicat nici in prezent

Amintim ca Legea Educatiei prevede inca din 2011 o selectie si o formare mai clare pentru cei care vor sa devina profesori. Este vorba despre obligativitatea absolvirii unui master didactic, care nu este insa pus in practica nici astazi, la 4 ani de la aplicarea legii.

Ce prevede legea, in legatura cu masteratul didactic:

Art. 238 - (1) Studentii si absolventii de invatamant superior care opteaza pentru profesiunea didactica au obligatia sa absolve cursurile unui master didactic cu durata de 2 ani.

(2) Programele de studii ale masterului didactic sunt elaborate pe baza standardelor profesionale pentru functiile didactice, se aproba de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si se acrediteaza conform legii.

(3) Studentii care frecventeaza cursurile masterului didactic acreditat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului intr-o institutie publica pot beneficia de burse de studiu finantate de la bugetul de stat.

(4) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat este egal cu salariul net al unui profesor debutant.

(5) Criteriile de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

(6) Absolventilor masterului didactic li se elibereaza diploma de master didactic in domeniul programului de licenta.

(7) Planurile de invatamant ale studiilor de licenta in specialitatea pedagogia invatamantului primar si prescolar sunt elaborate pe baza standardelor profesionale stabilite de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

Citeste si: