Britanici, maghiari, nemti sau romani, dezvoltatori imobiliari de mall-uri, practic toti au in comun exact acelasi target de afacere: marile orase in care sa construiasca centre de shopping dupa toate regulile lumii civilizate de dincolo de portile Romaniei.

Vor avea mall-urile destui clienti? Clujul, vinat de constructorii de mall-uri

Ce inseamna un centru mall in conditiile in care, potrivit statisticilor, investitiile straine directe scad, inflatia creste, pretul chiriilor pe spatii sint halucinante in cea mai mare parte in oras, iar salariile cresc aparent, pentru ca in realitate nu fac altceva decit sa sustina o subzistenta oarecare?

Companiile spera sa obtina chirii mai bune, clientii spera sa gaseasca marfa mai buna si la preturi mai mici. In realitate, specialistii financiari se tem ca mall-urile ar putea ramine curind goale, cum s-a intimplat si cu alte centre comerciale care au incercat sa adune oferta comerciala a orasului, daca cererea si oferta din toate cele trei parti amintite nu se intilnesc.

Perspective clujene

Clujul va avea in curind doua centre mall. Cel anuntat de compania Trigranit prin intermediul partenerului sau Polus se pregateste de lansare si Iulius Mall. Motiv de bucurie aparenta pentru clujenii care cauta nu doar sa-si faca cumparaturile, ci si sa-si petreaca cumva timpul liber.

In plus, grupul britanic Downay Day a anuntat si el ca va investi in urmatorii 4 sau 5 ani aproximativ 185 de milioane de euro in construirea de centre comerciale tip mall in Romania. Si grupul englez vizeaza tot principalele orase din tara, printre care si Clujul, urmat chiar de orase considerate mici pina acum de dezvoltatori, cum ar fi Aradul si Baia Mare.

Primul proiect al sau va viza Clujul si investitia va fi de aproximativ 85 de milioane, iar grupul spune ca este interesat sa dezvolte centre tip mall in toate orasele cu peste 70.000 de locuitori. Centrel mall ale grupului britanic vor fi cunoscute in Romania ca Atrium Center.

Cit despre Atrium Center Cluj, va fi pozitionat foarte bine, asa cum le place clujenilor, adica in centrul orasului, pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, pe locul fostei fabrici Tricotaje Somesul, si va avea un spatiu modern de shopping de 31.500 de metri patrati. Initiatorul proiectului promite ca lansarea viitorului mall va fi facuta in primul trimestru al lui 2009.

Shopping-ul ca sport

Mall-ul este, in acceptiunea lumii civilizate, semnul bunastarii unei comunitati care nu doar produce, ci si consuma intr-un anumit fel. "Chiriile nu vor fi neaparat mai mici, insa clar marfa va fi mai scumpa pentru ca a vinde in mall inseamna sa iesi cu marca pe piata si cu pret bun“, spune Mihai Creta, economist.

Pe de alta parte, analistii financiari spun ca va fi un exercitiu interesant pentru piata clujeana. „In prezent, rolul de mall este preluat de hypermarketuri cum sint Cora si Kaufland. Cei mai multi clienti clujeni prefera aceste magazine pentru ca aici gasesc totul, la pret bun si, daca doresc, pot chiar sa-si petreaca timpul citind si servind o cafea.

Pretul si nu in ultimul rind calitatea vor determina afluenta de clienti. Se mizeaza probabil mult si pe strainii care vin in oras si care vor face cumparaturi. In plus se mizeaza si pe clujenii cu bani care, pe de o parte s-au inmultit, iar pe de alta parte cunosc comertul in mall-uri si se crede ca isi vor muta centrele de cumparaturi de la Viena sau Milano - de exemplu, la Cluj“, spune si Cristian Precup, analist financiar.

Afaceri "comasate“

Dezvoltatorul Trigranit, prin partenerul sau Polus, anunta ca in momentul de fata peste 60% din suprafata sa este deja contractata de catre firme care doresc sa-si dezvolte afacerile de comert prin intermediul centrului mall. In plus, 2.000 de noi locuri de munca se anunta a fi disponibile o data cu deschiderea acestuia in toamna.

Cifrele sint similare si in celelalte cazuri, companiile spera chirii mai mici. „Clujenii cauta marfa buna si ieftina si daca se poate de marca. E ceva foarte greu de gasit. E uneori chiar imposibil. Iar clientela clujeana este pretentioasa. Dar eu cred ca mall-urile vor viza mai ales companii care vind marfa straina, care au parteneri in afara tarii si obtin discount-uri bune“, spune si Dorin Chis, comerciant.

Pe de alta parte, analistii financiari cred ca in Cluj centrele de shopping din zona centrala, inca favoritele clujenilor, vor cunoaste un recul al afacerilor lor imediat dupa deschiderea marilor centre tip mall.