Remus Pricopie, ministrul Educatiei Nationale, a propus marti comisiei de specialitate de la Camera Deputatilor o serie de modificari la Legea invatamantului, printre care revenirea clasei a IX-a la liceu si reintroducerea pozitiilor de educator si invatator cu studii medii. "Clasa a noua va ramane in cadrul liceului. Ministerul Educatiei a prezentat comisiei un punct de vedere in legatura cu acest lucru", a declarat Remus Pricopie la Palatul Parlamentului, citat de Agerpres.

Remus PricopieFoto: Agerpres

"Aceasta clasa trebuie sa revina la liceu, altfel vom asista la o bulversare extrem de mare, asa cum s-a mai intamplat de cand tot implementam Legea 1/2011. Eu nu am vazut un concept educational care sa justifice mutarea clasei a noua de la liceu. Exista tari care prin traditie au liceul de trei ani si au infrastructura scolara construita in aceasta logica, asa cum exista tari care au liceele de patru ani", a continuat minstrul Educatiei.

O alta modificare propusa de Ministerul Educatiei Nationale este reintroducerea pozitiilor de educatori si invatatori cu studii medii. Remus Pricopie a declarat ca "prin Legea 1/2011 pozitiile de educator si invatator erau scoase. Ceea ce facem noi este sa reintroducem aceste pozitii in conditiile in care liceele pedagogice fac parte din arhitectura invatamantului romanesc. Ar fi un nonsens sa renuntam la ele. Am propus sa fie abrogat articolul care obliga ministerul sa concedieze peste noapte 16.000 de cadre didactice".

A treia propunere se refera la examenul de la finalul ciclului gimnazial si va fi aplicata din 2016, transmite Agerpres. "Propunem sa se elimine proba transdisciplinara. Examenul se va sustine la limba romana, matematica si va avea doua componente noi, evaluari facute in timpul anului scolar, in clasa a VIII-a, la limba straina si informatica", a afirmat ministrul Educatiei.

Amendamentele au fost aprobate de catre membrii Comisiei pentru invatamant din Camera Deputatilor cu 22 de voturi "pentru" si 2 "impotriva". Acestea urmeaza a fi supuse votului plenului Camerei Deputatilor si apoi Senatului, care este camera decizionala.

Ce prevede Legea Educatiei in acest moment

Amintim ca Legea Educatiei Nationale care a intrat in vigoare in 2011 prevede trecerea clasei a IX-a de la liceu la gimnaziu, incepand cu generatia de elevi care a intrat in clasa a V-a in anul scolar 2011-2012. In consecinta 2016 ar fi primul an in care clasa a IX-a s-ar face la gimnaziu, conform legii educatiei in forma in care este in vigoare la acest moment.

Tot Legea Educatiei, la articolul 74 alin. 5 prevede ca "la finalul clasei a IX-a, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, se realizeaza o evaluare nationala obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluarii se exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale. Evaluarea se realizeaza prin urmatoarele probe:

a) o proba scrisa la limba si literatura romana;

b) o proba scrisa la limba materna;

c) o proba scrisa transdisciplinara la matematica si stiinte;

d) o proba scrisa la o limba de circulatie internationala;

e) o proba practica de utilizare a calculatorului, sustinuta in timpul anului;

f) o proba orala transdisciplinara de evaluare a competentelor civice si sociale, sustinuta in timpul anului.

(6) Rezultatele evaluarii nationale se inscriu in portofoliul educational al elevului".

Art. 75. - (1) Absolventii invatamantului gimnazial dobandesc diploma de absolvire, parte a portofoliului educational, si foaia matricola, parte a portofoliului educational

Art. 76. - (1) Dupa absolvirea gimnaziului, elevii urmeaza liceul sau scoala profesionala.

(2) Admiterea la liceu sau la scoala profesionala se realizeaza dupa urmatoarea procedura:

a) in cazul in care numarul de candidati nu depaseste numarul locurilor oferite de unitatea de invatamant, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educational al elevului;

b) in cazul in care numarul de candidati este mai mare decat numarul locurilor oferite de unitatea de invatamant, admiterea se face luand in calcul in proportie de 70% portofoliul educational al elevului, media de absolvire a invatamantului obligatoriu, precum si media la probele de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a si in proportie de 30% nota obtinuta la proba de admitere stabilita de unitatea de invatamant.

(3) In cazul mediilor egale, diferentierea se face pe baza portofoliului educational al elevului".

Citeste si: