Moda nu mai este de mult un element care trebuie luat in considerare numai cand vine vorba de obiecte vestimentare. Si tehnologia trebuie sa fie la moda, pentru ca oamenii asociaza gadgeturile pe care le utilizeaza cu propria lor imagine, precum si cu imaginea despre sine, spun specialistii.

Gadget-urile nu mai sunt considerate simple echipamente care atrag utilizatorii doar prin tehnologiile pe care le utilizeaza.

Mai nou, gadget-urile au devenit accesorii de moda, care trebuie neaparat sa se asorteze cu tinuta posesorului. Iar designerii au inceput deja sa combine functionalitatea gadget-urilor cu forma si culoarea acestora pentru a aduce pe piata echipamente "ultimul racnet".

De pilda, vara care tocmai a trecut a adus pe piata europeana un telefon mobil roz, care a facut furori printre femei, iar suportul negru din piele pentru celulare a fost o atractie care de asemenea a facut sa se intoarca multe capete pe strada.

Mai mult, pentru domni, anumite modele de ochelari de soare marca Oakley, brand recunoscut la nivel international, au fost dotate cu microfon wireless cu tehnologie Bluetooth (prin unde radio - n.r.), scrie The Wall Street Journal.

Practic, marile companii urmaresc sa transforme gadget-urile din echipamente pentru "tocilari" in cele mai ravnite echipamente de pe piata si sa elimine acea impresie de invechit si neatragator pe care unii utilizatori o au despre acestea.

Dincolo de acest plan, evident ca tinta este cresterea vanzarilor de gadget-uri, si in special de telefoane mobile. Numai in SUA, telefoanele mobile aduc producatorilor venituri de 5 miliarde de dolari (aproximativ 4,2 miliarde de euro) in fiecare an, conform publicatiei americane.

Pana acum, moda in tehnologie a fost doar un experiment, insa acum companiile au reusit sa combine noi functii, forme si culori pentru a putea produce gadget-uri la moda, sunt de parere unii designeri de moda pentru astfel de echipamente.

Un exemplu concludent din care sa reiasa evolutia catre moda a tehnologiei il reprezinta playerele muzicale digitale de la Apple.

Producatorul american de echipamente electronice a deschis linia de playere iPod cu modele de dimensiuni destul de mari, chiar daca nu mai mari de o palma.

Insa cel mai nou player, iPod Nano, este de dimensiunea unei brichete, iar tehnologia incorporata ofera utilizatorilor aceleasi avantaje, sau chiar si mai mult, decat primele modele de playere Apple, scrie The Wall Street Journal.

Piata gadget-urilor conectate cu lumea modei nu este tocmai la inceput, in peisaj existand deja diverse echipamente si accesorii variate.

Designer-ul francez Louis Vuitton a creat o cutie personalizata in care sa fie tinut telefonul mobil, care se vinde pe piata internationala la pretul de 305 dolari (aproximativ 255 de euro).

Vestitul designer Christian Dior are de asemenea cateva creatii proprii pentru gadget-uri: o carcasa pentru playerul iPod Mini (315 dolari / 263,5 euro) si o cutie pentru calatorii, in care sa fie tinute acesoriile necesare pentru acest player (295 de dolari / aproximativ 247 de euro ), scrie publicatia americana.

"Pe masura ce gadget-urile sunt din ce in ce mai conectate cu lumea modei, piata acestor echipamente va inregistra cresteri importante", este de parere Robin Sackin, membra in consiliul de administratie al Fashion Institute of Technology din New York.

"Cu toate acestea, este nevoie de ceva timp pana cand utilizatorii se vor obisnui cu acest concept de moda in lumea tehnologiei si sa-si doreasca gadget-uri de acest tip", a mai spus aceasta.

E adevarat ca frumusetea unui lucru ramane la latitudinea celui care il priveste. Pana acum, utilizatorii par a fi incantati de noua idee.

