Primarul municipiului Constanta, Radu Mazare, sustine ca navigatorului german care a esuat cu iahtul in urma cu doua zile i s-a fi interzis accesul in Portul Constanta, in timp ce autoritatile portuare spun ca barbatul nu a dorit sa ramana in Portul Constanta, el cautand de fapt Portul Tomis, transmite Mediafax.

Primarul a anuntat, vineri, ca va cere ministrilor de Interne si Transporturi sa deschida o ancheta in acest caz pentru tragerea la raspundere a celor vinovati.

"Voi adresa o scrisoare ministrului de Interne si ministrului Transporturilor sa infiinteze o comisie care sa ancheteze cazul grav intamplat cu neamtul esuat noaptea trecuta pentru ca este inadmisibil si intolerabil asa ceva. Probabil ca cei care l-au gonit in mijlocul noptii pe furtuna spuneau ca o mare de gradul 3, 4 care nu era furtuna. Pai, acela daca avea o barca de noua metri, era furtuna, ca nu era cu vaporul, si l-a dat afara noaptea din port, asa ceva nu se face nicaieri", a afirmat Radu Mazare.

Intrebat cine ar putea fi tras la raspundere pentru acest caz, Mazare a spus ca cei de la Capitanie si de la Politia de Frontiera, care nu l-ar fi lasat sa intre in port.

El a precizat ca nu a patit asa ceva, desi a navigat destul de mult timp.

"Eu, care navighez mult, vreau sa spun ca n-am intalnit si nici n-am patit asa ceva nicaieri in lumea asta, inclusiv la egipteni care se spune ca nu sunt asa cu norme si cu reguli ca la europeni sau in Asia", a explicat Mazare.

Primarul cere sa se faca o comisie, sa se vada inregistrarile si sa afle cum s-a ajuns la aceasta situatie.

"Sa faca o comisie, sa vada inregistrarile, de ce a ajuns sa-l dea afara pe neamt noaptea din port, cine l-a dat afara. Iar pe neamt il caut acum ca sa-l ajut sa ii reparam barca. Neamtul acela a venit pe Dunare din Germania sa viziteze Romania si cand a ajuns in mijlocul furtunii in port ai nostri l-au dat afara", a spus Mazare.

Intrebat cu ce bani ii va repara iahtul germanului, Mazare a raspuns: "Nu stiu, am sa vad".

Primarul este nemultumit si de legislatia legata de barcile de agrement care ii obliga pe navigatori sa faca actele de vama ori de cate ori intra sau ies dintr-un port al tarii respective.

"E un semnal prost pe care l-au dat. Sunt niste dinozauri si cu un regulament si niste legi de pe vremea comunistilor. Cei care sunt in Capitanie si in Politia de Frontiera in relatiile cu ambarcatiunile de agrement. In Romania, ca sa plec din Constanta sa ma duc in Mangalia trebuie sa fac toate actele de vama sa plec din Constanta si sa fac toate actele de vama si de politie sa intru in Mangalia. Nu exista nicaieri in lumea asta. Niste idioti sunt, cine te obliga sau legislatia pe care o avem. Si altfel dam ochii peste cap ca suntem europeni. Nu exista asa ceva nici in Malaezia, Thailanda, nu exista in Grecia, Turcia, nicaieri. Faci intrarea in tara, dupa care te plimbi in fiecare port al tarii respective, nu faci intrare si iesire de cate ori intru si ies dintr-un port al tarii respective", a mai spus Mazare.

Reprezentantii Capitaniei Zonale Constanta sustin ca germanul dorea sa ajunga in Portul Tomis, dar a venit in Portul Constanta si cand a aflat acest lucru a plecat catre directia dorita.

"Iahtul a fost identificat alaltaieri seara in rada interioara a Portului Constanta. S-a incercat sa se ia legatura cu el, nu s-a reusit acest lucru, iar apoi, in jurul orei 22.00, o salupa a Capitaniei s-a deplasat la ambarcatiunea respectiva. Un ofiter a urcat la bordul iahtului, iar cetateanul german a intrebat unde se afla, daca este in Portul Tomis, i s-a spus ca se afla in Portul Constanta. A intrebat unde este Portul Tomis, i s-a explicat cum sa ajunga acolo si apoi a plecat in directia respectiva. El nu a vrut sa ramana in Portul Constanta", a declarat vineri pentru Mediafax directorul Capitaniei Zonale Constanta, Alexandru Mezei.

El a precizat ca, daca ar fi fost probleme, iahtul ar fi putut ramane in Portul Constanta.

"Luam masuri pentru navele mari pe timp de furtuna si nu-l lasam sa stea in rada interioara sau la cheu daca erau probleme?", a afirmat Alexandru Mezei. El a mai spus ca iahtul respectiv nu a transmis un mesaj SOS si ca acest lucru se poate verifica.

De asemenea, Garda de Coasta a precizat, vineri, printr-un comunicat de presa, cum s-a produs incidentul cu ambarcatiunea germana.

"In data de 12.06.2013, in jurul orelor 22.10, Garda de Coasta a observat, cu ajutorul sistemului SCOMAR (Sistemul Complex de Observare, Supraveghere si Control al Traficului la Marea Neagra), la intrarea in portul maritim Constanta, un iaht pavilion german, fapt pentru care a fost informat Serviciul Port Control Constanta (VTS) din cadrul Autoritatii Navale Romane, in vederea dispunerii masurilor necesare, de dirijare la intrarea in portul maritim, conform competentelor legale", se arata in comunicatul Garzii de Coasta.

De asemenea, in jurul orei 2.20, dispeceratul Grupului de Nave Constanta a fost informat de catre SCOMAR, care a primit un apel de urgenta prin sistemul 112, ca iahtul Laura, sub pavilion Germania, s-a lovit de un dig in apropierea Portului Tomis si a ramas blocat intre pietre, in dreptul Comandamentului Marinei, situat pe faleza Cazinoului din Constanta.

Reprezentantii Garzii de Coasta au contactat Autoritatea Navala Romana pentru detalii, ANR a confirmat incidentul si a solicitat Garzii de Coasta suport si sprijin cu o ambarcatiune rapida de dimensiuni reduse.

La fata locului s-a deplasat imediat o ambarcatiune din dotarea Garzii de Coasta stationata in Portul Tomis, concomitent cu salupa de salvare Topaz apartinand Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare si o barca pneumatica cu doua persoane care s-au oferit sa ajute la operatiune.

Echipajul Garzii de Coasta a ajuns in apropierea locului incidentului in aproximativ 20 de minute, ocazie cu care a constatat ca nu se poate apropia de iaht deoarece acesta este esuat pe stanci, zona prezentand pericol pentru siguranta proprie.

Persoana aflata la bordul iahtului a fost recuperata cu ajutorul ambarcatiunii gonflabile sosite la fata locului si a fost transportata pe apa, insotita de ambarcatiunea Garzii de Coasta, in portul turistic Tomis, de unde, in jurul orei 03.20, a fost preluata de un echipaj SMURD si transportata la Spitalul Judetean de Urgenta Constanta.

Garda de Coasta precizeaza ca potrivit legislatiei are ca principale atributii supravegherea si controlul frontierei maritime a Romaniei, combaterea infractionalitatii transfrontaliere, cautarea navelor aflate in pericol in apele din zona de competenta si participarea la salvarea echipajelor acestora in caz de necesitate.

"Pe cale de consecinta, Garda de Coasta efectueaza controlul ambarcatiunilor potrivit legislatiei romane, la intrarea si iesirea din tara, respectiv acorda sprijin in situatii deosebite, dar nu are competente in dirijarea din punct de vedere tehnic a navigatiei in apele Marii Negre, respectiv dirijarea ambarcatiunilor la intrarea in port", se precizeaza in comunicatul de presa al Garzii de Coasta.

Un iaht sub pavilion german a esuat, in noaptea de miercuri spre joi, la intrarea in Portul Tomis si a ramas suspendat pe digul din fata Comandamentului Flotei, singurul pasager aflat la bord, care a scapat nevatamat, fiind transportat la spital dupa ce a suferit un atac de panica.

Potrivit autoritatilor portuare, incidentul a avut loc in jurul orei 02.00, cand vasul, care venea dinspre Sulina, a ratat intrarea in portul turistic Tomis si a esuat pe stancile din fata Comandamentului Flotei.

La fata locului au intervenit nave ale Garzii de Coasta si ale Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare (ARSVOM), dar din cauza ca in zona apa este foarte mica acestea nu au putut ajunge la marinarul aflat la bord, un cetatean geman in varsta de 61 de ani. In cele din urma, barbatul a fost adus la tarm de catre doua persoane care au reusit sa ajunga la iaht cu o ambarcatiune pneumatica.

In urma incidentului, cetateanul german nu a fost ranit, dar a suferit un atac de panica. El a fost transportat la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta, dar nu a fost necesara internarea lui.

Autoritatile portuare continua cercetarile pentru a se stabili motivul esuarii iahtului, in momentul producerii incidentului marea nefiind foarte agitata.