PSD si ALDE au depus un amendament la Codul de Procedura Penala prin care obliga procurorul sa obtina mandatul judecatorului inainte de a solicita de la o institutie de credit sau de la orice alta institutie date privind situatia financiara a unei persoane. Forumul Judecatorilor si Asociatia Procurorilor din Romania sustin ca masura are ca scop limitarea strangerii de probe si nu are legatura cu directiva UE, intrucat sunt institutii publice care au acces direct la aceste informatii.

La articolul 153, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Procurorul poate solicita, cu încuviințarea prealabilă a judecătorului de drepturi și libertăți, unei instituții de credit sau oricărei alte instituții care deține date privind situația financiară a unei persoane comunicarea datelor privind existența și conținutul conturilor și a altor situații financiare în cazul în care există indicii temeinice cu privire la săvârșirea unei infracțiuni și există temeiuri

pentru a se crede că datele solicitate constituie probe.

Observatiile formulate de Forumul Judecatorilor din Romania impreuna cu Asociatia Procurorilor din Romania. Solicitam respingerea amendamentului deoarece, din interpretarea coroborată a acestui text de lege cu prevederile art.146 1 CPP, reiese faptul că procurorul poate solicita doar date privind situația financiară a unei persoane, comunicarea datelor privind existența și conținutul conturilor și a altor situații financiare, nefiind solicitate date privind tranzacțiile financiare, care se pot obține doar cu mandat de la judecătorul de drepturi și libertăți (doar obținerea datelor privind tranzacțiile financiare ale unei persoane reprezintă o măsură intruzivă).

Textul de lege propus nu are nicio legătură cu Directiva (UE) 2016/343, fiind mai degrabă o măsură care are ca scop limitarea posibilităților strângerii de probe. Mai mult, sunt instituții publice care au acces direct la aceste informații. A se avea în vedere că textul art. 153 alin. 1 a fost modificat prin OUG nr. 18/2016, iar în nota de fundamentare a acestui act normativ s-a reținut că obținerea de date privind situația financiară nu este o procedură intruzivă de natura celor care reclamă garanția reprezentată de autorizarea dată de judecătorul de drepturi și libertăți. În plus, se împietează asupra angajamentelor României asumate în plan internațional de a răspunde cu celeritate la cererile de asistență judiciară in materie penala.