Cresterea pretului carburantilor nu aduce profituri statului, care a concesionat rezervele de titei catre OMV, asumandu-si obligatia de a nu modifica redeventele timp de zece ani.

Vanzarea Petrom si a celor doua Distrigazuri au adus Romaniei, intr-un singur an, circa doua miliarde de euro. Tortul marii privatizari in domeniul energetic se termina cu privatizarea Romgaz, a societatilor din domeniul productiei si distributiei de electricitate, proces in urma caruia ne vom mai alege, probabil, cu peste un miliard de euro.

Cu asta, independenta energetica a Romaniei este asigurata de marile concerne straine. Explozia preturilor la carburanti va fi „secondata” de explozia preturilor la gazele naturale si la energie electrica

Privatizarea monopolurilor in Romania a inceput cu Romtelecom, care, chiar daca nu a fost o reusita, a fost urmata de succesive majorari ale tarifelor la convorbirile telefonice fara ca statul roman sa poata interveni pentru protectia abonatilor. Justificarea era legata de o „chichita” a contractului de privatizare, care permitea actualizarea tarifelor in functie de evolutia cursului de schimb.

In cazul privatizarii Petrom, din start s-a stabilit ca formula de calcul al pretului benzinei si motorinei este secreta. Nu stim inca daca austriecii de la OMV, proprietarii Petrom, au schimbat sau nu formula existenta inaintea privatizarii. Cert este ca dupa cum canta ei asa joaca si benzina.

Ne-am fi asteptat ca pe o piata concurentiala, unde sunt mai multi jucatori, pretul sa fie liber si sa nu depinda de decizia celui mai mare. Ne-am inselat, pentru ca, spre deosebire de alte marfuri, benzina raspunde cel mai bine cererii si ofertei.

In comparatie cu multe tari europene, Romania dispune inca de suficiente rezerve de titei pentru a-si proteja consumatorii interni atunci cand sunt crize pe piata externa. Din pacate, aceste rezerve au devenit o carte castigatoare doar pentru OMV, care isi maximizeaza profiturile intr-un an cat in zece.

Ceea ce nu spune nimeni insa e faptul ca, incepand de anul viitor, gazul metan va urma indeaproape benzina. Privatizarea Romgaz inseamna si privatizarea zacamintelor.

Maximizarea maximizarii

Petrom exploateaza in prezent 300 de zacaminte comerciale de titei si gaze, dintr-un total de circa 500 de zacaminte descoperite in ultimul secol si jumatate. Productia din aceste zacaminte depaseste anual 5 milioane tone titei si 6 miliarde metri cubi de gaze, fiind de departe cel mai mare producator intern.

De altfel, se pare ca aproximativ 80% din titeiul procesat de Petrom provine din resurse interne. De unde, atunci, aceasta majorare spectaculoasa a pretului benzinei? „Din fluctuatia cotatiilor internationale”, raspund cei de la OMV. Pai, daca-i asa, scumpirea carburantilor in Romania ar trebui sa fie la cu totul alte dimensiuni.

Daca in numai trei luni pretul benzinei s-a majorat cu 20%, iar in numai 48 de ore cu 1.600 lei/litru, inseamna ca austriecii de la OMV isi maximizeaza profiturile cum nu au mai facut-o niciodata pana acum. Pentru pachetul de 51% din actiunile Petrom, OMV a platit in jur de 1,5 miliarde euro, o parte reprezentand pretul actiunilor, o alta parte majorarea de capital.

Pentru acest an, investitiile prognozate sunt de 400 milioane euro. Pe primele sase luni din 2005, profitul Petrom a fost de 160 milioane euro (de sase ori mai mare comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut), iar in planurile companiei intra vanzarea a circa jumatate din benzinarii. Daca o tin tot asa, austriecii isi scot banii investiti in Petrom in trei-patru ani.

Si asta in conditiile in care pretul mondial al petrolului creste, iar leul se apreciaza fata de euro si dolar. Maximizarea maximizarii, pe seama consumatorului si a rezervelor din Romania.

Taxele nu suporta modificari

Aproape 70% din pretul benzinei distribuite la pompa este format din taxe si accize. Multe tari europene, care nu detin insa resurse proprii de titei, iau in calcul reducerea pe o perioada limitata a acestor taxe, pentru a atenua cresterile pretului titeiului la nivel mondial. In Romania nici nu poate fi vorba de asa ceva, atata vreme cat bugetul este presat din toate partile.

Afirmatia premierului Tariceanu, conform careia reducerea accizelor nu se poate face pe motiv ca transportatorii straini aflati in tranzit si-ar face plinul de la noi a fost rastalmacita. Premierul stie foarte bine ca bugetul nu-si mai poate permite renuntarea la nici o taxa.

