OPINIE

Firea și populismul „consultării” pe Facebook cu bucureștenii: „cetățeni, vreți taxe și impozite sau să fie totul gratis?

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Marţi, 25 februarie 2020, 13:58 Actualitate | Opinii


Memă Gabriela Firea
Foto: Sebastian Jucan
Gabriela Firea a întrebat cetățenii Bucureștiului dacă sunt de acord să plătească o nouă taxă, iar cetățenii i-au răspuns „nu”. Nu-i așa că sunteți surprinși? Eu zic să continuăm experimentul și să-i întrebăm pe bucureșteni și alte lucruri esențiale: „vreți să plătiți mai mult pentru parcările de reședință”, „vreți să crească amenzile”, „în general, vreți impozite și taxe sau vreți să fie totul gratis” etc?

Primarul General al Bucureștiului a anunțat marți că renunță la vinieta Oxigen după ce a făcut un sondaj pe Facebook, iar peste 90% dintre cetățenii care au răspuns s-au declarat împotriva introducerii taxei.

Motiv suficient pentru Firea, aflată deja în cursa pentru un nou mandat în fruntea primăriei, să dea înapoi și să tragă o concluzie amară:

„Această consultare populară a relevat un răspuns foarte clar, cetățenii resping ideea de restricție și vinietă ecologică. Noi în acest moment nu suntem dispuși să fim de acord cu o măsură care a avut succes în toată Europa.”

Ați văzut ceva mai populist decât să întrebi oamenii pe Facebook dacă sunt de acord să plătească o taxă suplimentară? Vă spun eu: nu există.

Niciun politician responsabil din această lume nu întreabă oamenii dacă sunt de acord să plătească taxe sau impozite. Aaa, poate să încerce să-i convingă că e spre binele lor să plătească niște bani în plus acum, pentru a avea ceva de câștigat mai târziu. Un primar responsabil face dezbateri, consultări publice și apoi ia măsuri, chiar dacă multe sunt, la prima vedere, nepopulare.

Dar cum să organizezi sondaje pe Facebook, pe care să le iei apoi ca reper? Nu mai vorbim aici că sondajele de pe Facebook nu sunt reprezentative: au fost 60 de mii de comentarii, dar ce înseamnă acest număr la populația de două milioane de oameni a Bucureștiului?

Evident că sunt multe de spus și despre taxa Oxigen. Nu știu dacă ar fi rezolvat problema poluării în București, probabil că nu. Și cu siguranță ar fi fost foarte greu de implementat.

De la 1 martie ar fi trebuit ca mașinile sub Euro 3 să nu mai aibă acces în centrul orașului, iar cele Euro 4 să poată circula doar dacă plătesc vinieta Oxigen.

Nu se cunoștea până la această dată cum ar fi fost monitorizate autoturismele, sistemul nu era oricum gata, în fine, până la urmă nu a mai contat: Firea a evitat să se pună rău cu alegătorii (poate chiar acesta a fost și planul de la bun început, să pozeze, cu trei luni înaintea alegerilor locale, în „salvatoarea” din buzunarul bucureștenilor) și a renunțat la taxa Oxigen.

În mod cert, nu așa se administrează un oraș cu probleme cum este Bucureștiul. Un oraș care are nevoie de măsuri ferme, multe dintre ele care se pot dovedi nepopulare, are nevoie de altceva decât de consultări pe Facebook cu cetățenii.

Și am să mai dau aici un exemplu: într-un oraș cu 1,4 milioane de mașini înmatriculate și 1,8 milioane de locuitori (oficial) ce măsuri concrete vrea să adopte administrația locală pentru a descuraja folosirea autoturismului personal în favoarea transportului în comun?

Poate ar trebui să renunțăm și la taxele modice plătite pentru locurile de parcare de reședință din sectoarele Bucureștiului, care sunt în acest moment o sfidare a bunului simț (de exemplu, într-o zonă centrală a Capitalei, poți să ai locul tău de parcare pe viață, pe domeniul public, contra sumei de 77 de lei/ an, adică un euro și ceva pe lună). Și asta în condițiile în care un loc privat de parcare în București e în jur de 100 de euro PE LUNĂ.

Ce ziceți că ar trebui să facă un primar responsabil? Să întrebe cetățenii pe Facebook dacă sunt de acord să plătească mai mult pentru privilegiul de a avea un loc de parcare lângă bloc? Cu siguranță, nu. Dar subiectul locurilor de parcare de reședință din București merită tratat separat. Vom reveni în zilele următoare asupra acestuia.

