EXCLUSIV FMI critica proiectul legii sanatatii: “Sustinem reforma dar in conditiile unei legi cu reguli si sanctiuni dure”

de Red. Stiri     HotNews.ro
Miercuri, 21 decembrie 2011, 17:08 Actualitate | Esenţial

Reforma sanatatii
 documente
(29 Nov 2011) DOC, 730KB
Desi corecte, afirmatiile presedintelui Traian Basescu care acuza UDMR si “baronii sanatatii” de blocarea proiectului legii sanatatii nu sunt complete. Daca echipa care a lucrat la noua lege (coordonata de Cristian Vladescu, seful fostei Comisii Prezidentiale pe Sanatate) ar fi reusit sa scrie un proiect foarte bun, opozitia la reforma ar fi fost mai usor de invins. Surpriza a aparut insa in urma cu cateva zile, atunci cand specialisti ai FMI au criticat proiectul legii Vladescu. Scrisoarea, obtinuta de HotNews.ro, sustine in continuare necesitatea unei reforme a sistemului medical, dar “doar in conditiile unei legi care impune reguli clare si sanctiuni dure”.

Printre observatiile cele mai dure la adresa proiectului se numara absenta regulilor prin care controlul financiar in sistemul medical va creste, precum si existenta unor paragrafe interpretabile care lasa loc interferentei politicului si deschid poarta unei privatizari salbatice. In continuare gasiti o sinteza a principalelor observatii ale expertilor FMI si Bancii Mondiale facute pe marginea proiectului legii sanatatii.
  • Lipsesc masurile care sa creasca controlul financiar in sectorul medical. Spitalele vor putea continua sa acumuleze datorii. Folosirea rationala a resurselor existente nu va fi stimulata, iar excesul de interventii scumpe si ineficiente economic nu va fi penalizat. Aceasta lipsa va duce pe termen scurt la falimentarea unor spitale care ar putea fi preluate la un pret mult sub cel al pietei de catre operatorii privati. Indiferent de modelul de asigurari adoptat, existenta unui mecanism de reguli si sanctiuni este esentiala.
  • Definirea pachetului de baza este cheia de bolta a noului sistem. Prin acesta vor fi fixate serviciile medicale la care vor avea acces pacientii neasigurati sau cei cu asigurare de baza. In lege nu este descris procesul institutional prin care acest pachet de baza va fi definit periodic. Pe baza caror date si evaluari ale sanatatii populatiei va fi el stabilit? Intrebari la care varianta propusa a legii nu raspunde.
  • Introducerea asigurarilor private pentru pachetul de baza aduce mai multe riscuri:
1. Companiile de asigurari ar putea sa-i refuze pe pacientii scumpi (cei cu afectiuni cronice) prin impunerea unei prime de asigurare foarte costisitoare. Pentru evitarea unui astfel de risc e necesara o formula de redistribuire a fondurilor intre asiguratorii privati in functie de structura listelor cu pacienti (aici se face referire si la experienta Olandei si Cehiei);
2. Declansarea competitiei libere pe piata asigurarilor de baza cere un sistem de control si monitorizare foarte bine pus la punct. In Olanda, companiile de asigurari private au avut reclame inselatoare (pacientii nu pot verifica corectitudinea informatiilor prezentate in reclame), au crescut ratele de asigurare dupa primul an iar in prezent doar 4 mari companii isi impart piata olandeza. Cum va fi monitorizat nivelul acestor rate de asigurare si nivelul de profit al companiilor de asigurari (in varianta Vladescu nu exista un plafon maxim de profit pentru asiguratorii privati)? Cine va supraveghea corectitudinea reclamelor si evitarea aparitiei unui monopol regional? Intrebari la care varianta proiectului de lege nu ofera raspunsuri.
  • Proiectul de lege stabileste contributia la asigurarile de sanatate la 5,2% din salariu pentru angajator si 5,5% pentru angajat. In conditiile in care o buna parte a populatiei continua sa fie scutita de plata acestor contributii, legiuitorul nu ofera niciun calcul care sa sustina faptul ca procentele de mai sus sunt suficiente pentru sustinerea sistemului.
  • “Spitalelor strategice”, spre deosebire de celelalte, li se ofera suport financiar direct de la autoritatile locale si centrale. Nu se defineste ce inseamna “spitale strategice” si astfel se lasa loc la interpretari si la interferenta politicului, caci aceste spitale vor ramane deschise indiferent de viabilitatea lor economica.
  •  Se propune un Plan National de Paturi, elaborat o data la 3 ani de catre Ministerul Sanatatii, dar nu se precizeaza daca acest plan este obligatoriu si terminologia este foarte vaga. Ce institutie va decide daca un spital isi poate adauga sectii noi, paturi noi, daca pot alege sa ofere doar anumite specialitati? Principiul spitalelor autonome este benefic dar doar in conditiile unei legi care impune reguli clare si sanctiuni dure.
  • Varianta proiectului legii nu precizeaza suficient de precis dupa ce reguli se va desfasura eventualul faliment sau reorganizarea unui spital.
  • Nu se precizeaza cum va fi organizata practic finantarea spitalelor: prin negocierea bugetelor sau printr-un sistem bazat pe plata pe serviciu?
  • Se creeaza posibilitatea functionarii unui spital neacreditat o perioada de 5 ani.
  • In forma actuala, bugetele locale ar putea acoperi atat costurile spitalelor private cat si a celor publice.
PUNCTELE POZITIVE ALE PROIECTULUI:
  • “Sustinem dezvoltarea asigurarilor private pentru serviciile medicale neincluse in pachetul de baza. Cand bugetul sanatatii este atat de restrictionat ca in Romania, astfel de asigurari pot juca un rol important, cu conditia ca pachetul de baza pentru asigurarea medicala obligatorie sa acopere toate serviciile medicale esentiale.”
  • “Nu ne opunem reorganizarii spitalelor publice ca institutii publice, asociatii, fundatii sau companii.”
Critici pe detalii tehnice:

