Dan Georgescu a fost numit sef al Autoritatii Nationale de reglementare in Telecomunicatii (ANRC) datorita experientei remarcabile in domeniu. De pe pozitia unui fost participant la jocurile pietei, ajuns acum arbitru, Dan Georgescu crede ca telecomunicatiile din Romania reprezinta unul dintre cele mai atractive sectoare economice.

Are viitor telefonia 3G in Romania, in conditiile in care in Marea Britanie, de exemplu, nu a avut succesul scontat?

Eu cred ca da. Telefonia 3G este asteptata cu sufletul la gura de mii de romani, mai ales ca lansarea acestor servicii tot este anuntata in ultima vreme de marii operatori de pe piata. Inclin sa cred ca va gasi o piata propice in tara noastra, pentru ca romanii sint dispusi sa cheltuiasca pentru acest tip de servicii.

Aduceti-va aminte ce impact a avut telefonia mobila la intrarea pe piata noastra: nimeni nu putea predictiona o astfel de dezvoltare de-a dreptul exploziva. Chiar daca la inceput serviciile erau destul de scumpe, tot s-au gasit mii si mii de oameni care sa le cumpere. Probabil ca asa va fi si cu telefonia 3G.

Practic, fiecare roman care are o masina scumpa si o casa pe masura este un potential client. Si sint multi in aceasta situatie.

Pe de alta parte mai exista si un alt public: tinerii. Ei sint cei mai atrasi de noile tehnologii, si, daca pretul telefoanelor si serviciilor nu va fi exorbitant, si ei vor cumpara aceste servicii.

Cumpararea Connex de catre gigantul Vodafone va modifica datele pietei?

Eu cred ca aceasta tranzactie este o dovada ca piata romaneasca de telecomunicatii este extrem de atractiva si, mai mult decit asta, este privita ca o piata serioasa, cu mari posibilitati de dezvoltare. Implicarea Vodafone in Romania va aduce, mai mult ca sigur, o imbunatatire a serviciilor, accentuind competitia. Toate acestea vor fi spre binele consumatorilor finali, adica al romanilor.

Mai mult, cred ca va creste semnificativ rata de penetrare a telefoniei mobile in teritoriu.

In acest moment exista diferente mari intre tarifele operatorilor de telefonie fixa si cele ale operatorilor de telefonie mobila. Se poate rezolva aceasta problema?

Una dintre misiunile mele este asigurarea unui echilibru intre cele doua categorii de operatori. Datorita experientei mele, voi incerca sa-i asez la masa tratativelor, ajuntindu-i sa se inteleaga si sa cada de acord.

Acelasi lucru il voi face in ceea ce priveste tarifele de interconectare in cazul firmelor de telefonie mobila, care sint destul de mari in acest moment.

Internetul este una dintre problemele Romaniei. Conform rapoartelor oficiale, sintem codasi in Europa in privinta ratei de penetrare a acestui serviciu. Ce intentionati sa faceti pentru a reduce acest handicap?

Ni-am propus sa identificam noi piete relevante pentru difuzarea acestui serviciu de baza in toata lumea moderna. De asemenea, incurajam intrarea in legalitate a micilor furnizori, "de cartier", care sint extrem de importanti pentru patrunderea Internetului in toate zonele marilor orase.

Acesti mici furnizori au raspuns foarte bine ofertei noastre, intelegind ca au doar de cistigat daca intra in parteneriat cu ANRC. Exista chiar si exemplul unui tinar de doar 17 ani, care a vrut sa afle cum isi poate inregistra mica afacere de cartier. Aceste firme sint esentiale, pentru ca ele exclud ideea de monopol in acest domeniu.

Are RomTelecom o strategie pentru a intra in forta pe piata furnizorilor de internet?

Aceasta este o problema pe care ei sint pe cale sa o rezolve, prin preluarea unui cunoscut furnizor de astfel de servicii. Prin intermediul acestuia, RomTelecom va fi o prezenta activa pe piata internetului.

Este RomTelecom concurat cu adevarat pe piata telefoniei fixe?

Cu siguranta. Putem vorbi despre concurenta, chiar daca tot RomTelecom conduce detasat. Dar noi lansam acum o campanie de informare, atit a persoanelor fizice, cit si a celor juridice, in legatura cu optiunile pe care le au in domeniul telecomunicatiilor. Chiar daca tinerii si firmele sint extrem de avizati despre aceasta concurenta, mai exista un segment de populatie care trebuie informat.

Acestora ne vom adresa, prin intermediul unor brosuri trimise prin posta. Brosurile se adreseaza si celor care nu au in prezent telefon fix, dar vor sa isi instaleze, si pe care ii vom informa ca exista competitie pe piata de telecomunicatii, ce trebuie sa intrebe, la ce sa fie atenti cand se aboneaza la un serviciu de telecomunicatii.