Federatia Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret" ii cere premierului Victor Ponta, printr-o scrisoare deschisa, "o lege care sa impuna o salarizare decenta, corelata cu un sistem de evaluare corecta a calitatii actului de invatamant". "Resursa umana din invatamant este continuu devalorizata si umilita. Un cadru didactic al carui salariu lunar este, in medie, echivalentul a 250 de euro, va fi tentat sa apeleze fie la meditatii cu plata nesupusa impozitarii, fie la acceptarea de foloase necuvenite de la parinti si elevi, din nevoia de a-si asigura traiul zilnic", sustine federatia.

In ce priveste numeroasele cazuri de mita la Bacalaureat, reprezentantii federatiei sindicale sustin ca "este cazul sa fie trase la raspundere nu numai cadrele didactice care vor fi dovedite ca au acceptat o plata necuvenita, ci si acele persoane care au considerat mita o solutie pentru a acoperi trandavia, dezinteresul si superficialitatea propriilor copii. Un parinte care considera ca educatia este sarcina exclusiva a scolii si 'uita' ca are, la randul sau, obligatii de acest fel fata de copil, este la fel de vinovat ca si profesorul care accepta mita".

Citeste integral scrisoarea deschisa adresata de Federatia Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret" premierului Victor Ponta

"SCRISOARE DESCHISA

EXCELENTEI SALE, DOMNULUI VICTOR PONTA,

PRIMUL- MINISTRU AL ROMANIEI

Domnule Prim-ministru, Federatia Sindicatelor din Educatie 'Spiru Haret' va solicita adoptarea, de urgenta, a unor masuri coerente, necesare si suficiente, bazate pe o analiza reala si corecta a problemelor din invatamantul preuniversitar, care sa conduca la modificari de substanta in functionarea acestui sistem.

In contextul derularii, in aceasta perioada, a examenelor de Evaluare Nationala si de Bacalaureat, a devenit extrem de vizibila in spatiul public problema fraudarii acestora, iar incidente de tipul celui de la Liceul 'Dimitrie Bolintineanu' din Bucuresti incep sa fie semnalate si in alte unitati de invatamant.

Subliniem ca nu suntem de acord cu practicile de fraudare si consideram ca este normal ca, in cazul in care exista dovada acestora, institutiile abilitate trebuie sa-si indeplineasca atributiile. Dar este la fel de normal si corect sa cautam cu atentie cauzele reale ale aparitiei acestor practici. De aceea, organizatia noastra atrage atentia ca:

a. Luarea de mita este considerata infractiune corelativa cu darea de mita. Asadar, este cazul sa fie trase la raspundere nu numai cadrele didactice care vor fi dovedite ca au acceptat o plata necuvenita, ci si acele persoane care au considerat mita o solutie pentru a acoperi trandavia, dezinteresul si superficialitatea propriilor copii. Un parinte care considera ca educatia este sarcina exclusiva a scolii si 'uita' ca are, la randul sau, obligatii de acest fel fata de copil, este la fel de vinovat ca si profesorul care accepta mita. Pentru ca indemnul la invatatura trebuie sa vina atat din partea familiei, cat si a institutiei, iar un elev nu se va pregati niciodata daca stie ca, la sfarsitul celor 8 sau 12 clase, diploma ii este, oricum, 'rezolvata' de parinte cu o oarecare suma de bani. Toate comentariile din media, in ultimele zile, ignora acest aspect, directionand comentariile negative exclusiv asupra cadrelor didactice din comisiile de examene.

b. Cele mai sigure metode de regres, pe termen lung, ale unei societati sunt cele care lovesc in sistemul educational si de sanatate. Ori, contrar declaratiilor politice, in Romania ultimilor 23 de ani, tocmai acestea doua sunt cele mai afectate de masuri, politici si strategii aberante si ineficiente.

Resursa umana din invatamant este continuu devalorizata si umilita. Un cadru didactic al carui salariu lunar este, in medie, echivalentul a 250 de euro, va fi tentat sa apeleze, fie la meditatii cu plata nesupusa impozitarii, fie la acceptarea de foloase necuvenite de la parinti si elevi, din nevoia de a-si asigura traiul zilnic. Suntem acuzati de unii ca noi, cei de la catedra, stim care sunt conditiile financiare din invatamant si ne asumam, totusi, o salarizare scazuta, pentru ca mizam pe alte beneficii. Este un pseudo-argument, care nu face decat sa 'justifice' sub-finantarea cronica din educatie! Efectele nocive, pe termen mediu si lung al acestei 'viziuni' sunt ca zeci de cadre didactice decid anual sa paraseasca catedra in favoarea unei munci necalificate in agricultura altor tari din Europa; absolventii de facultate refuza an de an posibilitatea de a ocupa un post in invatamant; exista discipline care nu pot fi acoperite cu necesarul de profesori calificati iar calitatea actului educational scade de la an la an; se desfiinteaza unitati de invatamant, in special in zona rurala etc.

Federatia Sindicatelor din Educatie 'Spiru Haret' cere o lege care sa impuna o salarizare decenta, corelata cu un sistem de evaluare corecta a calitatii actului de invatamant.