1. Nu este clar daca un individ sanatos poate alege sa nu plateasca asigurarea de baza. Trebuie prevazuta posibilitatea ca accesul la serviciile medicale din pachetul minimal de asigurari sa nu fie permis fara o contributie.

2. Doar o cincime din populatia Romaniei plateste contributii. Exceptiile de la aceste plati trebuie atent analizate, un exemplu fiind scutirea copiilor pana la 18 ani, exceptarea celor care provin din familii cu venituri ridicate nefiind justificata.

Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

7351 vizualizari

• +6 (8 voturi)
    sanatatea (Miercuri, 21 decembrie 2011, 18:20)

dorin valeriu [anonim]

Necazul este ca toate aceste reguli - reglamentari, inclusiv interventia presedintelui Basescu, au in vedere doar aspectul financiar. Despre dreptul oamenilor la ingrijiri, despre organizarea asistentei medicale, despre drepturile si obligatiile celor ce lucreaza in domeniu nu se spune nimic. Controlul cheltuielilor da, cu mai multa organizare, constiinciozitate, controlul Casei nu numai asupra cheltuielilor ci si asupra felului in care cei din sanatate muncesc, retributia lor - o rusine pentru Romania - nicaieri in Europa medicii si lucratorii din sanatate nu sunt mai prost platiti, iata teme de discutat. Rezolvarea e politica dar conceputa de medici - meseriasi. Ministrul singur, in cazul de fata un profesionist onorabil si cu experienta in managementul sanitar, nu poate face mai nimic. Si daca numai 25% dintre romani contribuie la fondul Casei oare n-ar fi rezonabila completarea pana la un nivel rezonabil cu fonduri dela Buget ?
    • +1 (13 voturi)
      FMI si Sanatatea (Miercuri, 21 decembrie 2011, 18:57)

sebi [anonim] i-a raspuns lui dorin valeriu

Pai FMI-ul peste tot pe unde a imprumutat bani a falimentat sectoarele Sanatatii si Educatiei publice in favoarea celor private.
      FMI apara interesele bancilor si multinationalelor, nu ale amaratilor care nu au bani de medicamente...
      • +5 (5 voturi)
        ...sunteti incorigibili (Miercuri, 21 decembrie 2011, 20:34)

