Ligia Deca, consilier prezidential pe Educatie: Pana la finele lui 2016, sa avem o dezbatere publica despre optiunile majore de tara pe educatie

de Raluca Pantazi     HotNews.ro
Marţi, 24 noiembrie 2015, 14:35 Actualitate | Esenţial

Ligia Deca
Foto: Agerpres
"Intentia ar fi ca pana la finele anului viitor, care este si un an electoral, sa avem o dezbatere publica vizavi de care sunt optiunile majore de tara ale Romaniei pe toate nivelurile de educatie si in zona cercetarii si sa construim impreuna o viziune, in care sa ne regasim cat mai multi", a declarat Ligia Deca, consilierul pe Educatie al presedintelui Klaus Iohannis. Aceasta a afirmat ca "exista o serie de propuneri de politici publice si unele dintre ele nu tin neaparat de schimbarea legii". Amintim ca, la nivelul Ministerului Educatiei, au existat mai multe dezbateri pe o noua lege a educatiei, organizate de fostul ministru Sorin Cimpeanu.

Ligia Deca, consilierul pe Educatie al presedintelui Klaus Iohannis, a participat astazi, 24 noiembrie 2015, la evenimentul de lansare a Monitorului educatiei si formarii 2015 organizat de Reprezentanta Comisiei Europene in Romania. La conferinta au participat si noul ministru al Educatiei, Adrian Curaj, precum si Angela Filote, seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania.

Citeste mai jos cele mai importante declaratii ale Ligiei Deca:
  • Vin dintr-un mediu divers, am fost si in zona reprezentarii studentesti, si in zona expertizei in politici publice, si in zona europeana si stiu ca, de multe ori, acea presiune pentru a aduce lucrurile la suprafata si pentru a impinge lucrurile inainte vine si din partea institutiilor europene.
  • Cred ca Comisia Europeana, cu toate ca nu are intr-adevar atributii directe, a facut foarte mult prin acele rapoarte, prin recomandari, prin asistenta tehnica.
  • Vizavi de discutia de astazi: cred ca este una foarte bine programata, avand in vedere relansarea recenta a discutiei in domeniul educatiei.
  • Domnul presedinte a spus in repetate randuri ca ne trebuie un consens social privind optiunile majore in educatie si obiectivele de tara. In mod evident, o Romanie puternica nu poate fi decat o Romanie educata si cred ca in urma acestor 25 de ani de tranzitie am ajuns cu totii la concluzia ca e mai bine sa discutam de 10 ori si sa facem o data, decat sa facem de 10 ori si sa discutam dupa.
  • In acest context, intentia ar fi ca pana la finele anului viitor, care este si un an electoral, sa avem o dezbatere publica vizavi de care sunt optiunile majore de tara ale Romaniei pe toate nivelurile de educatie si in zona cercetarii si sa construim impreuna o viziune, in care sa ne regasim cat mai multi.
  • Pentru ca intr-adevar consensul politic este important, insa el nu poate fi bazat decat pe un consens social.
  • Daca nu exista presiune din partea societatii civile pentru ca partidele politice sa isi mentina promisiunile, cred ca aceasta dorinta de consecventa si coerenta ramane la nivel de dorinta. Si am mai avut experimente de pact politic care nu neaparat s-au transpus intr-o stabilitate normativa si legislativa [n.red. - pactul national pentru educatie a fost semnat in 2008 de catre toate partidele parlamentare si de catre presedintele de la acea vreme, Traian Basescu, a stat la baza legii educatiei nr. 1/2011, adoptata de Guvernul Boc prin asumarea raspunderii si modificata de guvernele Ponta de nenumarate ori].
  • Dupa o viziune bine construita, evident trebuie sa vina o zona mai pragmatica de strategie cuprinzatoare - si aici n-are sens sa ne prefacem ca plecam de la zero, avem o serie de strategii care ating puncte nevralgice. Avem strategie in domeniul tertiar, avem strategie privind reducerea abandonului, avem strategie privind invatarea pe tot parcursul vietii, speram sa avem curand si o strategie privind educatia si formarea profesionala, o strategie privind infrastructura scolara.
  • Toate astea trebuie adunate intr-o viziune coerenta. Ne trebuie o palarie in care toate aceste strategii sa fie complementare si sa duca la indeplinirea unor obiective macro. Practic, educatia si cercetarea nu pot fi privite decat in stransa legatura cu dezvoltarea economica si sociala a Romaniei. Aceasta cred ca va fi o provocare: sa luam toate aceste piese care au fost muncite, se bazeaza pe studii, au masuri bine puse la punct, si sa le inglobam intr-o viziune care sa aiba sens.
  • Cred ca citind Monitorul Educatiei vedem o serie de evolutii ale cifrelor. Acum, in ce masura ele sunt ca urmare a politicilor publice, este o dezbatere pe care putem sa o purtam. Cred ca unele lucruri se datoreaza unor masuri, insa cred ca altele depind de cu totul alti factori, si aici este bine sa urmarim care este impactul politicilor publice pe care le avem in sistem.
  • Cred ca putem sa discutam din ce in ce mai mult despre personalizarea sau adecvarea politicilor publice la context. Vorbim despre abandon scolar, de exemplu. Abandonul scolar la nivelul tarii, mediu, este la un nivel care se apropie de tinta europeana. Problema este diferenta dintre rural si urban sau intre urban mai sarac si urban mai dezvoltat economic.
  • De asemenea, cred ca putem sa vorbim despre nevoi diferentiate in ceea ce priveste grupurile dezavantajate sau educatia speciala. Acolo avem goluri mari de potential si pentru ca tot vorbim despre olimpici in ultima vreme: 99 de scoli din Romania sunt cele care an de an produc olimpici. Sunt vreo 20.000 de scoli in Romania. Intrebarea este ce se intampla cu restul? Nu vorbim numai despre inegalitati economice, vorbim si despre inegalitati educationale sau vizavi de calitatea educationala.
  • Avem nevoie si de o structura de guvernanta adecvata. Odata ce ne hotaram asupra obiectivelor si asupra metodelor de a le pune in practica, este evident ca esential va fi si modul in care scolile, universitatile, institutiile statului vor coopera si isi vor asuma fiecare rolul in sistem.
  • S-a discutat mult despre descentralizare, depolitizare, s-a discutat foarte mult despre autonomie universitara si cred ca orice fel de stategie agreata va trebui pusa in practica impreuna si in parteneriat cu toti actorii educationali. Nu mai este un efort al statului, este un efort al intregii Romanii.
  • Administratia prezidentiala si Ministerul Educatiei vor face tot ce tine de noi pentru a facilita acest dialog si in continuare. Noi ne dorim sa punem in practica un sistem de consultare modern, bazat si pe un portal interactiv si in care sa puteti aduce nu numai optiuni, dar si argumente. Ne dorim ca toate evenimentele relevante sa intre sub aceasta cupola a largii dezbateri pe educatie si vom publica noi, din partea administratiei, niste criterii in acest sens.
  • Ne vom dori sa discutam si sa adancim parteneriatul cu Ministerul Educatiei, pentru ca evident au existat demersuri anterioare vizavi de dezbaterea pe educatie, exista o serie de propuneri de politici publice si unele dintre ele nu tin neaparat de schimbarea legii, ci de schimbarea modului in care facem lucrurile. 

