Aflat intr-o vizita de lucru (fara nici o conotatie cu alte vizite de lucru din Epoca de Aur) in Timisoara, premierul Calin Popescu Tariceanu a lansat un atac dur la adresa firmelor grecesti care isi bat joc de drumurile din Romania. Societatea luata in vizor a fost Efklidis, firma care se ocupa si de reabilitarea unor tronsoane ale DN 1C, Cluj - Bistrita - Sadova.

Concret, premierul Tariceanu s-a enervat pe cei de la Efklidis, intrucat acestia trebuiau sa termine inca de anul trecut reabilitarea DN 6 sectiunea Caransebes-Lugoj, km 450+768 - km 494+500. Proiectul, in valoare de 11,6 milioane euro, este finantat de Comisia Europeana prin Programul ISPA (75%) si Guvernul Romaniei (25%).

Desi au depus oferte 10 firme si asocieri, tocmai Efklidis, societatea al carei contract pe DN1 a fost anulat si al carei contract pe DN 1C atarna de un fir de par si-a adjudecat licitatia. Si in prezent, lucrarile pe DN 6 sunt in desfasurare.

Tariceanu la atac

Tariceanu a afirmat la Timisoara ca Romania a devenit un santier grecesc, multe din firmele grecesti care lucreaza la reabilitarea drumurilor incasand avansuri uriase dar neonorandu-si obligatiile contractuale. Tariceanu a afirmat ca se va lua in discutie rezilierea contractelor.

In acest sens, premierul Tariceanu a facut referire clara la firma Efklidis care isi bate joc de timisoreni pe DN 6 Caransebes - Lugoj si de clujeni pe DN 1 C , Cluj-Napoca - Bistrita - Sadova. Astfel, razboiul PNL - PD din Coalitie trece la nivelul contractelor.

Este binecunoscut faptul ca ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, un membru PD marcant, este extrem de ingaduitor in ceea ce priveste jaful firmei Efklidis.

Dobre asculta in acest sens de ordinele presedintelui PD Emil Boc, care da tonul la obedienta in ceea ce priveste Efklidis, dar ministrul Dobre ar putea fi obligat sa se nesupuna “sfaturilor” lui Boc, daca premierul Tariceanu va lua o decizie guvernamentala in ceea ce priveste rezilierea contractelor celor de la Efklidis.

Tunul de Adio

Unul din ultimele tunuri ale administratiei Nastase a fost atribuirea contractelor de modernizare ale drumurilor nationale DN 1C Cluj-Napoca - Dej si DN 17 Dej - Sadova. La finele anului 2003, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) a semnat o serie de contracte pentru reabilitarea a 236 km de sosea intre Cluj si Sadova, judetul Suceava.

Suma contractelor atribuite se ridica la peste 6.000 de miliarde lei vechi, adica 165 milioane euro, fonduri suportare, partial, de Banca Europeana de Investitii. Castigatorii acestor contracte au fost 7 firme internationale: una din Spania, una din Germania, una din Israel si patru din Grecia. Dintre acestea, una singura nu a mai fost implicata in licitatiile cu fonduri europene din Romania.

Restul sunt o increngatura de joint venture-uri (asocieri) internationale, care se leaga si se dezleaga, se infiinteaza si se radiaza, in functie de licitatiile ce urmeaza. De asemenea, din cele 7 firme, 6 au fost implicate in atribuiri sau adjudecari de contracte care au trezit grave suspiciuni.

In toamna anului 2004, modernizarea drumului care leaga Ardealul de Moldova (DN 1C Cluj-Napoca - Dej si DN 17 Dej - Sadova) a fost adjudecata la licitatie de 7 firme: FCC Construccion (Spania), DN 1C, Cluj - Livada (30 km), pret: 850,198 miliarde lei vechi; JV Efklidis - AEGEK (Grecia), DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km), pret: 565,051 miliarde lei; Proodeftiki SA (Grecia), DN 17, limita judetului Cluj / Bistrita Nasaud - Bistrita (52,4 km), pret: 794,854 miliarde lei; Wilheim Geiger + Max Bogl 4R7 JV (Germania), DN 17, Bistrita - Tureac (32,1 km), pret: 564,683 miliarde lei; JV Roichman Bros (Shomron) Infrasturctures 1993 & ASHTROM International Ltd.(Israel), DN 17, Tureac - limita judetului Bistrita-Nasaud / Suceava (25 km), pret: 847,181 miliarde lei; Aktor SA (Grecia), DN 17, limita judetului Bistrita Nasaud - Suceava - Iacobeni (39 km), pret: 1.050,376 miliarde lei si Mochlos SA (Grecia) DN 17, Iacobeni - Suceava (28 km), pret: 1.397,995 miliarde lei.

Suma contractelor atribuite se ridica la peste 6.000 de miliarde lei vechi, adica 165 milioane euro, fonduri suportate, partial, de Banca Europeana de Investitii. Desi contractele au fost semnate acum un an si jumatate, mai ales pe sectorul Efklidis AEGEK, lucrarile sunt extrem de intarziate.

Astfel, pe portiunile DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km), zone unde lucreaza consortiul Efklidis -AEGEK, nu s-a realizat aproape nimic. Grecii au sapat un sant in comuna Livada si au “peticit” doua poduri la iesirea din Dej, in comuna Cuzdrioara. In rest, nimic nicaieri.

Spre deosebire de sectoarele grecesti, zona spaniolilor de la FCC Construccion, DN 1C Cluj - Livada (30 km), musteste de lucrari. In aceste conditii, CNADNR este pe punctul de retrage grecilor contractul.

La un pas de excludere

GAZETA a intrat in posesia unui document extrem de interesant, act in care conducerea CNADNR face o prezentare amanuntita a situatiei de pe DN 1C - DN 17.

In cele ce urmeaza va redam doar pasajul referitor la Efklidis AEGEK: “Ordinul de incepere a lucrarilor: 8 decembrie 2004, Data initiala de finalizare: 23 noiembrie 2007, Valoarea initiala a contractului (fara TVA): 565 miliarde lei vechi (16,2 milioane euro, n.n). Stadiul fizic realizat la 28.10.2005: 0,22%.

Valoare decontata in conformitate cu lucrarile executate, inclusiv avans de demarare, certificate de catre Consultant (fara TVA): 8,9 milioane RON (89 miliarde ROL, 2,5 milioane euro, n.n.). Referitor la progresul lucrarilor, Constructorul a fost atentionat la sedintele din santier ca ritmul lucrarilor este mult prea scazut pentru a putea finaliza lucrarile in termenul contractual.

Constructorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru a accelera executia lucrarilor si recuperarea intarzierilor. Au avut loc mai multe sedinte cu conducerea Efklidis, in urma carora constructorul si-a luat angajamentul ca va lua masuri pentru recuperarea intarzierilor, dar, pana in prezent, nu s-au inregistrat progrese in acest sens.

Avand in vedere stadiul actual al lucrarilor, Constructorul a fost notificat in data de 27.10.2005, in conformitate cu clauzele contractuale, privind intentia de reziliere a contractului”. Astfel, desi au executat doar 0,22% din lucrare, Efklidis AEGEK incasase deja peste 16% din valoarea contractului.

Spre comparatie, spaniolii de la FCC Construccion, care lucreaza pe tronsonul Cluj - Livada (30 km), aveau efectuat la aceeasi data 2,64% din lucrare si incasat mai putin de 10% din valoarea contractului. Toate acestea se intamplau in luna octombrie a anului trecut. De atunci, lucrarile grecilor nu au inaintat aproape deloc, iar cele ale spaniolilor progreseaza pe zi ce trece.

Nesimtirea CNADNR

La finele lunii martie a acestui an prefectul judetului Cluj, Alin Tise, a trimis o cerere Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), in care cerea explicatii in ceea ce priveste lucrarile companiei grecesti Efklidis pe sectorul de drum de pe DN 1 C.

Cum Tise nu a primit nici un raspuns, Prefectura Cluj a retrimis cererea la inceputul saptamanii trecute. Anul trecut, o solicitare similara a fostului prefect de Cluj, Mihail Hardau a primit raspuns in 3 zile. Acum, din doua una: fie CNADNR este de o nesimtire grasa, fie prefectul Tise este un “nime’ in drum”, cererea sa fiind tratata cu sictir de catre CNADNR.

Sau poate ca, vorba carcotasilor, pe un canal merge cererea de la prefectul Tise, iar pe alt canal, unul cu initialele PD, merge solicitarea de aruncare la cosul de gunoi a cererii de la Prefectura Cluj. Noi, oricum, ii uram bafta mare prefectului Tise si asteptam cu nerabdare raspunsul celor de la CNADNR.