Nu vrem sa acoperim non-valoarea, ci dorim sa fie recunoscuta si apreciata competenta reala a celor care practica cu dedicatie si cu respect profesia de dascal. Exista (inca) in scoala romaneasca un numar foarte mare de persoane din aceasta categorie - oameni care stiu ca aceasta meserie cere profesionalism, abilitate didactica si corectitudine fata de parinti si copii. Insa, in conditiile in care situatia din invatamant va ramane in parametrii actuali iar munca lor va fi, in continuare, desconsiderata si blamata, numarul lor se va micsora vizibil. Am primit semnale din ce in ce mai dese de la cadre didactice care cer retragerea in bloc din comisiile de examen de la bacalaureat sau de la Evaluarea Nationala, atat timp cat acuzatiile de frauda sunt aruncate asupra intregii categorii profesionale, fara a se face distinctia clara intre vinovati si corecti.

F.S.E. 'Spiru Haret' solicita ca situatia invatamantului preuniversitar sa fie luata in discutie cu celeritate, inclusiv in structurile de dialog social existente la nivelul Guvernului si al Ministerului Educatiei, iar analiza sa fie urmata de masuri legislative si financiare care sa conduca la redresarea acestuia.

Cu deosebita consideratie,

Prof. Marius Nistor

Presedintele Federatiei Sindicatelor din Educatie 'Spiru Haret'"

FSLI: Un profesor din Romania castiga pe luna cat un cadru didactic din Luxemburg in patru ore

Scrisoarea deschisa a FSE Spiru Haret vine la o zi dupa un apel similar transmis Guvernului de Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant. FSLI a cerut Executivului sa adopte o lege de salarizare a personalului din invatamant, aratand ca salariul mediu orar din sistem este de 9,3 lei net (2,09 euro), ceea ce inseamna ca un profesor castiga intr-o luna cat un cadru didactic din Luxemburg in patru ore.

Potrivit reprezentantilor Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), raportul Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) prezinta veniturile din invatamant din tarile Uniunii Europene, fiind constatata o discrepanta uriasa intre veniturile pe care le obtin cadrele didactice din celelalte tari ale UE si veniturile profesorilor din Romania.

Cel mai mare tarif orar pentru profesorii de scoala generala este in Luxemburg, respectiv 85 de euro, urmat de Danemarca - 57 de euro, Germania - 54 de euro, Anglia - 48 de euro, Belgia - 45 de euro, Irlanda - 44 de euro, Olanda - 42 de euro, Scotia si Finlanda - cate 41 de euro, scrie Mediafax.

Salarii mai mari decat profesorii romani au si cei din Austria - 39 de euro, Norvegia - 36 de euro, Grecia - 35,3 euro, Spania - 34,7 euro, Slovenia - 34,5 euro, Polonia - 25 de euro, Cehia - 17 euro si Ungaria - 16 euro.

"In Romania, salariul mediu orar din sistemul de educatie este de 13 lei brut (2,92 euro) si 9,3 lei net (2,09 euro). Un profesor debutant castiga 7,08 lei pe ora brut (1,59 euro), iar un profesor cu gradul I si o vechime de 25 de ani castiga 14 lei pe ora brut (3,14 euro) si 9,73 lei net (2,18 euro). Aceasta inseamna ca un profesor in Romania castiga intr-o luna cam tot atat cat castiga un profesor din Luxemburg in patru ore sau cat unul din Polonia in 14 ore", sustin reprezentantii FSLI, citati de Mediafax.

Potrivit sursei citate, si sumele pe care le primesc cadrele didactice care fac parte din comisiile de bacalaureat reflecta ca dascalii din Romania sunt "umiliti si ca aceasta activitate importanta nu este rasplatita asa cum ar trebui".

Presedintele comisiei din centrul de examen primeste 483 de lei brut (339 de lei net), asistentul - 29 de lei pe zi (19 lei net), iar un profesor evaluator - 4,8 lei pentru o lucrare corectata (trei lei net).

FSLI a precizat ca la examenul de bacalaureat din anul 2008 s-au acordat 1.150 lei net (806 lei brut) presedintelui comisiei din centrul de examen, 64 de lei brut (45 de lei net) pentru asistenti si 7,5 lei pentru o lucrare corectata (6 lei net) de un profesor evaluator.

"Cele prezentate mai sus scot in evidenta ca dascalii din aceasta tara sunt umiliti, atat timp cat salariile acestora sunt de 15 sau de 20 de ori mai mici decat cele ale dascalilor din Europa de Vest, in conditiile in care preturile din Romania sunt similare cu cele din statele occidentale. Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI) solicita Guvernului Romaniei sa ia o decizie care trebuia de mult luata: adoptarea unei legi de salarizare pentru personalul din invatamant, prin care salariile sa creasca semnificativ, astfel incat profesia de dascal sa devina atractiva. De-abia dupa aceea este corect sa se analizeze calitatea actului educational", au mai aratat reprezentantii federatiei sindicale.