In anul 2003, suprafetele cultivate cu plante medicinale au cunoscut o crestere semnificativa, ajungandu-se la aproximativ 9.530 de hectare si o productie de 5.390 de tone.

Programul SAPARD ofera sprijin financiar pentru asigurarea tuturor conditiilor tehnice necesare productiei de plante medicinale si relansarea acestei activitati cu mare potential de dezvoltare.

In cadrul unui proiect SAPARD se pot construi sau moderniza cladirile operationale si utilitatile conexe pentru depozitarea materiilor prime si produselor, pentru procesare si marketing.

Resursele Romaniei in ceea ce priveste plantele medicinale sunt foarte diversificate. Numai in flora spontana exista 3.700 de specii recunoscute ca avand proprietati curative deosebite, iar 370 de specii sunt catalogate cu insusiri farmacodinamice (contin substante chimice cu efect medicamentos).

Suma alocata prin Programul SAPARD pentru submasura "Alte activitati", in care sunt cuprinse si plantele medicinale, se ridica la aproximativ 23 de milioane de euro, iar totalul fondurilor disponibile pentru Masura 3.4, din care face parte aceasta submasura, este de 150,32 de milioane de euro.

Culturile BIO - "organice", cele mai apreciate si din punct de vedere al pretului de vanzare, se pot implementa cu succes in tara noastra, mai ales ca o recenta Reglementare a Comisiei Europene acorda o mare importanta produselor certificate ca fiind "Bio - organice".

Acest tip de cultura se distinge de cel clasic prin utilizarea ingrasamintelor naturale si prin faptul ca nu se folosesc pesticide.

Exista o cerere permanenta de sute de tone de musetel si menta pentru export in Germania, ceea ce reprezinta o mare oportunitate pe care producatorii romani nu ar trebui sa o piarda.

Nu trebuie uitat faptul ca Bulgaria exporta mii de tone de menta inca din 1955, in timp ce in tara noastra cu greu se gasesc stolonii (tulpina sau ramura care da radacini si formeaza o planta noua la contactul cu solul) necesari infiintarii unei astfel de culturi.

Costurile de productie pentru unitatea de suprafata cultivata cu plante medicinale sunt foarte apropiate de cele necesare pentru infiintarea culturilor de legume.

Pentru stabilirea masurilor de gestionare a pietei si de punere in valoare a resurselor nationale din sector se va infiinta un comitet tehnic interministerial al plantelor medicinale si aromatice format din experti ai institutiilor centrale, cercetatori si cadre didactice.

In acest fel, a fost elaborat si transmis spre avizare proiectul de ordin comun al Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Ministerului Economiei si Comertului si Ministerului Sanatatii privind infiintarea Comitetului tehnic interministerial al plantelor medicinale si aromatice.

Activitatea de elaborare a actelor normative din acest sector are la baza colaborarea cu "Asociatia producatorilor, prelucratorilor si procesatorilor de plante medicinale si aromatice" si Patronatul "Planta Romanica".

Chiar in cursul lunii iulie, potrivit informatiilor primite de la asociatia de profil, se vor purta discutii cu firme interesate sa importe din Romania, timp de cel putin 3-4 ani, cantitati anuale de ordinul sutelor de tone de menta, musetel si roinita.

Conditia esentiala pentru obtinerea fondurilor nerambursabile SAPARD este demonstrarea viabilitatii economico-financiare a investitiei. Prin acest lucru se intelege obtinerea de performante financiare si capacitatea de a opera fara a recurge la sprijin public in activitatea sa operationala viitoare.

Beneficiarul va trebui sa demonstreze ca isi poate plati obligatiile si datoriile in mod regulat si sa genereze un profit net de minimum 5%.

Pentru a solicita un ajutor nerambursabil sunt mai multe etape de urmat, respectiv solicitantul trebuie sa se adreseze Agentiei SAPARD sau Birourilor Regionale pentru a obtine "Ghidul solicitantului" pentru Masura care cuprinde domeniul proiectului pe care vrea sa il dezvolte.

Tot de la sediul agentiei, birouri regionale sau de pe pagina de web, www.sapard.ro, viitorul beneficiar va intra in posesia cererii de finantare, care se va completa electronic.

Completarea cererii

¥ Solicitantul trebuie sa completeze cererea de finantare in limba romana si sa o depuna in trei exemplare: un original si doua copii.

¥ Cererea de finantare va fi completata numai electronic si va fi depusa pe suport de hartie si pe discheta.

¥ De asemenea, fiecare exemplar din Cererea de finantare (exemplarul original si cele doua copii), insotit de anexele tehnice si administrative va fi legat intr-un singur dosar (chiar daca documentatia tehnica a fost legata in prealabil).

¥ Exemplarul original va avea inscrisa pe coperta, in partea superioara dreapta, mentiunea "ORIGINAL" si va fi stampilat de catre solicitant si semnat de catre responsabilul legal al solicitantului pe fiecare foaie completata. Solicitantul va stampila copiile acestora cu mentiunea "conform cu originalul" si responsabilul legal al solicitantului va semna.

¥ Fiecare exemplar al cererii de finantare (inclusiv anexele aferente) trebuie introdus in cate un plic care trebuie sa aiba inscrise numarul de referinta al sesiunii cererii de proiecte, numele complet al solicitantului, adresa completa a acestuia si denumirea proiectului (identice cu cele inscrise in cererea de finantare).

Pe fiecare plic se va inscrie cuvantul "original" sau "copie", dupa cum este cazul. Toate aceste mentiuni se vor inscrie pe plic, citet, cu caractere majuscule si diacritice.

¥ Solicitantul trebuie sa isi completeze cererea de finantare avand la baza explicatiile oferite in instructiunile ce insotesc cererea de finantare.

¥ Nu se vor accepta cereri de finantare cu stersaturi sau completari facute manual sau cu masina de scris.

¥ Solicitantul se va asigura ca ramane in posesia unui exemplar complet al cererii de finantare in afara celor trei exemplare pe care le depune.

In functie de regiunea de dezvoltare unde este localizat proiectul, cererea de finantare trebuie depusa direct, personal, de catre unul dintre cei doi responsabili de proiect, la una dintre adresele Birourilor Regionale de Implementare a Programului SAPARD (BRIPS).

Daca toata documentatia este completa si corecta, dosarul este trimis la sediul central al Agentiei, unde este declarat eligibil pentru a fi finantat. Beneficiarul va fi instiintat in scris despre eligibilitatea proiectului sau.

Ultima etapa este semnarea contractului de finantare dintre beneficiar si Agentia SAPARD, dupa care se poate demara investitia.