Lexus [anonim] i-a raspuns lui sebi

FMI nu-ti spune cum sa tratezi o raceala sau ce tratament este necesar pt vindecarea unei boli, ci ca sistemul medical si al asigurarilor sociale este o imensa gaura ce nu poate fi controlata. Actula lege pe langa faptul ca este proasta, nu are nici mecanismele prin care sa existe un control clar si mai ales o raspundere fata de cheltuielile pe care le angajeaza fiecare institutie medicala.
        Atata timp cat a finantat statul roman si a conditionat aceasta finantare de infundarea gaurilor din economie, nu vad care este problema.
        Mafia si interesele nu sunt la FMI, ci in politica si economia romaneasca. Fiecare gaura din sistem hraneste conturile: ditribuitorilor de medicamente, ale directorilor de spitale, ale primarilor si nu in ultimul rand al politicienilor, ca doar astia trebuie sa creeze cadru legislativ propice furtului la drumul mare. Asta este problema FMI-ului, ca nimeni nu raspunde pt neaplicarea legii. Ori tocmai acesta este cea mai mare problema in Romania: faptul a legile nu sunt respectate.
      • 0 (4 voturi)
        Din prostie,sau intentionat, (Miercuri, 21 decembrie 2011, 21:49)

mircea [anonim] i-a raspuns lui sebi

faci jocurile celor care saboteaza sistemul de sanatate .Si ma refer aici la cei care fura ,de la medicii care dau retete la bolnavi care nu exista sau au inregistrati pacienti care depasesc populatia Romaniei,la asistente si farmaciste care pleaca cu medicamentele acasa si obliga pacientii sa-si cumpere,spunand ca nu au medicamente.
        Critici corecte (Miercuri, 21 decembrie 2011, 22:10)

Atent [anonim] i-a raspuns lui sebi

Criticile FMI asupra proiectului de lege sunt corecte.
          gandire de contabili.... (Joi, 22 decembrie 2011, 8:35)

Wizard of Oz [utilizator] i-a raspuns lui Atent

Intradevar, FMI este interesat doar de bani, sanatatea noastra, daca traim sau murim, nu-i intereseaza.
          Pentru ei suntem doar niste cifre.
          Puterea (vremelnica) politica romaneasca trebuie sa se gandeasca la sanatatea noastra, dar ei au alte treburi (personale si de gashca) lasand guvernarea pe seama FMI, UE....
          Mai va amintiti de ce l-am impuscat pe Ceausescu?
          Unul din punctele importante din rechizitoriu era genocid impotriva populatiei din Romania prin lipsa de medicamente si de servicii medicale normale.
          Nu credeti ca am avea destui de condamnat pe acelasi motiv?
          Cinismul lui Basescu, Boc & gashca imi intoarce stomacul pe dos.
            si de unde sa vina banii? (Joi, 22 decembrie 2011, 9:48)

cinic [anonim] i-a raspuns lui Wizard of Oz

Sa nu incepi cu frauda, evaziunea fiscala etc, ca pe alea le-ai cerut ca sa se faca drumuri si tot tu le-ai cerut pt. marirera pensiilor si tot tu le-ai cerut pt. profesori etc. Bani in plus nu vin decat din taxe NOI. Tu ce taxe platesti azi si la ce marire esti dispus? NB. per cap de roman revin din contributiile actuale cam 50-60 ron lunar. Ce asistenta medicala vrei de banii astia?
      intrebari fara solutii! (Joi, 22 decembrie 2011, 9:44)

precaut [anonim] i-a raspuns lui dorin valeriu

A. "completarea" de la bugetul statului inseamna noi TAXE pe contribuabili (altfel de unde sa vina surplusul?). B. nici AZI nu e o problema ca 1000 de medici sa fie platiti cate 4000 de euro (cifre arbitrare). Dar daca platesti un medic cu 4000 cu cat trebuie sa-i platesti pe cei din jurul sau (infirmiere, asistente, brancardieri etc). Iar daca platesti un medic cu 4000 de euro poti tine un colonel NATO la 1500? sau un sef de catedra (chiar la UMF) la 2000 de euro? C. TU, da TU ce alegi in conditiile unui buget limitat: un tratament de 20 000 USD lunar dat unei persoane sau asistenta suplimentara de 10 USD data la 2000 de persoane? Atentie la raspuns, caci ORICE raspuns vei da vei fi injurat de ceilalti.
  • +1 (7 voturi)
    m-as fi mirat sa faca ceva de apreciat... (Miercuri, 21 decembrie 2011, 18:29)

costica [anonim]

