Ministrul demisionar al Transporturilor, Dan Sova, a semnat miercuri, 25 iunie, in ultimele sale ore de mandat, un raport al Corpului de Control al Ministerului care arata clar cum s-a ajuns in situatia in care statul roman nu a putut sa execute scrisoarea de garantie bancara in valoare de zece milioane de euro depusa de Grup Feroviar Roman SA, compania controlata de Gruia Stoica, in procesul esuat de privatizare a CFR Marfa.

Cazul Sova ajunge la CCRFoto: Agerpres

In documentul obtinut de Centrul de Investigatii Media scrie, negru pe alb, ca vinovati pentru pierdere sunt atat angajati ai Eximbank, banca de stat, cat si "structuri din Ministerul Transporturilor", care "au concurat in mod culpabil" la acest deznodamant.

"In concluzie, opinia echipei de control este ca, inainte de toate, Eximbank SA, ca entitate specializata in domeniu si cu obligatii specifice fata de Ministerul Transporturilor, se afla in culpa pentru neexecutarea in termen a scrisorii. Aceasta realitate nu exclude insa culpa concurenta a structurilor din Ministerul Transporturilor imputernicite sa duca la indeplinire procedura de executare a scrisorii, care ar fi trebuit sa transmita instructiuni de plata corespunzatoare si intr-un termen util”, se arata in pagina 28 a documentului, la capitolul "concluzii".

O lectura atenta a desfasurarii evenimentelor, asa cum sint ele prezentate de cei doi autori ai raportului, arata, chiar daca nu direct, cum functionarii ministerului si-au cerut unii altora de mai multe ori opinii care fusesera transmise si cunoscute de toti cei implicati. In document apar tergiversari grosolane, dar si informatii false, transmise de la Eximbank la Minister, de exemplu, menite parca sa castige timp pentru Gruia Stoica.

Ministerul Transporturilor a vrut sa execute scrisoarea de garantie de 10 milioane euro emisa catre GFR de Raiffeisen pentru participarea la privatizarea CFR Marfa, iar ulterior refuzului bancii a decis sa sesize DIICOT pentru a stabili daca institutia este in culpa sau decizia bancii este nelegala, scrie Mediafax. Precizarile Ministerului Transporturilor vin in urma unor materiale aparute in presa privind restituirea garantiei, de 10 milioane de euro, catre Gruia Stoica, operatiune pe care institutia o neaga.

Ministerul informeaza, intr-un comunicat, ca la 28 ianuarie DIICOT a cerut institutiei, conduse la vremea respectiva de Ramona Manescu, sa comunice daca sumele de bani reprezentand garantia participarii la licitatia pentru privatizarea CFR Marfa au fost restituite proprietarului GFR, Gruia Stoica, in ce cont si la ce data, solicitand totodata depunerea garantiei intr-un cont al Trezoreriei la dispozitia DIICOT, in cazul in care suma reprezentand garantia exista inca in conturile Ministerului Transporturilor.

Jurnalistul Cristian Turturica a publicat pe blogul sau in luna mai un document potrivit caruia DIICOT a cerut in luna martie Ministerului Transporturilor sa ii vireze garantia de zece milioane de euro depusa de firma lui Gruia Stoica, GFR, atunci cand a incercat sa cumpere CFR Marfa. Motivul? "(...) S-a dispus, prin ordonanta procurorului, aplicarea unor masuri asiguratorii pe bunurile invinuitilor Gruia Stoica, Didila Vasile si Raducan Vasile, precum si pe bunurile societatilor comerciale pe care acestia, personal sau prin interpusi, le administreaza, prejudiciul putand atinge sau depasi 10.000.000 de euro..."

In final, sub mandatul lui Sova, subalternii sai au gasit un tertip pentru ca, folosindu-se de o alta banca, sa ii returneze garantia printr-un act semnat la 11 noaptea, desi unii din colegii lor isi dadusera avizul pentru a transfera garantia catre DIICOT. Cauza va intra, foarte probabil, in atentia procurorilor, iar Dan Sova ar putea fi obligat sa dea niste explicatii chiar daca nu el a semnat ordinul de returnare a garantiei. "Decizia oamenilor lui Sova a generat deja un scandal monstru, ea fiind investigata atat de Corpul de Control al ministerului cat si de cel al premierului", mai scrie Turturica pe blog.