"Ochelarii mei Razrwire (o combinatie formata din ochelari de soare marca Oakley si microfon wireless cu Bluetooth de la Motorola - n.r.) sunt exact ceea

ce-mi trebuia pentru a fi modern si pentru a dispune de o tehnologie pe care o utilizez zilnic", a precizat Ken Eisner, executiv al companiei Simply Wireless, un lant de distributie de telefoane mobile.

Tehnologiile avansate, ascunse in obiecte la moda cum ar fi ochelarii de soare sau in haine, aduc insa si probleme.

Ken Eisner a trebuit sa se confrunte cu politia de frontiera in aeroportul Reagan National Airport din Washington, SUA, intrucat ofiterii au considerat suspect faptul ca un om cu ochelari de soare intr-o incinta inchisa vorbeste de unul singur, avand un echipament agatat pe fata, scrie The Wall Street Journal.

"Pe de-o parte, aceste gadget-uri sunt considerate echipamente ale oamenilor care numai asta stiu, adica tehnologie, deci practic, "tocilari ai tehnologiei", a explicat Ken Eisner.

"Cu toate acestea, un numar mare de utilizatori care detin gadget-uri de ultima ora vor considera ca este la moda", a mai spus acesta. In industrie, Razrwire este un gadget reprezentativ, atat din punctul de vedere al tehnologiei, cat si din punctul de vedere al modei.

Astfel, la cateva prezentari de moda internationale, pe podiumuri au defilat fotomodele echipate cu gadget-uri printre care ochelarii de la Motorola, al doilea mare producator de telefoane mobile din lume, sau jachete de schi care au incorporate microfoane pentru telefonul mobil, scrie The Wall Street Journal.

In plus, datorita evolutiei modei in tehnologie, au fost create prezentari de moda special destinate gadget-urilor "ultimul racnet".

"In 2002, am organizat o prezentare a tuturor gadget-urilor de pe piata care pot fi purtate ca accesorii la vestimentatia zilnica a utilizatorilor, tocmai pentru a vedea care este potentialul pietei", a precizat Pablos Holman, designer de huse de telefoane mobile pentru Tsaya, companie care comercializeaza aceste produse pe Internet.

"Reactia publicului nu a fost cea asteptata, drept dovada ca doar timpul a putut populariza aceste gadget-uri si accesorii moderne", a mai spus acesta.

Cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, Nokia, a lansat de asemenea accesorii moderne destinate terminalelor, cum ar fi Medallion I, un fel de lantisor dotat cu un mic ecran pe care sunt afisate imagini descarcate de pe Internet pe telefonul mobil, sau orice alte imagini de pe celular.

Pe site-ul companiei, utilizatorii interesati de acest accesoriu sunt sfatuiti sa incerce sa surprinda afisand o imagine abstracta dintr-un tablou sau un peisaj din gradina lor, scrie The Wall Street Journal.

Acum insa, Nokia este mai degraba interesata sa ofere clientilor mai intai functionalitate si abia dupa aceea modernitate, au precizat oficialii producatorului finlandez de telefoane mobile.

In aceasta idee, compania a lansat pe piata Nokia Wireless Image Headset, un mini ecran ce poate fi purtat la gat, pe care sunt afisate informatii despre apeluri sau diferite imagini, scrie publicatia americana.

Tehnologia la moda a devenit deci o afacere importanta pentru mari companii, accesoriile si gadget-urile reprezentand o piata cu potential de 10-15% crestere in fiecare an, este de parere Roger Entnet, analist al companiei de cercetare Ovum.

In cazul Simply Wireless, care detine o retea de dstributie de 50 de magazine in Washington, vanzarile de accesorii moderne s-au triplat in ultimii doi ani.

Aceasta crestere se datoreaza si faptului ca piata este tot mai diversificata, utilizatorii avand la dispozitie tot felul de huse si genti pentru celulare de diferite culori si modele.

Cresterea pietei accesoriilor pentru telefoane mobile si gadget-uri in general este determinata si de popularizarea telefoanelor mobile cu tehnologie Bluetooth, care reprezinta 55% din totalul echipamentelor de pe piata.

pe larg in Ziarul Financiar