Prețurile plătite de turiștii care au ales să își facă vacanța în Italia vara aceasta au ajuns la niveluri pe care inclusiv CNN le cataloghează ca fiind „strigătoare la cer” într-un sezon estival marcat de indignare publică în peninsulă.

Plaja in Polignano a Mare, localitate din regiunea PugliaFoto: Pier Paolo Todaro / Alamy / Profimedia Images

Ziarele italiene au criticat pe larg starea de fapt, unul dintre cele mai cunoscute cazuri fiind cel al proprietarului unei cafenele din zona Lacului Como care a taxat cu doi euro o pereche de vizitatori italieni pentru a tăia în două un sandviș comandat.

Un caz asemănător a fost relatat și în apropierea localității Portofino din nordul Italiei, turiștii arătând că li s-a cerut doi euro pentru a le fi adusă o farfurie goală în plus.

Un alt caz amintit de CNN este cel al unei tinere mame care a fost taxată cu doi euro după ce a solicitat ca sticla cu lapte a bebelușului ei să fie încălzită la microunde.

Restaurantele, barurile și cafenelele italiene percepeau deja turiștilor de regulă una din două taxe de servire, în funcție de local: faimoasa taxă „servizione” și cea „copertone”. Însă în noul sezon estival proprietarii italieni au inventat taxe inedite pentru a le lua banii vizitatorilor.

Creștere galopantă a prețurilor practicate în Italia

În alte situații indignarea a fost provocată nu de aceste taxe ascunse pe care majoritatea turiștilor le constată doar după sosirea notei de plată, ci de prețurile propriu-zise.

O pereche de turiști a ajuns să plătească 60 de euro pentru două cafele și două sticle mici de apă la Hotelul Cervo din Sardinia. Contactat de CNN, proprietarul hotelului a declarat că prețurile sunt afișate clar pe meniu și că acestea au mai mult de-a face cu priveliștea superbă, decât costul propriu-zis al produselor.

Toate aceste cazuri, care au început să fie puse de presa italiană într-o categorie aparte numită „note de plată nebunești”, au fost documentate de „Consumerism No Profit”, o organizație de protecția consumatorilor care raportează că în zonele turistice din Italia prețurile au crescut cu nu mai puțin de 130% vara aceasta.

Comparativ cu alte țări mediteraneene prețurile sunt mai mari cu 240%, situație care i-a făcut pe mulți italieni să își abandoneze destinațiile favorite din interiorul țării și să opteze în schimb pentru vacanțe în Albania sau Muntenegru.

Turiștii continuă să vină în Italia, în pofida costurilor prohibitive

Printre cele mai mari majorări de prețuri au fost practicate de localurile care închiriază șezlonguri și umbrele pe plajă. În Puglia de exemplu, regiunea care în anii anteriori era cunoscută datorită prețurilor sale mai accesibile, închirierea a două șezlonguri și a unei umbrele a ajuns să coste în timpul săptămânii în jur de 50 de euro pe zi. În weekenduri prețul este aproape dublu.

Dar mai la nord prețurile pot fi chiar triple în cazul plajelor aglomerate, începând în unele locuri de la 150 de euro pe zi în timpul săptămânii.

Asociația patronală Confcommercio estimează că doar 14 milioane de italieni își vor face concediul în țară în luna august, cu 30% mai puțini decât înainte de pandemia de COVID-19.

Însă datele ministerului italian al turismului arată că turiștii străini compensează declinul, acestea prognozând că Italia va fi vizitată vara aceasta de 68 de milioane de turiști, cu 3 milioane mai mulți decât înaintea pandemiei.

Ministerul italian spune că turiștii americani și asiatici au dat buzna în peninsulă anul acesta, compensând și declinul numărului de turiști ruși, care de obicei cheltuiau mai mult și stăteau pentru perioade mai îndelungate de timp. Numărul lor a scăzut însă din cauza războiului din Ucraina.