In schimb, stoparea cresterii pretului benzinei poate fi facuta tocmai de catre cel mai mare producator: Petrom, care, de altfel, da tonul in toata piata. Si asta pe seama productiei din resursele interne.

Redevente fixe pe zece ani

Prin contractul de privatizare a Petrom, statul roman si-a asumat obligatia de a nu majora redeventele pentru exploatarea zacamintelor de titei si gaze aflate in exploatarea companiei pe o perioada de zece ani. Pomana ca asta, mai rar! Orice modificare a redeventelor ne-ar costa cateva zeci de milioane de dolari, pe care ar trebui sa-i platim austriecilor de la OMV.

In momentul de fata, chiar daca nu sunt facute publice, redeventele sunt la preturi modice. Anul trecut, statul roman a incasat, in total, din redevente, in jur de 6.000 de miliarde lei (vechi), respectiv 150 milioane euro. Suma platita de Petrom este insa mult mai mica, aici intrand redeventele pentru toate perimetrele aflate in exploatare, inclusiv cele apartinand altor companii.

Costurile de extractie pe care le are Petrom se apropie de nivelul de 50 de dolari pentru un baril de titei, la care se adauga procesarea si distributia.

Dupa benzina vine gazul

Rezervele naturale de gaz se afla inca in proprietatea statului roman. Dupa vanzarea celor doua distributii, Distrigaz Nord si Distrigaz Sud, urmeaza vanzarea Romgaz, societatea care exploateaza aceste rezerve. Pana in anul 2007, tarifele la gaze se stabilesc in conformitate cu angajamentele luate in fata Fondului Monetar International.

Specialistii afirma ca, in aceste conditii, pana la integrarea Romaniei, tarifele la gaze trebuie aliniate la nivelul celor din Uniunea Europeana. In varianta cea mai optimista, in 2007, pretul unui metru cub de gaze ar atinge nivelul de 270-300 de dolari. In varianta pesimista, acesta ar putea ajunge si la 400-500 dolari/metru cub.

Nu s-a luat in calcul insa politica de preturi a viitorului proprietar de la Romgaz care, dupa modelul OMV, si-ar putea maximiza profiturile in functie de interese. Deocamdata, pretul gazelor naturale va ramane la valoarea actuala pana la sfarsitul anului.

Este vorba insa de pretul pentru consumatorii captivi (populatia), deoarece la consumatorii industriali tarifele se vor modifica inca o data in acest an. Autoritatea de reglementare in domeniu ne anunta insa ca de anul viitor vom avea parte de o majorare semnificativa a tarifelor la toate nivelurile de consumatori.

Potrivit presedintelui Autoritatii de Reglementare in Domeniu Gazelor Naturale (ANRGN), Stefan Cosmeanu, pretul gazelor din productia interna va creste de la 1 octombrie cu 5 dolari pe mia de metri cubi, la 110 dolari, conform angajamentelor asumate de Romania.

In acelasi timp, pretul gazelor din import este estimat, pentru ultimele trei luni ale anului, la circa 250 de dolari pe mia de metri cubi, cu 25 de dolari mai mult decat in prezent. Pentru anul viitor, presedintele ANRGN anunta o majorare semnificativa a pretului la gaze in conditiile in care cotatia acestora o urmareste pe cea a petrolului.

Autoritatile recunosc faptul ca scumpirile „au depasit pragul de suportabilitate” si trebuie gasite mijloace de protectie sociala, mai ales din perspectiva majorarilor anticipate pentru anul viitor. Sa vedem de unde.

Legati de maini

Ministrul economiei si comertului, Codrut Seres, recunoaste franc ca „stabilirea politicii de preturi la carburanti este apanajul conducerii executive a Petrom”, adica al austriecilor de la OMV. Ministerul are in Consiliul de Administratie al societatii doi reprezentanti, care inseamna doua voturi, dar nu Consiliul de Administratie decide politica de pret.

Chiar daca ar fi asa, votul celor doi plus votul sindicatelor tot ar cadea in fata voturilor celor de la OMV, care detin majoritatea.

Codrut Seres spune ca pentru o temperare a cresterii preturilor la carburanti nu avem decat doua solutii: o ancheta a Consiliului Concurentei, care deja a fost declansata, sau o reducere a taxelor, decizie care apartine Ministerului Finantelor, respectiv primului-ministru. In cursul acestei saptamani, Codrut Seres se va intalni cu conducerea OMV pentru a discuta pe marginea pretului la carburanti.

De retinut insa ca Ministerul Economiei nu are la dispozitie nici un fel de masuri punitive in fata celor de la OMV. Asa a fost semnat contractul de privatizare. „Clauzele postprivatizare includ cateva articole imposibil de modificat”, recunoaste Seres. Una dintre ele este redeventa, batuta in cuie pentru zece ani de acum inainte.