Citeste si:



Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
2266 vizualizari
  • +2 (4 voturi)    
    Vorbe (Marţi, 24 noiembrie 2015, 14:51)

    popescu [anonim]

    Cate vorbe goale .....consens, viziune, plan,etc.
    Oamenii astia nu vor sa se ocupe de lucrurile simple care fac atata rau educatiei: programa, goana dupa note mari fara de care nu poti intra la liceu, finantarea.
    E simplu....
    • +3 (3 voturi)    
      exact asta am observat si eu (Marţi, 24 noiembrie 2015, 15:44)

      Leone [anonim] i-a raspuns lui popescu

      Nu am inteles nimic. Vorbe goale.
      Lucrurile sunt simple:

      1. Uniformizarea salariilor brute in invatamant. Raporul intre cel mai mare si cel mai mic salariu nu trebuie sa depaseasca 1,5.
      1a. Salariul net trebuie sa fie cel putin egal cu cel al unui absolvent de master, adica 1800-2000 lei.
      1b. Salariul poate fi completat cu bonificatii in functie de performante.
      1c. Contract de munca pe o perioada determinata pana la atingerea unei vechimi in munca de cel putin 10 ani.
      1d. Salarizarea personalului tehnic din laboratoare sa fie cel putin la nivelul unui profesor debutant.

      2. Dotarea corespunzatoare a laboratoarelor cu echipamente si consumabile.

      3. Sa se mentina aceleasi reguli pentru examenul de capacitate, de bacalaureat sau alte examene de calificate pe o perioada de cel putin 7 ani (timpul trece repede, iar noi avem nevoie de statistici).

      Punct

      Abandonul scolar vine din saracie. Institutiile de invatamant au o vina nesemnificativa la asta.
      Prostia se mosteneste sau se invata de la televizor.
  • +2 (2 voturi)    
    Asa... (Marţi, 24 noiembrie 2015, 14:59)

    rooster [utilizator]

    ...si dup-aia o sa vina alt guvern, case cu siguranta va schimba modificarea. Deja e clasica treaba, ne-ati obosit.
  • +3 (3 voturi)    
    da-i inante poveste, ca inainte mult mai este (Marţi, 24 noiembrie 2015, 15:09)

    Dedalus [utilizator]

    Nu avem nici o strategie de fapt.

    Avem doar documente, hartii, cuvinte scrise.

    ----

    Avand in vedere ca pe HN umarul de postari la articolle privind reforma educatiei este de regula infim, ma indoiesc sincer de interesul real al societatii pentru invatare.

    M-as bucura mult sa fie asa cum zice consiliera, dar sunt extrem de sceptic.

    Consider ca o reforma reala a educatiei poate porni numai de la o singura persoana, cu o viziune clara asupra tuturor interdependentelor.

    Sa-l amintesc aici doar pe Dewey.

