Un fenomen numit Da Vinci

Un grafitti cu misterioasa Gioconda
Foto: corriere.it

Pictor, sculptor, arhitect, filozof si om de stiinta, Leonardo Da Vinci a fost intruchiparea tipului de "om universal" al Renasterii, si ramane unul dintre oamenii cei mai importanti din acea epoca.

Aportul sau deschizator de drumuri in artele plastice si forta lui de anticipare, neegalata vreodata in intreaga desfasurare istorica a stiintei, sunt caracteristice uriasei sale personalitati, de care a fost permanent constient. Leonardo a scris in insemnarile sale, cu un an inaintea mortii, cuvintele "Io continuero" ("Voi dainui").

Zambet de Mona Lisa

Cea mai renumita pictura a lui Da Vinci ramane Gioconda sau Mona Lisa opera ce a reprezentat de-a lungul timpului punctul de atractie al Muzeului Luvru. Nelipsitele vederi, carti postale, brelocuri, tricouri, ceasuri si postere cu zambetul Giocondei s-au vandut in zeci de mii de exemplare.

Opera a fost intens mediatizata inca de la inceputul secolului al XVI-lea, cand Gioconda a inspirat numerosi pictori, care i-au facut numeroase copii si imitatii mai mult sau mai putin fidele. Corot, Robert Delaunay si Fernand Leger au inchipuit niste variatiuni indraznete, iar Marcel Duchamp i-a aplicat mustati celebrei femei.

In alte versiuni, Gioconda a primit o sticla de Coca-Cola in mana, a fost infatisata in costum de astronaut, ori a aparut deghizata in craciunita sau in sirena. In parcurile de distractii, este reprodusa pe un panou decupat in dreptul fetei, unde doritorii isi pot introduce propria fata, momentul fiind ulterior imortalizat printr-o fotografie la minut.

Scriitori precum Jean Margat sau Herve Le Tellier au facut din ea un personaj literar, Serge Gainsbourg sau Barbara au adus-o in spatiul muzicii, iar bunicile noastre au „transformat-o” in goblene.

[c:1:s]Febra codului Da Vinci

Insa nu doar celebra pictura a adus numele lui Da Vinci pe buzele tuturor, ci si renumitul volum al lui Dan Brown, Codul lui Da Vinci, care utilizeaza intr-o sinteza artistica elemente pseudo-teologice din aria crestinismului si elemente de de ocultism si magie.

Speculatiile scriitorului au fascinat si au infuriat deopotriva publicul din intreaga lume. Declaratiile sale au fost negate de istorici si teologi si au provocat un protest fara precedent in randul romano-catolicilor si protestantilor conservatori, care afirma ca personajele romanului pangaresc religia crestina.

Astfel au aparut si volumele anti-"Da Vinci", precum Farsa Da Vinci sau De-codarea da Vinci.

Tot din cauza acestei carti, expertii in arta si clericii conservatori au organizat un neobisnuit "proces" in orasul natal al lui Leonardo Da Vinci, pentru a dezbate aceasta problema.

Conform ultimelor estimari, peste 30 de milioane de copii ale acestui roman tradus in 44 de limbi s-au vandut in toate colturile lumii si nu exista nici un semnal care sa indice faptul ca interesul pentru "Codul lui Da Vinci" ar fi scazut in ultima vreme.

Fenomenul Da Vinci - resursa pentru turismul francez

Atunci cand volumul nu este atacat, acesta este exploatat. Succesul acestei carti a contribuit semnificativ la cresterea veniturilor provenite din turism.

La Paris, in jur de 30 de agentii de turism propun clientilor excursii sau vanatori de comori la preturi variind intre 30 si 160 de euro, pe traseul personajelor din celebrul roman: hotelul Ritz, piata Concorde, muzeul Luvru, biserica St. Sulpice etc.

Turismul se bucura astfel de un real succes, iar muzeul Luvru, unde isi duc veacul picturile lui Da Vinci, este mai plin ca oricand. Nici Marea Britanie nu duce lipsa de vizitatori. Catedralele Lincoln si Winchester au organizat deja excursii marca „Da Vinci“, iar capela scotiana Rosslyna fost vizitata de peste 80.000 de turisti in ultimul an.

Pana si ghidurile turistice ale agentiei Fodor’s au publicat un program al turului „Da Vinci“ in formula „Do It Yourself“.

"Che Guevara" - mereu viu pe tricourile noastre

Cea mai noua generatie "Che"
Foto: dcthornton.com

Fie ca il vedem in documentare, ii ascultam melodiile dedicate sau pur si simplu admiram niste grafitti cu chipul lui, peste tot in lume Che Guevara se simte ca la el acasa. Tricouri, bluze, sepci, cani, ceasuri, insigne, brelocuri etc, sunt doar cateva suporturi pentru chipul lui Guevara.

O intreaga industrie s-a creat in jurul acestui persoanaj carismatic, un adevarat Casanova al Revolutiei cubaneze. Imaginea lui, imprimata pe tot ceea ce inseamna suvenir, continua sa inregistreze recorduri de vinzari.

Pentru multi nostalgici ai generatiei ’68, hippie sau New Age, tabloul cubanez este reprezentat de imaginea comandantului „Che”, aroma trabucurilor si gustul mirific al romului.

Che Guevara a ajuns faimos si pe marile ecrane, la mai putin de un an de la decesul sau. In cei 40 de ani care au trecut de la disparitia lui s-au turnat mai bine de 20 de filme cu Che printre eroii principali.

In 1969, celebrul comandant a fost interpretat de Omar Sharif, in productia "Che!", iar 27 de ani mai tarziu, actorul Antonio Banderas avea sa-l intruchipeze pe Guevara in filmul "Evita".

O alta productie cinematografica de succes, "Diarios de motocicleta" (Jurnalele motocicletei), a fost lansata in 2004 si a urmarit indeaproape istoria calatoriilor lui Che Guevara prin America Latina.

Lista nu se opreste insa aici, viata legendarului comandant pare a fi repovestita intr-o alta pelicula a lui Steven Soderbergh, intitulata "Guerrilla" - o biografie a lui Che Guevara, cu Benicio del Toro in rolul principal.

Desi imaginea exoticului comandant, ca militat pentru dreptate, pare a fi cea mai sugestiva pentru tinerii de azi, foarte putini mai stiu exact cine a fost, pentru ce a luptat sau pentru ce a murit. Cu toate acestea, tricourile si tatuajele cu chipul legendarului revolutionar sunt inca la mare cautare, iar bereta cu stea rosie ramane mereu in trend.

Atat Leonardo Da Vinci cat si Che Guevara sunt vazuti ca fiind niste personalitati de referinta in istoria lumii. Inteligenta si misterul lui Da Vinci si spiritul revolutionar a lui Che Guevara au trezit in oameni, mai mult sau mai putin fanatici, dorinta de a se identifica cu ei, de a gandi si de a fi ca ei. Pentru multi altii insa, cele doua personaje inseamna o afacere excelenta.

Surse: Corriere della Sera, Wikipedia, el-commandante.com, descopera.ro