În ceea ce o privește pe Gabriela Firea ne-am lămurit cât poate fi de populistă. Interesant ar fi de văzut dacă ceilalți candidați la Primărie sunt dispuși să-și asume și măsuri nepopulare. Deocamdată, eu nu am înțeles de la ei decât că vor să fie bine, ca să nu fie rău. Ok. Întrebarea e când va avea și Bucureștiul niște primari adevărați?


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















11062 vizualizari

  • -14 (34 voturi)    
    Oh, sigur (Marţi, 25 februarie 2020, 14:12)

    xolv [utilizator]

    hai sa punem taxe fara sa-i intrebam pe iobagi pentru ca oricum ei sunt "populisti".
    • -5 (19 voturi)    
      Mda (Marţi, 25 februarie 2020, 18:14)

      Fanel01 [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      Taxa trebuia introdusa , era mai presus sa atatea oamenilor decat voturile la alegeri.
      Daca din acei oameni care au votat NU pe facebook sunt 80% din provincie sau posesori de harburi de ce suntem restul obligati sa suportam noxele lor in Bucuresti?
  • +7 (11 voturi)    
    nu gratis... (Marţi, 25 februarie 2020, 14:34)

    young_e [utilizator]

    ...pe vouchere.
  • +31 (35 voturi)    
    asta imi aminteste de D Diaconescu (Marţi, 25 februarie 2020, 14:40)

    gic [utilizator]

    cu intrebari de genul, Vreti sa vi se dubleza salariile?

    Sper sa infunde puscaria cat mai repede!


    Un gand bun si pentru Crin Antonescu ca ne-a trimis ciuma rosie pe cap pentru atatia ani!
  • +16 (28 voturi)    
    Populisme (Marţi, 25 februarie 2020, 14:43)

    Casargoz [utilizator]

    Ați văzut ceva mai populist decât să întrebi oamenii pe Facebook dacă sunt de acord să plătească o taxă suplimentară? Vă spun eu: nu există.
    Exista:) Sa faci un referendum de modificare a constituției. Pe care nu ai de gând sa il aplici.
    Exista suficiente modele fara sa penalizeze amaratii care si-au luat euro 2 de "noi"
    De exemplu in suedia taza auto se calculeaza asa:
    163.92RON(taxa de baza)+1o lei pentru fiecare gram de CO2 peste 111g/km
    Daca ai diesel se inmulteste suma de mai sus cu 2.37 si mai adaugă 227 RON
    Exista si facilitati: daca taxa este mai mare de 1639.15RON o poti plati in avans in trei transe.
    De exemplu pentru un Clion 1,5DCi platesti taxa de baza si taxa de mediu deoarece nu depaseste 111g/Km
    Dar daca iti cumperi un BMW X6 Series E71 nou mai platesti 764.94RON emisiile care depasesc norma admisa.
    Daca vrei un Euro 6 Bentley mai platesti 1821.28RON pentru depasirea normelor de emisie.
    Pentru un Range Rover Sport platesti ca pe Bentley.
    Daca esti modest si vrei un Ford platesti taxele normale ( mediu si taxa de baza)

    Un sistem sustenabil este valabil pentru tot orasul si chair pentru tota tara si tine cont de nivelul de emisie. Un range Rover euro 6 nu va fi mai eco decat un fiat 500 bine intretinut.

    Api suedezi mai au si taxa de congestie care este pentru toata lumea din suedia, iti vine acasa
    Camerele de taxare rutieră înregistrează vehiculele care intră și ies din centrul orașului, apoi trimit o factură proprietarului vehiculului la sfârșitul fiecărei luni. În funcție de ora din zi, călătoria dvs. va costa între 10 și 20 de coroane, cu maximum 60 de coroane pe zi. Vehiculele înmatriculate în străinătate nu plătesc taxa de congestionare.
    Parcarea este mai ieftina decat in anumite amlur din romania:
    455.32 RON pe luna
    Daca vrei sa parchezi la liber pe trotuar, nu este nici o problema in suedia taxa de "parcat la liber" este de 364.26 euro pe luna.
    In fine daca exista bun simt exista si idei...
  • +17 (33 voturi)    
    nu, nu e spre binele lor sa plateasca o taxa (Marţi, 25 februarie 2020, 15:11)

    leeloo2 [utilizator]

    care oricum nu rezolva cu nimic poluarea. Terminati cu ecoterorismul.
  • +8 (18 voturi)    
    Se poate si mai eco (Marţi, 25 februarie 2020, 15:12)

    Casargoz [utilizator]

    In Oslo nu au existat complicatii pt. masini mai mici de 3500 de kg. Plateste toata lumea, mai mult cand sunt ore de vârf mai putin in afara oreleor de varf. Intre 1,5 si 3 euro la o trecere,
    Fara complicatii cu eoro 2, 3, 4, 5 .
    • +9 (15 voturi)    
      In Suedia si Elvetia dar cam atat (Marţi, 25 februarie 2020, 15:18)

      PuieMonta007 [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

      Si Aici au votat elvetienii sa se dubleze vinieta de autostrada, sa se introduca APROPO vinieta de poluare (a intrat in vigoare de la 1 Jan) . Acum 3 ani au votat sa nu se mareasca numarul de zile de concediu iar anul trecut au votat impotriva salariului minim.... :) . Sa nu ne intindem in bucuresti
      • +8 (12 voturi)    
        Si Norvegia (Marţi, 25 februarie 2020, 16:06)

        Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui PuieMonta007

        O tara care a cunoscut saracia extrema si foametea.
        Ai carei cetateni cand au scapat de foame nu au inceput sa manance mai mult, doar au devenit mai cumpatati.
        O tara in care masinile erau produse de lux pana in anii 60. In anii 70 mergeau mergeau in suedeia la cumparaturi pentru ca era criza.
        Totul depinde de politicienii.
        Bunul simt exista in fiecare popor. Trebuie doar descoperit :)
        Si nu il descoperi nici la antena 3 nici pe facebook.
        • +2 (2 voturi)    
          Norvegia nu este in UE (Miercuri, 26 februarie 2020, 11:37)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

          S-a dezvoltat strict ptr ca s-au descoperit zacaminte de petrol in Marea Nordului. Fara ele si in afara UE erau cam ca Romania in prezent.
          Plus ca sunt una din cele mai alcoolice natiuni din lume.
          • 0 (0 voturi)    
            S-au dezvolat pt ca n'au furat (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:54)

            PuieMonta007 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            si asta e valabil in general pt popoarele nordice. Balcanicii ortodoxi au alte metehne. Si noi am avut petrol si am ramas "saraci si prosti" cum spunea "domnul sculptor" ;).
            Acum am descoperit gaz hai sa vedem de curiozitate cat o sa fure astia
            • 0 (0 voturi)    
              Compari mere cu pere (Miercuri, 26 februarie 2020, 15:46)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui PuieMonta007

              Noi am avut petrol, dar s-a vandut in perioada in care era f ieftin, adinca intre 1920-1970. Mult din petrolul nostru l-au consumat nemtii in al doilea razboi mondial, pe gratis.
              Cand s-a scumpit petrolul, adica dupa 1978, noi deja epuizasem marile zacaminte.
  • +12 (18 voturi)    
    Din nefericire... (Marţi, 25 februarie 2020, 15:48)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Chestia asta nu a fost decit un mod de a mai stoarce niste bani cu speranta ca jmekerii vor avea unde "sa se dea" cu viteza in centru.
    - nu respecta principiul poluatorul plateste; pur si simplu era o discriminare. Nu lua in calcul km parcursi, emisii, etc. Se referea la un tabel de vechime si apartenenta la o anume clasa de poluare - asta e doar discriminare
    - nu rrezolva cu nimic aglomeratia - daca taxa era platita puteai circula
    - nu exista proiecte de ecologigare/combatere a poluarii in care sa fie investita aceasta taxa; au gindit ceva de genul: dati voi banii ca vedem noi pe ce prostii ii cheltuim
    - trebuiau sa inceapa cu eliminarea autovehiculelor poluante aflate in proprietatea statului si a diverselor regii, nu sa le treaca pe lista de exceptari
    - Euro3 miroase daca e la privat, daca e firma de taxi nu! e chiar scutita! Euro4 nu e luata in calcul fiindca nu au la firmele de taxi. Firme inscrise pe Ilfov si care nu platesc deloc taxe in Bucuresti, dar profita de infrastructura
    - nimic pt descongestionarea circulatiei, pt proiecte de urbanism. Dam aprobari de constructii pe orice petecut de pamint chiar daca nu au prevazut parcari, drum de acces adecvat sau daca PUZ-ul nu permite
    - au mai luat taxe pt construirea de drumuri,
    autostrazi, modernizari, etc. unde sint? pe ce au fost cheltuiti? pe pomeni electorale?
    - firmele de constructii si intretinere drumuri/spatii verzi cu masini inregistrate pe Bulgaria, in conformitate cu hotarirea, ar fi scutite....

    Ati vazut ce haos a fost atunci cind a nins doar un pic? Ce aglomeratie la Metrou? in ce hal a fost transportul de suprafata? Cum se vor descurca daca scoti masinile din trafic?
    Orasul e vraiste, se construieste aiurea si prost, praf peste tot si dam vina numai pe masinile de o anumita clasa.
    Dece nu si pe imprimantele care nu folosesc cartuse originale?
  • +32 (32 voturi)    
    Ciudat (Marţi, 25 februarie 2020, 15:56)

    pbdmcmfc [utilizator]

    Ciudat, nu a intrebat niciodata:
    - vreti sa dau autorizatie de constructie pentru blocul turn X sau Y trantit pe o bucata de parc sau spatiu verde?
    SAU
    - vreti sa fac o caruta de firme ale primariei ca sa acopar cheltuielile?
    SAU
    - vreti sa maresc salariile in primarie?
    • +9 (11 voturi)    
      Excelentă replică! (Marţi, 25 februarie 2020, 18:27)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui pbdmcmfc

      Punct ochit, punct lovit!
    • +16 (16 voturi)    
      + (Marţi, 25 februarie 2020, 19:10)

      geag [utilizator] i-a raspuns lui pbdmcmfc

      Vreti sa iau bani de la voi si sa i dau la biserica ?
  • +6 (10 voturi)    
    Parca in Constitutie zice (Marţi, 25 februarie 2020, 16:58)

    Adri4n [utilizator]

    ca referendumul pe fiscalitate (printre altele) este interzis. Se pare ca Firea nu respecta constitutia
    • -1 (1 vot)    
      nu a facut un referendum decizional (Miercuri, 26 februarie 2020, 11:39)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Adri4n

      a fost un sondaj strict consultativ. Daca vroaia, putea sa isi bage picioarele in ce scriu unii pe facebook si sa faca asa cum s-a angajat.
  • +6 (8 voturi)    
    Folclorista ratata Pandelica,crede ca bucurestenii (Marţi, 25 februarie 2020, 17:19)

    Plagarus [utilizator]

    ....sunt din Cuca Măcăii & Cucuieţii din Deal ????!..
  • +8 (8 voturi)    
    e strategia lu barba-su (Marţi, 25 februarie 2020, 17:45)

    mirceacr [utilizator]

    sa creeze o problema pentru care ulterior sa-si insuseasc meritul eliberarii.
  • +8 (10 voturi)    
    ipocrizie?! (Marţi, 25 februarie 2020, 18:01)

    nustiunimic2019 [utilizator]

    Nu am sa inteleg nciodata cum, intr-o lume super mega industrializata, asemenea taxe se fixeaza pentru micul consumator.
    Personal o numesc ipocrizie, de fapt cred ca este un sistem gandit tot de cei care au haturile economiei europene.
    Sunt atatea masuri pana la taxare, prin care poti sa reduci poluarea, incat in afara de o miscare populista nu se intelege nimic din gandirea dnei Firea.
    Ok, ani de zile autoritatile au lasat imnatricularea la liber, acum pune-i frana, nu mai permite auto sub euro 5.
    Ok, ani de zile s-a dat ITP-ul pe spaga, fa chemari la RAR pe baza de programare si ala care s-a bucurat ca "merge si asa", sa nu se mai bucure. Vorba aia: cat este, este, cat nu. nu!
    Pune gazon pe fiecare petic de pamant din oras, planteaza, transforma centura Bucurestiului in padure, termina metropul din Dr. Taberei, fa Centura, foloseste calea ferata de langa centura ca oamenii sa ajunga la cea mai apropiata statie de metrou, etc.
    Si dupa aia, rupei-i pe taxe!
  • -1 (7 voturi)    
    Populism (Marţi, 25 februarie 2020, 18:51)

    Setalcott [utilizator]

    Firea ar trebui sa invete de la socialisti mai experimentati, de exemplu Bernie Sanders. Intrebarea corecta este: vreti mai multe taxe pentru milionari, pardon, miliardari, ca sa averti chestii gratis?
    Am vazut zilele astea pe Youtube o compilatie de la mitingurile lui Bernie in care promite marea cu sarea si luna cu stelele. Mult succes sa mai gasesti pe Youtube un video critic la Bernie
  • -5 (7 voturi)    
    perversitate (Marţi, 25 februarie 2020, 19:45)

