După câteva zile de scouting în localitatea montană Vama și în împrejurimi, cele patru echipe Aristoteles Workshop (AW) și-au ales subiecte și personaje fascinante pentru filmele lor documentare, interacționând cu sirieni și americani, un urmaș al Meșterului Manole, primari, bunici, preoți, ghicitoare în cafea, antrenori de fotbal, veterani de război. Acoperind peste 200 de km2, studenții au umblat prin păduri, cimitire vechi, biserici, pe terenuri de fotbal, în orașe, s-au pierdut în munți și au revenit cu zeci de povești posibile.

Aristoteles Workshop: foto Andrej Ligon FarbaFoto: Aristoteles Workshop

Patru dintre povești vor face subiectul filmelor produse anul acesta de Aristoteles Workshop (ediția a opta), un atelier internațional de film documentar în care profesioniști ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală și de Est în crearea propriului documentar. Aristoteles Workshop 2013 are loc chiar zilele acestea (22 august - 22 septembrie), în satul Vama din Bucovina (județul Suceava ).

Experţii și tutorii Rafi Pitts, Jeroen Berkvens , John Appel și Tania Rakhmanova le-au oferit de la început celor patru echipe libertatea de a-și alege subiectele, fie că era vorba despre o singură persoană, o întreagă comunitate, un loc specific sau un eveniment. Singurul criteriu de care studenții trebuie să țină seama este răspunsul la întrebarea-cheie: “Ce vreți să arătați spectatorilor?”

Prima săptămână a workshopului introduce studenții în teoria filmului în general și în limbajul specific documentarului, simultan cu exerciții practice. Și în fiecare an, cineaștii invitați prezintă studenților filme documentare mai puțin cunoscute sau discutate. Materialele vizionate anul acesta au reușit să-i surprindă și să trezească interesul celor 12 participanți de proveniențe și vârste diferite.

De pildă, mișcările de cameră din Soy Cuba, filmul de propagandă despre revoluția din Cuba, apărut în 1964 și complet nebăgat în seamă până în anii 1990, când Coppola și Scorsese îl descoperă și se luptă să-l lanseze în America.

Contrângerile impuse de Lars Von Trier în Five Obstructions, documentarul experimental în care Jorgen Leth, prietenul și mentorul lui Trier, își reface filmul The Perfect Human în cinci variante, de fiecare dată cu un obstacol diferit.

Fiecare tutor și expert a insistat asupra nevoii de a transmite mai degrabă o emoție și un punct de vedere personal, decât fapte obiective și reci. Ținând cont de nevoia unui vizual narativ, fiecare echipă a descoperit un nou mod de a înțelege ce anume face ca un subiect să devină “material documentar”.

Pentru documentarele de anul acesta, cele patru echipe de film s-au hotărât asupra unor subiecte ambițioase.

Echipa 1. Regizor: Cristi Iftimie (România). Imaginea: Andrei Toth. Montajul: Alexandra Roată.

„Alergăm cu camera și cu boom-ul după un om obișnuit din Vama, și toată lumea (inclusiv personajul nostru), se miră că îi dăm lui și nu altcuiva din sat atâta importanță. De fapt, prin el, sper să le dau importanță tuturor.” (Cristi Iftimie, regizor)

Deși este unul dintre cei mai importanți membri ai clubului de fotbal F.C. Bradul Vama, domnul Nicu nu se poate implica total în pregătirea stadionului pentru meciul de duminică, pentru că a pierdut cheile de la căminul cultural.

Echipa 2. Regizor: Olesya Bortnyak (Ucraina). Imaginea: Norbert Fodor. Montajul: Răzvan Ilinca.

„De mai bine de doi ani, conflicul din Siria continuă să crească în intensitate. Dorința lui Mohamed, un băiat sirian care trăiește în satul Vama, de a-și schimba numele va face ca relația, deja rece, pe care o are cu tatăl său, de origine siriană, să devină și mai fragilă.” (Olesya Bortnyak, regizoare)

Este povestea lui Mohamed Tomescu, care încearcă să-și răspundă la întrebări despre propria identitate. Tatăl lui este sirian, mama, româncă. Divorțați. Mohamed vrea să își schimbe numele și să uite de Siria, dar nu știe cum să-i spună asta tatălui său.

Echipa 3. Regizor: Grzegorz Brzozowski (Polonia). Imaginea: Ioana Turcan. Montajul: Iulia Matei.

„Povestea unei case a cărei construcție a început acum 30 de ani și nu se știe când sau dacă va fi terminată vreodată.” (Grzeg Brzozowski, regizor)

Viața unui cuplu de oameni în vârstă și a fiului lor; ei caută să încheie construcția interminabilă a unei case. Încercarea unei femei de a trăi o viață normală, în umbra unui vis neterminat.

Echipa 4. Regizor: Anca Păunescu (România). Imaginea: Cristina Haneș. Montajul: Andrej Farba.

„Imediat după ce i-am cunoscut, cei doi pensionari texani ne-au cucerit prin exuberanță și prin modul în care viața lor de cuplu se desfășoară într-un loc în care timpul are parcă alt ritm.” (Anca Păunescu, regizoare)

O zi din viața unui cuplu de pensionari americani, retras din tumultul unui oraș texan în bucolicul sat bucovinean, Vama.

Premiul de anul acesta, în valoare de 600 de euro, va fi acordat datorită suținerii Farmexim. În anii precedenți, premiul de la finalul workshopului a fost oferit de Institutul Cultural Român (ICR). Centrul workshopului este Casa Călin, din satul bucovinean Vama, unde echipa, studenții și tutorii petrec cinci săptămâni în grija gazdelor mai mult decât primitoare și unde, într-o atmosferă “ca acasă“, au amenajate spații de montaj, pentru cursuri, prezentări și vizionări speciale de film.