singurele puncte pozitive sunt alea care stabilesc RESPONSABILITATI pentru ALTII !!!!!!!!!!!
    Adica, asigurarile private facute de societatile de asigurari sau fundatiile, companiile in care s-ar putea transforma spitalele publice...ca sa scape statul incompetent de grija lor....
    • 0 (4 voturi)
      NU, dragule (Joi, 22 decembrie 2011, 0:34)

lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui costica

Statul nu e incompetent: e corupt, profund corupt! Este o incompetenta si o saracire dorita de politicieni a administratiei punlice, care devine vulnerabila la santaj, presiuni si la aruncarea unui os de ros.
      Timp in care politicienii se servesc de acest aparat de stat straveziu pt a-si face jocurile de miliarde de euro.

Basescu si clica lui au reusit sa gaseasca inca ceva de falimentat si de vandut la pret de "fier vechi". Nu flota, ci SANATATEA ROMANILOR!
      • 0 (4 voturi)
        Sa inteleg ca din cauza lui Basescu (Joi, 22 decembrie 2011, 8:26)

klaus [anonim] i-a raspuns lui lucky luck

acumuleaza astazi spitalele datorii imense care ajung sa fie platite de Stat? Tot din cauza lui spitalele nu respecta banii alocati?

Imi place sa vad cum se da vina pe un om pentru un intreg sistem corupt. Trebuie sa avem curajul sa vedem ca la ora actuala tot ce inca mai poate fi controlat de politic este disfunctional si atins de coruptie. Ce trebuie facut? Pai trebuiesc legi clare si din pacate asa cum e acum legea nu este clara... Eu consider ca proiectul a oiesit asa din cauza incapacitatii persoanei in cauza dar cu presiunile de la FMI o sa iasa cum trebuie si gata...
        vreau anul de referinta! (Joi, 22 decembrie 2011, 9:52)

naiv [anonim] i-a raspuns lui lucky luck

in ce an sanatatea din RO a fost OK (adica cf.cu cerintele tale)??? In 1989 cand nu se auzise in RO de tratamene contra unor boli? si cand nu aveai decat medicamente din productia interna? in 1996 nu erau medicii prost platiti (numai ca nu puteau emigra in masa)? dar in 2003? dar in 2007? In toti acesti ani a fost clica lui Base? Daca faci un calcul simplu, la dispozitia fiecarui roman ajung 60 ron/luna. Cata s
        • -1 (1 vot)
          ai dreptate... (Joi, 22 decembrie 2011, 10:01)

costica [anonim] i-a raspuns lui naiv

Dar l-am votat in 2004 pe Traian Basescu si PD(L) pentru ca Basescu a PROMIS ca PD(L) este altceva, ca eram satui de PSDul corupt!!!
          Imi spui ce-a iesit dupa 7 ani de mandat prezidential ?!
          Saracie lucie pentru mai mult de jumate dintre romani, care si ei sunt cetatenii Romanie, nu uita asta !!!
          Iar RESPONSABILITATEA guvernantilor in a administra tara se traduce prin nivelul de viata al oamenilro(educatie, sanatate, nivel salarii, nivel pensii!!)....adauga vreo 3 milioane de romani care si-au luat lumea-n cap si nu vor sa se mai intoarca vreodata....
          Cum arata toate astea dupa 7 ani de mandat Basescu ???!!!!!!!
          JALE !!!!!!!!!!!!!!!
            ai vreo pozitie? (Joi, 22 decembrie 2011, 17:04)

naiv [anonim] i-a raspuns lui costica

e Basescu dictator sau nu? daca este atunci trebuie sa faca, daca nu e atunci nu poate sa faca! Revenind la obiect: stiai ca in unele boli, lunar se duc 20 000 USD per cap de bolnav? Era de conceput asa ceva in '89? Azi se contribuie (diluat la populatie) cate 60 ron lunar. Cata sanatate vrei de banii astia? In privinta luatului lumii in cap, intr-un secol au emigrat 60 milioane italieni (tot Basescu si acolo?), vreo 15 mil. germani (tot TB?) etc. Si azi emigreaza din Franta in Canada, din Italia in USA si tot fara gand de intoarcere (tot TB?). Iar repsonsabilitaea guvernantilor e sa administreze ce "produce" tara nu ce ar visa fiecare! Putem plati azi MULTI medici cu 4000 euro lunar, dar ce facem cu infirmierele care ii servesc sau cu profesorii care ii educa pe acesti medici? si daca un medic primar e platit cu 4000, de ce un colonel roman in Irak sa fie platit cu 1000 euro ? erau profii platiti mai bine in '89? ca parca elevii erau mai putin analfabeti decat azi!
              in general ai dreptate (Duminică, 15 ianuarie 2012, 14:28)

Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui naiv

dar profii erau platiti fantastic de bine inainte de decembrie 1989.
              Chiar erau cei mai bine platiti dintre toti salariatii care nu erau obligatoriu inregimentati politic.
  • +3 (7 voturi)
    Sanctiunile . . . (Miercuri, 21 decembrie 2011, 19:13)

Gigi [anonim]

. . . nu trebuie sa fie numai dure, ci si prompte, adica aplicabile imediat, ca sa nu incarce sistemul cu tot felul de arierate.
    • -1 (3 voturi)
      Sanctunile (Miercuri, 21 decembrie 2011, 21:31)

Jar [anonim] i-a raspuns lui Gigi

dure si promte sunt aplicabile dupa contestarea lor in justitie.Va e limpede?
      Lucrez in domeniu si pot sa spun ca Presedintele are dreptate 50%,restul,rosii,albastrii sau portocalii bateti campii ca de obicei.Cel mai rusinos lucru e concubinajul dintre piata farmaceutica si medici.
      Sunt fan Basescu,si regret ca nu pot sa-l duc la 100%.
  • -1 (3 voturi)

Gigi [anonim]

• 0 (4 voturi)
    Iar FMI? (Miercuri, 21 decembrie 2011, 22:07)

ChavaLito [anonim]

nu avem nevoie de nici un FMI si BM sa ne spuna noua ce medicamente sa luam ce deficit trebuie sa avem. FMI este o organizatie antidemocratica care apara doar interesele bancheriilor care au creat criza.
  • +5 (7 voturi)
    Spital de stat din Germania (Miercuri, 21 decembrie 2011, 23:00)

Cetatean [anonim]

Am fost prin 1995 in vizita in Germania la un prieten a carui sotie era internata intr-un spital DE STAT impreuna cu copilul, in vederea unei operatii. Camera era de 2 locuri, doar pentru mama si copil. Arata ca o camera de hotel ! Avea baie cu cada, dulap de haine, masa cu scaune, ferestre (cu jaluzele) care se deschideau si orizontal si vertical etc. Pentru copil existau niste coli de hartie si creioane colorate asezate pe masa. Curatenia era exemplara. Nu exista nici un fel de miros specific spitalelor. Exista un buton cu care putea fi chemata asistenta, care venea imediat. Asistentele aveau o camera la capatul coridorului. La parter, spitalul avea un centru comercial de unde se puteau cumpara alimente, carti, flori etc.
    Starea actuala a sistemului sanitar este strans legata de starea actuala a economiei Romaniei care la randul ei este rezultatul a 21 de ani de minciuni si furturi comise de clasa politica si apropiatii ei, cu sprijinul justitiei romane (coruptie). Acum se doreste ca cei saraci sa plateasca pentru intarzierea economica a Romaniei. Rezultatul va fi un fel de genocid. Oricum deja avem cea mai scazuta speranta de viata din Europa.
      Cu totul de acord (Joi, 22 decembrie 2011, 10:42)

lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui Cetatean

Un singur amendament: Starea actuala a sistemului sanitar NU este strans legata de starea actuala a economiei Romaniei, ci de nivelul intelectual si de responsabilitate a oligarhiei politice care conduce, azi, Romania.
      starea spitalelor (Miercuri, 4 ianuarie 2012, 1:48)

alessia [anonim] i-a raspuns lui Cetatean

Cand au fost spitalele din Romania intr-o stare acceptabila? Am fost internata in 1960, 1964,in 1970, in 1984. A fost sotul internat in 1981, 1998, 1991. Aceeasi mizerie si delasare in toata aceasta perioada. Cel mai bine a fost in 1960. Asistentele nu se trageau de sireturi cu doctorii, nu erau carcalaci, era mai curat si mancarea mai buna.
  • +6 (8 voturi)
    Scuze de intrebare (Joi, 22 decembrie 2011, 0:26)

lucky luck [utilizator]

Dar daca statutul se dezangajeaza si din sanatate si din invatamant si din pensii si din protectia sociala si din apararea ordinii publice, noi de ce mai platim impozite, de ce mai platim politicieni, de ce-l mai platim pe Basescu???
    Pt a demola, a distruge si a ridica pe ruine un sistem mafiot autocrat de tip Putin? Iresponsabil fata de cetateni, societate, reguli; legi, angajamente, constitutie si cutume? O mafie politico-financiara la varf?
    Basescu, ca si Ceausescu, uita ca nu traieste in autarhie, in stepa mongola, si ca Romania nu e sat fara caini...
  • +4 (6 voturi)
    Legea sanatatii (Joi, 22 decembrie 2011, 0:35)

Atent [anonim]

Problema fundamentala a noii legi este ca a fost conceputa de oameni care nu au realizat nimic in sistemul de sanatate, dar care incearca sa demoleze lucrurile bune create de altii si sa creeze false controverse.
  • +3 (3 voturi)
    sanatate privata... (Joi, 22 decembrie 2011, 8:46)

Florin [anonim]

Eu am impresia ca Basescu nu stie nimic din ceeace se intampla in sistemul de sanatate..este privatizat aproape in totalitate...adica,daca nu platesti mori langa spital...cam asta este privatizarea.
      corect... (Joi, 22 decembrie 2011, 9:57)

me [anonim] i-a raspuns lui Florin

-spagi
      -plata analizelor
      - ustensilelor ca sa zic asa (placile alea de tital pentur fracturi etc)
      - sau in cel mai bun caz... : "vino la mine la clinica cutare (particulara) sa te vad acolo"

- pe langa asta fara SANCTIUNI pentru medici si asiguratori (daca nu dau aparatura buna, medicamente etc) nu o sa se rezolve nimic... oamenii o sa moara si nimeni nu o sa pateasca nimic!
  • -4 (4 voturi)
    aspecte (Joi, 22 decembrie 2011, 8:49)

aschie [anonim]

Basescu aseara nu a spus ca legea ar fi buna ci ca trebuie urgent supusa dezbaterii publice tocmai pt a fi imbunatatita de cei care lucreaza in sistem. A spus ca nu este perfecta....Alt aspect este ca UDMR blocheza si ca unii care si-au facut deja un nume (Arafat)si un munte de bani impiedica concurenta si asta este adevarat. Doar daca este concurenta este calitate.
    este haos (Joi, 22 decembrie 2011, 9:42)

catalin_mattei [utilizator]

In acest moment este haos in sistemul de sanatate din Romania. de ceva vreme se asteapta informatizarea sistemului astfel incat sa existe la nivel national o baza de date unica in care sa fim inregistrati fiecare cu propriul istoric medical... aiatemul actual favorizeaza din pacate acei medici care au aruncat o pata de rusine asupra sistemului medical.. favorizeaza rechinii din industria de pharma... Nu ma pot pronunta asupra unor aspecte de finete caci m-ar depasi dar ceea ce vad fara a fi parte din sistem ( sa lucrez efectiv in sistemul medical) este ca este nevoie stringenta de ordine... principalul pas pt modernizarea oricarui sistem este transparenta. Doar prin transparenta se pot vedea acele aspecte nefunctionale asupra carora sa se intervina ulterior. Aspectul social este deosebit de important in domeniu dar trebuie sa acceptam ca este nevoie de un control strict al finantarii... daca , contabiliceste cum spun unii forumisti, se vor economisi bani dintr-un mai bun management spitalicesc, acesti bani pot fi utilizati pt insanatosirea unui pacient... reducerea pierderilor unui singur spital cu 10.000 euro poate reprezenta sansa la viata a unui bolnav... tocmai de aceea trebuie disciplina in sistem
    are niste puncte bune de vedere... (Joi, 22 decembrie 2011, 9:55)

me [anonim]

FMI...
    totusi sa nu uitam ca FMI cuprinde cuvandul monetar!
    ei se gandesc in primu rand la bani!

sistemul privat este bun in conditiile in care sistemul de stat nu poate fi pus pe picioare. d c? simplu: privatii TREBUIE sa aiba provit! statul, teoretic nu. cu alte cuvinte se vor pierde si mai multi bani pentru ca si casele de asigurari tre sa castige.

