"Elevii vor avea in programa materii al caror continut, ca e atractiv sau nu, ca e invatat sau nu, nu conteaza. (...) Se va crea o 'programa paralela', copiii vor invata doar la materiile din care 'se da examen'" si vor deveni "mici 'robotei de rezolvat probleme', fara legatura cu realitatea", sustine fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu intr-un comunicat remis HotNews.ro. Potrivit consilierului prezidential, acestea sunt in practica efectele eliminarii examenelor transdisciplinare. Proba transdisciplinara de stiinte reuneste chimia, fizica si biologia si urma sa fie sustinuta la finalul gimnaziului, in 2016.

"Ministrul educatiei a demonstrat ca tinde sa devina o clona a predecesoarei sale si ca adopta o gandire despre educatie proprie altui secol. Greseste, dar are posibilitatea sa se corecteze", sustine Daniel Funeriu. Acesta explica pe larg ce inseamna in practica eliminarea examenelor transdisciplinare.

"In primul rand, elevii vor avea in programa materii al caror continut, ca e atractiv sau nu, ca e invatat sau nu, nu conteaza. Materii a caror insusire nu se verifica prin examen. Oricat de atractiva va fi programa de biologie sau fizica, ea nefiind testata, elevii nu si-o vor insusi. Se va crea o "programa paralela", copiii vor invata doar la materiile din care "se da examen". Ei vor deveni mici "robotei de rezolvat probleme", fara legatura cu realitatea. Scoala trebuie sa descatuseze gandirea, nu sa o puna in camasa de forta a retetelor rigide de rezolvat probleme pentru examen", sustine fostul ministru al Educatiei.

Potrivit acestuia, "eliminand examenele transdisciplinare se elimina implicit si invatarea transdisciplinara. Elevii nu vor intelege ca, de exemplu, cristalinul din ochi (biologie) este, de fapt, o lentila biconvexa (fizica); vor invata despre persi (istorie) fara sa stie daca ei au de-a face cu Persani sau cu Iranul (geografie), vor invata despre electricitate si sarcina electrica (fizica) fara sa inteleaga exact ce sunt electronii si protonii (chimie). Sau viceversa, cand vor invata despre atomi si electroni la chimie, nu vor face automat legatura cu electricitatea, pe care o invata la fizica".

"Data viitoare cand copilul dumneavoastra va va intreba 'de ce trebuie sa invat niste lucruri care nu-mi servesc la nimic?' aveti, de-acum, un raspuns simplu: 'pentru ca familia noastra a votat cu USL'", acuza consilierul prezidential.

Funeriu sustine ca "pus in fata unei situatii noi, cine are capacitate mai mare de a reactiona adecvat? O persoana pentru care istoria este o insiruire de date, iar fizica o insiruire de formule sau o persoana care are o viziune integrata asupra lucrurilor?".

"Stiti de ce elevii romani se plaseaza atat de prost la testele PISA? Tocmai din motivele expuse mai sus. Pentru ca nu inteleg aceste lucruri simple, pentru ca mintea lor este inchistata, pentru ca traiesc in primitivismul trecutului lor gri si urat, acesti oameni va distrug copiii. Au ambitia sa le transfere copiilor dumneavoastra reumatismele lor intelectuale. Cereti-le sa va puna la dispozitie un singur studiu care sa demonstreze ca au dreptate. Nu vor reusi", se arata in comunicatul lui Daniel Funeriu.

In finalul comunicatului, Funeriu precizeaza: "Aud ca declaratiile initiale se nuanteaza si ca de fapt s-ar dori doar amanarea termenului incepand cu care sa se predea si transdisciplinar. Sunt convins ca este doar un dublu limbaj. Cand esti ministru, conteaza faptele inaintea vorbelor. Ministrul poate usor sa ma contrazica si sa afirme simplu si direct ca imbratiseaza viziunea moderna a educatiei, bazata pe comunicarea dintre domenii si nu pe separarea dintre ele, ca va cere ca programele scolare sa fie elaborate cu un pronuntat continut transdisciplinar, dar ca nu poate acest lucru decat incepand cu data pe care o considera el fezabila. La nivel de legislatie e simplu: se poate proroga un termen".

Citeste aici comunicatul integral

Remus Pricopie: Ministerul Educatiei a propus eliminarea probei transdisciplinare din examenul de la finalul gimnaziului in 2016

Marti, 26 februarie, Comisia pentru invatamant din Camera Deputatilor a votat trei amendamente depuse de Ministerul Educatiei la ordonanta de urgenta 92/2012 care modifica legea educatiei. Printre acestea se numara eliminarea probei transdisciplinare de la finalul gimnaziului, proba pe care elevii ar fi trebuit sa o sustina incepand cu anul 2016.

Remus Pricopie, ministrul Educatiei, a declarat dupa votul in comisie ca "propunem sa se elimine proba transdisciplinara. Examenul se va sustine la limba romana, matematica si va avea doua componente noi, evaluari facute in timpul anului scolar, in clasa a VIII-a, la limba straina si informatica".

Legea Educatiei Nationale care a intrat in vigoare in 2011 prevede trecerea clasei a IX-a de la liceu la gimnaziu, incepand cu generatia de elevi care a intrat in clasa a V-a in anul scolar 2011-2012. In consecinta 2016 ar fi primul an in care clasa a IX-a s-ar face la gimnaziu, conform legii educatiei in forma in care este in vigoare la acest moment.

Tot Legea Educatiei, la articolul 74 alin. 5 prevede ca "la finalul clasei a IX-a, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, se realizeaza o evaluare nationala obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluarii se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale. Evaluarea se realizeaza prin urmatoarele probe:

a) o proba scrisa la limba si literatura romana;

b) o proba scrisa la limba materna;

c) o proba scrisa transdisciplinara la matematica si stiinte;

d) o proba scrisa la o limba de circulatie internationala;

e) o proba practica de utilizare a calculatorului, sustinuta in timpul anului;

f) o proba orala transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale, sustinuta in timpul anului.

(6) Rezultatele evaluarii nationale se inscriu in portofoliul educational al elevului".

Probe transdisciplinare sunt prevazute in legea educatiei si pentru evaluarea de la finalul clasei a VI-a, precum si pentru Bacalaureatul care ar urma sa fie sustinut de elevi in 2016. La acel bacalaureat, proba transdisciplinara de stiinte va reuni chimia, fizica si biologia, iar proba transdisciplinara pentru profilul umanist va reuni geografia, istoria si stiintele socioumane.

Victor Ponta ii cere lui Remus Pricopie sa spuna ca a mostenit peste o mie de dosare nefinalizate pe fonduri UE

Amintim ca premierul Victor Ponta i-a solicitat miercuri, in sedinta de guvern, ministrului Educatiei, Remus Pricopie, sa spuna public de la cine a mostenit peste o mie de dosare nefinalizate pe fonduri europene. "O sa va rog, domnul Pricopie, mai des sa amintiti de unde ati mostenit o mie si ceva de dosare nelucrate, de la un fost ministru care se plimba pe la televizor sa ne spuna ce destept e", a declarat premierul in cadrul sedintei de guvern.

"Daca dumneavoastra nu spuneti ca ati mostenit mii de dosare nelucrate, si unele dintre ele chiar mai grav decat nelucrate, si daca nu aratati cu degetul cine v-a lasat acele dosare din 2010-2011, o sa ramaneti dumneavoastra vinovat ca la Organismul Intermediar de la Educatie aveti foarte multe dosare", a continuat Victor Ponta catre ministrul Educatiei.