    StH [utilizator]

    Ca d-na primar nu are cohones este clar. Dar mai este si perversitatea voastra a presei anti psd care ati sarit cu gura imediat ca nu este populara si ca madam Firea face numai rau cu taxa asta.
    Pt toti cei civilizati este clar ca aceasta taxa era una buna., dar daca faci parte din "opozitie" trebuie sa tipi contra, nu? Acum toti presarii anti psd critica lipsa de vointa a primarului Bucurestiului.
    Concluzia este ca suntem o natie dominata de balcanismul fanariot de acum 200 de ani. Facem orice sa distrugem ce vrea sa faca opozantul nostru, nu conteaza daca este bun sau rau. Bleahh!!
    Rusine clasei politice!!
  • +9 (11 voturi)    
    F corect (Marţi, 25 februarie 2020, 20:12)

    wintershadow [utilizator]

    Sa creeze mai intai conditii pentru a descuraja folosirea masinii, apoi sa introduca taxa.

    Insa e clar ca renuntarea in acest moment e doar o miscare populista, doar sunt alegeri anul asta, nu?

    Cu tristete remarc si ipocrizia comentatorilor de aici, cand vroia taxa nu era bine, acum ca renunta iarasi nu e bine :)
  • +5 (5 voturi)    
    Hai lăsați, duamna Firea,.. (Marţi, 25 februarie 2020, 22:39)

    constatator [utilizator]

    no m ai dați la întors pt că știm că se apropie alegerile și șansele erau nule pt d ta. Dacă vroia i consultare publică o făceai de la început, dar îi știai rezultatul. Așa aveai nevoie de acei bani pt găurile din buget pe care le ai făcut /așa e când ajung toate idioțeniile pământului pe funcții care decid soarta a milioane de oameni/
  • -1 (5 voturi)    
    Spirit totalitar (Marţi, 25 februarie 2020, 22:51)

    Imperialistu [utilizator]

    Ce-mi plac mie cei care comenteaza dispretuitor refuzul de a plati taxe statului socialist sau primariei. Se vede cale de o posta dispretul pentru cetatean, obsesia cu ingineria sociala si credinta intima ca prostii trebuie manati, nicidecum convinsi, de o elita prealuminata din care autorul articolului, desigur, face parte. Toti etatistii stiu mai bine decat intreaga umanitate ce trebuie facut, cand si cum. Le mai trebuie doar puterea.
  • +3 (3 voturi)    
    totul gratis ?? (Miercuri, 26 februarie 2020, 9:15)

    TipTop [utilizator]

    ..pai nu suntem noi aia cu cele mai multe taxe platite ptr care nu avem nimic ca lumea !
  • +1 (1 vot)    
    Rusine (Miercuri, 26 februarie 2020, 18:10)

    kolonelu [utilizator]

    Rusine sa-i fie celui ce a scris acest articol, nu va satura universul de furaciuni si taxe la taxe, traim numai pentru taxe, ca asa vor niste agarici

    RUSINE !
  • +1 (1 vot)    
    TAXE ????? (Vineri, 28 februarie 2020, 10:12)

    bogdan_ionica1238866334224 [utilizator]

    Tot timpul, platim taxe...Nu este, si nu a fost niciodata, nimic gratis, in tara asta....
    Pornind de la Impozitul auto anual + RCA, + taxa legala platita la ITP ( nu vorbesc de" atentia" - bacsis,...) + acciza continuta in benzina, uleiuri, cauciucuri, piese de schimb, TVA achitat la fiecare astfel de serviciu sau bun achizitionat, pentru a "te da cu masina"
    Atat timp, cat valoarea cumulata a acestora, depasesc 3-4 salarii minim brute pe an (nu am spus nete, cum ar fi fost cazul...), de ce ne plangem, ca dreptul de a circula prin drumurile proaste ale capitalei e "ieftin"...Din contra, ar trebui, sa ne gandim, de ce anume beneficiem, pentru acesti bani, platiti asa de usor...
    Daca mai punem, inca o taxa, cat salariul unui om pe o luna, si aici ma gandesc la cuantumul maxim al unei vigniete "oxigen", ajungem , unde ?
    Hai, sa descurajam, total omul, sa foloseasca masina, proprie, mai bagam, inca doua de astea, si gata...Suntem "ecologici" si la propriu si la figurat...


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by