Festivalul Romaniei la Stuttgart

Meticulos cum il stim, neamtul pregateste de doi ani, un festival care sa spuna bun-venit Romaniei in UE. Cliseele „Drakula si Ceaucescu” sunt inca larg raspandite in Germania, organizatorii festivalului incearca sa le contracareze prin alternative. Ospitalitate, cultura contemporana performanta si un cioban mitos cu suba si cusma fac noul brand romanesc, lansat la festival.

Se anunta si un masiv interes al firmelor din Baden-Wurttemberg, sa produca in Romania, chiar daca nu neaparat „dupa modelul Nokia”.

Placinte si jazz

„O tara necunoscuta si plina de surprize, cu peisaje pitoresti si o cultura cu radacini latine, orientale si slave”. Asa a fost prezentata tara noastra, nemtilor de la Stuttgart, in deschiderea Festivalului Romaniei, care se deruleaza timp de doua saptamani, la Centrul Cultural din Rotebuhlplatz, atent monitorizat de Dagmar Mikasch-Kothner, directoarea VHS Stuttgart si de Mariana Recker, de la Biroul de Legaturi economice din acest oras.

Intre 26 aprilie si 9 mai, artisti alesi pe spranceana fac dovada ca Romania nu este doar tara lui Dracula si a cainilor maidanezi, ci si un loc al creativitatii de nivel european. In program figureaza dans (Andreea Capitanescu), recitaluri de pian (Dana Borsan), dar si lectii de bucatarie romaneasca. Serile de literatura (Jan Cornelius, Dan Lungu) sunt completate cu expozitii foto (Beatrice Minda) si folclor cu trupa Gugulanii.

Ospitalitate cu tuica si colaci cu sare
Foto: Hotnews
Expunerilor tematice despre manastiri (Brigitta Gabriela Hannover) si pesterile romanesti (Valentin Winter) le urmeaza degustari de placinte banatene.

Ritmurilor de jazz, li se asociaza dezbateri tari, cu privire la situatia populatiei rroma si schimbarea la fata a Romaniei, dupa intrarea in Uniunea Europeana. Insotite de proiectii de diapozitive, discutiile au loc de Ziua Europei si cu participare de la Parlamentul European.

Miercuri 30 aprilie a fost zi de film: „Ryna”, in regia Ruxandrei Zenide. Vineri 9 mai, va rula in premiera, pentru publicul roman si german din zona „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” a lui Cristian Mungiu. Un maraton organizatoric, Festivalul Romaniei se bucura de sprijinul orasului Stuttgart, al ambasadei Romaniei de la Berlin, consulatului de la Munchen si consulatului onorific al Romaniei din Stuttgart.

Muzeul central al Svabilor dunareni din Ulm, diversi sponzori si doua asociatii de romani, Forum Gerrum si Agero Stuttgart, au pus si ele osul la bunul mers al festivalului.

Expansiuni strategice

La deschiderea oficiala, secretarul de stat al landului Baden-Wurttemberg, Hubert Wicker, a anuntat si vizita ministrului landului Baden-Wurttemberg, Gunther Oettinger, in Romania, intre 17-19 iunie.

Insotit de oameni de afaceri germani, scopul principal al vizitei ministrului este „crearea de contacte economice intre firme din Baden-Wurttemberg si firme romanesti. Aceste contacte, care in parte exista, vrem sa le extindem si sa le adancim” a adaugat Wicker. „Desigur ca, pentru firmele germane sunt interesante salariile mici din Romania, insa si faptul ca ele ar putea sa construiasca acolo intreprinderi, care sa livreze in Europa de Est, deci sa se racordeze la piata est-europeana.

Firmele germane deschid capacitati de productie in India, in China si in Europa de Est, din motive strategice” a spus Wicker. Intrebat daca firmelor germane in expansiune romaneasca nu le e teama de „un nou scandal Nokia”, oficialul german a replicat ca exista mari frme baden-wurttembergheze -cum e si Bosch- care au capacitati de productie in Romania si in strainatate, si vor avea in continuare.

„Acestea contribuie la extinderea si stabilizarea locurilor de munca existente” a mai adaugat el.