    Iar a doua conditie absolut necesara pentru sucesul oricarei reforme in invatamant este crearea unei cereri reale de competenta din partea sectorului de afaceri, printr-o politica absolut novatoare si curajoasa privind fiscalitatea microintrepridnerilor si mai ales a birocratiei impuse acestora.

    ====

    Precizez ca reforma educatiei va dura probabil peste 5 ani si cel mai sigur vreo 7-8, cu primele rezultate peste 10-20 de ani de la implementarea sa.

    Felicitari HN pt perseverenta in sustinerea dezbaterii!
    • +1 (1 vot)    
      sustin... (Marţi, 24 noiembrie 2015, 15:37)

      lili [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      Si eu cred ca reforma educatiei poate porni de la o persoana sau un grup de persoane care cunosc bine starea actuala si care au un Proiect, mi-e greu sa inteleg ca dna asta de la Cotroceni asteapta idei de la profesorii cu interese care mai de care, de la elevii cu alte interese, de la studentii care au cu totul alte interese, stimata dna, Dvs trebuie sa aveti PROIECTUL, adica sa proiectati, sa ganditi imaginea si starea sistemului de educatie peste 5 sau 10 sau 13 ani, nu stiu cat va duce capacitatea de a proiecta asa ceva, cati ani sunt necesari...chiar ma intreb pentru ce v-a angajat dl Johannis....care este RESPONSABILITATEA dvs acolo la Cotroceni...o armata de consilieri care nu inteleg ce fac....il consiliaza pe Johannis sa ne spuna vorbe frumoase?!
      Mi se pare lipsita de sanse ideea de a consulta pentru a reforma...
      Luati idei din alte sisteme performante, comparati cu ce avem, cum s-ar potrivi la noi, dar cerinta fundamentala este ca scoala trebuie sa pregateasca oameni capabili sa duca Romania spre mai bine!!!
      • 0 (0 voturi)    
        obsesie (Marţi, 24 noiembrie 2015, 18:23)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui lili

        Da, e o obsesie nationala asta a consultarii...

        Impreuna cu lupta anticoruyptie, astea sunt cele doua faruri orbitoare puse in ochii populatiei.

        Nu spun ca nu sunt necesare.

        -----

        Nu m-as repezi insa sa o critic pe consiliera, pana la urma mai mult de atat oricum nu poate face.

        Problema ramane oricum, reforma educatiei este ... mult mai mult decat reforma sistemului de invatamant.

        As indrazni sa sun ca reforma educatiei = reforma societatii,
  • +2 (2 voturi)    
    ce-o face la Cotroceni toata ziulica?! (Marţi, 24 noiembrie 2015, 15:28)

    lili [anonim]

    Chiar sincer ma intreb: ce face doamna asta la Cotroceni cat e ziulica de mare, adica 8 ore pe zi, ca nu cred ca e cazul de ore suplimentare?! Ce sa faca?!
  • +2 (2 voturi)    
    Deci... (Marţi, 24 noiembrie 2015, 15:38)

    Tati [anonim]

    Deci avem timp cacalau , de ce sa ne grabim ? Avem timp pana la finele lui 2016...Nu ne preseaza problema ...
  • +1 (1 vot)    
    pana schimbam, sa aplicam ce exista! (Marţi, 24 noiembrie 2015, 16:07)

    filip [anonim]

    Exista o lege a educatiei, legea1/2011. Pana la noi strategii, aceasta trebuie aplicata! In ultimii 3 ani a fost doar ciopartita si batjocorita. Sunt camere video la examene, dar. se copiaza si asa, tot mai mult. Toata lumea a fost multumita ca nu se mai fura, dar bucuria a fost de scurta durata. Si trebuie transparenta 100%, in scoli, gradinite, universitati.
  • +1 (1 vot)    
    Sa nu daramam tot ce au facut inaintasii! (Marţi, 24 noiembrie 2015, 16:11)

    hotnewsfil [utilizator]

    Doamna Ligia Deca speram sa nu fie adepta conceptului simplist : 'punct si de la capat', sa ia in considerare si alte programe menite sa reformeze invatamantul, facute cu colaborarea unor personalitati ale acestui domeniu.
    • +1 (1 vot)    
      intrebarea e (Marţi, 24 noiembrie 2015, 18:06)

      anonimicus [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Oare mai e ceva nedaramat in invatamantul romanesc?
    • 0 (0 voturi)    
      constructiv (Marţi, 24 noiembrie 2015, 18:26)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Este consilier, nu decident.

      Poate doar sa sprijine o actiune la nivel national, nu poate insa sa suplineasca political.

      Cred ca e bine ca a pus problema si ca ar fi bine sa incercam sa emitem pareri constructive.

      Si asa sunt superputini cei care isi mai bat capul cu educatia ....
  • 0 (0 voturi)    
    Boala lunga moarte sigura (Marţi, 24 noiembrie 2015, 20:52)

    ty [utilizator]

    Avem un pact pe educatie semnat de toate partidele. Avem o lege a educatie ciopartita cu ordonante.
    Urmeaza discutii "Pana la finele lui 2016" . . .
    Profesionisti ne lipsesc care sa stie unde trebuie sa repare. De vorbe toti sunt buni.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri