Dosarele de achizitii publice vor avea caracter de informatie publica, iar accesul la ele nu poate fi restrictionat decat daca aceste informatii sunt clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuala, potrivit noilor reguli privind achizitiile publice adoptate, miercuri, de Guvern.

Executivul a aprobat atribuirea contractelor prin ordonanta de urgenta, onorand astfel „un angajament de integrare europeana si rezolva o situatie semnalata cu steag rosu in raportul de monitorizare al Comisiei Europene din octombrie anul trecut", a declarat purtatorul de cuvant, Oana Marinescu.

O alta noutate se refera la schimbarea procedurii de cerere si oferta, prin obligativitatea autoritatilor contractante de a trimite, incepand cu data de 1 ianuarie 2007, invitatiile de participare la licitatii spre publicare in SEAP (Sistemul Electronic de Achizitii Publice) si, dupa caz, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

„Consecinta acestei masuri este ca invitatiile de participare vor fi accesibile tuturor operatorilor de pe piata si nu vor mai exista suspiciuni legate de existenta unor intelegeri prealabile intre autoritatea contractanta si anumiti ofertanti", a precizat Oana Marinescu.

Adoptarea ordonantei de urgenta era necesara in scopul asigurarii conditiilor de accesare a sumelor nerambursabile de care Romania va beneficia prin intermediul fondurilor structurale/de coeziune incepand cu anul 2007, in calitate de stat membru al Uniunii Europene.

Intrarea in vigoare a noii legislatii in materie de achizitii publice, cu cel putin 6 luni inainte de data aderarii, este necesara pentru a se asigura o perioada de adaptare suficienta a utilizatorilor finali la noile prevederi legislative.

Autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona direct, lucrari, produse sau servicii, a caror valoare, fara TVA, nu depaseste echivalentul in lei a 5000 de euro pentru fiecare categorie de lucrari similare, produse similare sau servicii similare, in parte.

Autoritatea contractanta nu poate diviza contractul de achizitie publica in mai multe contracte distincte de valoare mai mica si nici sa utilizeze metode de calcul care sa conduca la o subevaluare a valorii estimate a contractului de achizitie publica, cu scopul de a evita obligatiile autoritatii contractante in raport cu anumite praguri valorice.

La nivelul procedurilor utilizate, ordonanta introduce procedura de dialog competitiv, prin care autoritatea contractanta conduce un dialog cu candidatii admisi, in scopul identificarii uneia sau mai multor solutii, pe baza carora candidatii selectati urmeaza sa elaboreze oferta finala.

Procedura de dialog competitiv este aplicabila in special in cazul atribuirii contractelor de concesiuni de lucrari publice care, de regula, au un grad ridicat de complexitate.

La nivelul elaborarii specificatiilor tehnice, ordonanta aduce imbunatatiri semnificative in sensul introducerii posibilitatii de a axa specificatiile tehnice nu numai pe indeplinirea unor anumite standarde, dar si pe indeplinirea unor cerinte functionale sau a unor criterii de performanta.

In acest sens, autoritatile contractante au posibilitatea de a prevede in specificatiile tehnice obiectivul/rezultatul urmarit prin procedura de atribuire utilizata. Astfel exista posibilitatea de a lasa in decizia ofertantilor modalitatea aleasa pentru indeplinirea acestui rezultat.

In acest mod, se evita excluderea din procedura de atribuire a ofertantilor care, in conformitate cu vechea legislatie, nu puteau indeplini anumite criterii restrictive, atata vreme cat rezultatul urmarit de autoritatea contractanta este asigurat.

In domeniul achizitiilor electronice, ordonanta dezvolta sistemul de achizitii prin mijloace electronice prin utilizarea sistemelor dinamice de achizitii (sisteme similare cu cataloagele electronice in care sunt inglobate anumite categorii de produse care sunt acceptate in sistem in urma aplicarii unei proceduri competitive) si a licitatiilor electronice.

Actul normativ prevede si infiintarea unui Consiliu National de Solutionare a Contestatiilor, organism cu activitate administrativ-jurisdictionala.

Consiliul functioneaza pe langa Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), insa, in ceea ce priveste deciziile, Consiliul este independent. Membrii Consiliului sunt selectati prin concurs, fiin numiti in functie prin decizia primului-ministru.

Nerespectarea prevederilor continute in actul normativ constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Amenzile pot fi aplicate atat persoanelor juridice, cat si persoanelor fizice.

Noile prevederi in domeniul achizitiilor publice intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2006. Pina la data de 31 decembrie 2006 autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare anunturile de intentie, participare si atribuire, numai catre Monitorul Oficial.

ANRMAP elaboreaza normele de aplicare a ordonantei de urgenta, pe care le supune spre adoptare Guvernului, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.

Contractele in curs de executie si procedurile de atribuire in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a ordonantei se definitiveaza pe baza prevederilor legale in vigoare la data initieirii acestora.