de asemenea este sustenabil sistemul de coplata?! 20% este al dracu de mult pentru un bolnav cronic care nu are servici si / sau are un salariu mediu in romania....

pe langa asta fara sanctiuni pentru greselile medicale SI administrative (nu a lasat medicu sa faca analiza sau tratamentu x ca e prea scump, nu a dotat spitalul) ar trebui sanctiuni FOARTE DURE... penale! altfel oamenii o sa moara si asiguratorii o sa ia banii...
    se stie deja ca sunt foarte mici sanse ca un medic sa plateasca pentru ca a omorat un om... CASu sa plateasca pentru ca nu a dat bani pt aparatura/medicamente si omul a murit sansele sunt nule... de aici vine si lipsa de interes pentru imbunatatirea serviciilor medicale.
    pana nu rezolvat problema asta cea mai buna solutie ar fi renuntarea la serviciile medicale si trecerea numai la cele platite... ca tot cam aia ar fi...
    proiectul legii sanatatii (Vineri, 13 ianuarie 2012, 1:28)

Liviu Stoian [anonim]

1. Redactarea legii este confuza. Un fel de ghiveci care se doreste exhaustiv . Trebuie sa te inarmezi cu foarte multa rabdare pentru a o parcurge. Este evident ca au lipsit juristii si economistii din colectivul de redactare. Zecile de pagini amesteca elementele de principiu (specifice unei legi) cu cele de amanunt(specifice normelor de aplicare) si chiar cu procedurile. Limbajul folosit este de departe nejuridic, spre bucuria avocatilor care vor pleda in instante folosind intelesuri circumstantiale. Oamenii care au scris textul nu stiu sa se exprime si au inventat cuvinte si notiuni noi ( de exemplu daca mergeti la farmacie sa va cumparati medicamente se cheama dupa ei ca beneficiati de "asistenta farmaceutica"). O atentie mai mare ar trebui sa acordam unei notiuni cel putin suspecte, repetata in text, aceea de "asistenta comunitara", in locul referintei pana cum oficiale. Daca autorii vor sa stabileasca reguli de arondare teritoriala, aceasta ar trebui sa se refere la actuala impartire teritoriala oficiala: orase, comune, sate si nu la structuri inexistente sau poetice. Din CV-uri rezulta ca, in general, autorii sunt teoreticieni, fara o legatura directa cu pacientii sau cu justitia. Ei feitisizeaza pana la absurd privatizarea ca panaceu universal, dar nu in cadrul unei piete libere ci a unuia dirijata de putere. Sistemul propus pare sa sustina nu alaturarea ofertei private cele de stat ci inlocuirea celei de stat si asa precara, cu una privata aleasa administrativ. Ma fac ca nu inteleg resorturile acestor propuneri. Cert este ca din cauza crizei, multe investitii private din domeniul sanitar au ramas fara clenti.
    3. De nenumarate ori, legea reafirma ca principiu un triumvirat conducator format din ministerul Sanatatii, Casa Nationala de Sanatate si grupul de firme si retele de servicii, financiare sau de sanatate, prin autorizatii, omologari, contracte, excluzand din ecuatie pacientul contribuabil in luarea deciziilor
    opinia FMI nu este rea (Duminică, 15 ianuarie 2012, 14:24)

Lucian* [utilizator]

desi FMI in general se leaga de chestii contabilicesti, acum a zis o chestie buna care in Romania chiar nu exista.
    Ceea ce zice FMI au zis toti cei care s-au lovit de legislatia si administratia Romaniei: legi cu reguli si sanctiuni dure.
    Noi fie avem legi cu reguli dar fara sanctiuni sau avem legi neclare cu sanctiuni dure.
    Practic FMI a zis ca daca organizati, faceti in asa fel incat sa si functioneze si nu doar pentru unii.
    Acelasi sistem ar trebui aplicat pentru toate legile si nu doar pentru sanatate.
    Problema este ca legile au fast facut inadins ambigue pentru ca unii din clientela politica sa nu fie prinsi sau sa scape daca totusi sunt prinsi. FNI si Rompetrol sunt doar doua cazuri emblematice pentru ce se intampla cand avem legi neclare si fara sanctiuni reale.