Ministrul Transporturilor a propus Guvernului o noua abordare din punct de vedere financiar in ceea ce priveste constructia de autostrazi.

Fondurile europene alocate pentru constructia de autostrazi in Romania vor fi utilizate pentru finantarea portiunile de autostrada care sunt interesante pentru Uniunea Europeana, iar banii de la buget vor fi folositi pentru proiecte care au si o puternica componenta sociala", a declarat marti Radu Berceanu.

Astfel, autostrada Iasi - Roman - Piatra Neamt - Targu Mures, care va lega Moldova de Transilvania, va fi finantata de la buget, intrucat va face legatura intr-o regiune a Romaniei izolata si oarecum ramasa in urma cu o regiune mai dezvoltata si cu vestul Europei.

Fondurile necesare pentru realizarea a 1.800 de km de autostrada sunt de 13 miliarde euro, din care aproximativ 30% sunt deja asigurate prin programe de finantare europeana si imprumuturi in derulare cu BEI si BERD. La acestea, vor fi adaugate de la buget sume cuprinse intre 100 si 200 milioane euro anual.

Strategie etapizata pentru constructia autostrazilor

Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, a prezentat Guvernului, in sedinta de marti, o informare privind programul constructiei de autostrazi pentru perioada 2007-2013.

In urma cu doua saptamani, Radu Berceanu a anuntat strategia Ministerului Transporturilor privind constructia si reconstructia de autostrazi in Romania. Strategia este impartita pe doua etape: intre 2007-2013, cand ar urma sa fie date in folosinta 1.794 km de autostrada, si 2013-2017.

Fonduri si concesionari

Pentru indeplinirea unui astfel de proiect este nevoie de 12,8 miliarde euro si de exproprieri a 9.000 de hectare de teren. Fondurile ar urma sa vina, in cea mai mare parte, de la bugetul statului (51%), iar restul din fondurile nerambursabile ISPA si Fondul de Coeziune (12%), din imprumuturi externe (5%), iar 32% vor fi sume atrase prin concesionare de tronsoane.

Pentru a accelara constructia autostrazilor, ministrul Transporturilor a anuntat la vremea respectiva ca este posibila concesionarea unor bucati de drum. Firmele vor finanta constructiile, dar isi vor recupera banii din taxele ce vor fi impuse pe acel tronson de autostrada. Sectoarele propuse pentru concesionare sunt Sibiu-Pitesti, Bucuresti-Brasov sau Ploiesti-Focsani.