Decizia SUA de a modifica rutele dronelor de supraveghere mai la sud, deasupra Mării Negre, după ce un avion rusesc s-a ciocnit cu o dronă americană la începutul acestei luni „ne limitează cu siguranță capacitatea de a colecta informații” legate de războiul din Ucraina, a declarat pentru CNN un înalt oficial militar american. Mai mult, revenirea la vechile rute ar putea fi dificilă.

Momentul in care un Su-27 rusesc arunca combustibil peste drona americana MQ-9 ReaperFoto: DVIDS

Zborul dronelor la distanțe mai mari reduce calitatea informațiilor pe care o pot colecta, a explicat un oficial militar american, observând că sateliții spion pot compensa într-o oarecare măsură, dar au timpi mai scurți deasupra țintelor, având o eficiență scăzută față de dronele de supraveghere.

După ce avionul rusesc s-a ciocnit cu o dronă americană MQ-9 Reaper la începutul acestei luni, SUA au schimbat ruta dronelor de supraveghere mai la sud și la o altitudine mai mare deasupra Mării Negre decât anterior, plasându-le mai departe de spațiul aerian din jurul Peninsulei Crimeea și de porțiunile estice ale Mării Negre.

Când CNN a raportat pentru prima dată această schimbare, un oficial american a spus că noile rute fac parte dintr-un efort „de a evita să fie prea provocatoare”, deoarece administrația Biden continuă să fie atentă pentru a evita orice incident care ar putea escalada într-un conflict direct cu forțele ruse.

Oficialul a spus că zborurile cu drone vor continua în acest fel „deocamdată”, dar a adăugat că există deja „un apetit” de a reveni pe rutele mai apropiate de teritoriul controlat de Rusia.

Întrebat despre impactul noilor rute asupra strângerii de informații, purtătorul de cuvânt al Pentagonului, generalul Patrick Ryder a declarat pentru CNN că „nu vom discuta despre misiuni, rute sau calendarul operațiunilor. De asemenea, nu vom discuta despre operațiunile de colectare de informații în afară de a spune că menținem o capacitate ISR robustă în regiune și nu numai.”

Va fi greu mutarea rutelor din nou mai aproape de coasta Ucrainei

În urma coliziunii Su-27 cu drona americană MQ-9 Reaper din 14 martie, oficialii americani au spus în mod repetat că SUA vor continua să zboare în spațiul aerian internațional. Cu toate acestea, noile rute plasează acele zboruri la mai mult de patruzeci de mile marine de coasta ucraineană față de cele 12 mile marine recunoscute în mod normal ca limită a spațiului aerian al unei națiuni.

Potrivit unui înalt oficial al armatei americane, există îngrijorarea că, odată ce SUA și-au mutat rutele de zbor departe de zonele mai apropiate de coasta Ucrainei, va fi mai greu să se întoarcă la ele și să-și afirme libertatea de zbor pentru aeronavele americane. Marina SUA nu a mai navigat în Marea Neagră din decembrie 2021.

Doborârea dronei a marcat prima dată când avioanele militare rusești și americane au intrat în contact fizic direct de când Moscova și-a lansat invazia Ucrainei.

Imaginile cu interceptarea dronei americane de către avioanele rusești dovesesc că rușii au mințit când au spus, inițial, că nici nu au atins vehiculul fără pilot.

Ultimele cadre arată că una dintre palele elicei este îndoită, ceea ce sugerează că americanii au avut dreptate când au spus că a existat contact între Su-27 și Reaper.

Amintim că presa rusă a scris încă de pe 17 martie, la 3 zile după incidentul care a dus la prăbușirea dronei MQ-9 Reaper în Marea Neagră, că ambii piloți ai avionului rusesc Su-27 implicați în coliziune au fost decorați de ministrul rus al Apărării Serghei Șoigu.

Senatorul american Mark Kelly, un fost astronaut al NASA care a zburat alături de piloți ruși în perioada când activa în Marina Statelor Unite, a declarat că incidentul care a dus la prăbușirea dronei MQ-9 Reaper în Marea Neagră a arătat încă o dată incompetența militarilor Moscovei.

Citește și: