Am început să scriem pe acest subiect anul trecut în decembrie aici. Apoi, luna aceasta am continuat să explicăm cum funcționează Spirala obscură prin care circulă o treime din bugetul public al Ministerului Cercetării și Inovării.

Să facem o recpitulare scurtă:

  • MCI a lansat cu întârziere competiția Nucleu pentru anul acesta. Anume, a fost anunțată în 27 decembrie 2017, conform calendarului competiției. Serios?! Cu patru zile înainte de Revelion, în plină perioadă de sărbători le-ați cerut cercetătorilor ca în noua zile, incluzând sărbătorile legale și weekendul, să depună proiecte Nucleu care trebuiau să acopere cercetarea din întreg institutul și în baza cărora urmau să fie alocate cel 448 milioane lei de la bugetul central? Adică 1/3 din bugetul național cu care operează MCI? Care parte a acestui demers nu vi pare că duce la irosirea banului public? Desigur că nu spunem asta gândindu-ne că trebuia să mai amânați și să lăsați oamenii fără salarii, ci să vă faceți treaba la timp. În loc să vă ocupați de evaluarea pe repede înainte a unor competiții precum PCCDI terbuia să ședeți și să cumpătați, cum ați făcut în cazul competițiilor PD și TE la care ați început evaluarea la șase luni după depunerea proiectelor.
  • Încă de atunci era clar că din vina MCI, INCD-urile urmau să rămână fără sursă de finanțare pentru luna ianuarie și o parte din luna februarie, pentru că lucrurile nu puteau fi înghesuite mai mult, iar contractarea era plănuită pentru perioada 06-12 februarie 2012.
  • A venit, și a trecut la fel de grațios, perioada 6-12 februarie fără ca evaluarea competiției Nucleu să fie terminată. Abia în data de 20 februarie, au apărut rezultatele preliminare ale evaluării pe site-ul MCI. Tot acolo a mai apărut și o nota privind modificarea calendarului propus pentru derularea competiției Programului Nucleu. În acea notă se dă vina pe CCCDI, care nu a finalizat evaluarea propunerilor de proiecte componente conform calendarului inițial, deși au fost adresate numeroase solicitări „verbale”. Ca urmare a acestor inacțiuni din partea CCCDI, Comisia proprie de evaluare a MCI nu a putut finaliza procesul de evaluare.
  • Drept urmare a faptului că CCCDI nu a finalizat la timp evaluarea proiectelor, institutele rămân fără Programul Nucleu și o parte dintre cercetători fara salariu până în luna martie.

Și acum începe distracția, cu bani publici, evident!

Reținem pentru început următoarele două aspecte: MCI comunică „verbal” cu CCCDI și Comisia proprie de evaluare a MCI este ținută pe loc de CCCDI.

  1. Conform HG 1023/2015, art. 9, evaluarea propunerilor de proiecte componente ale programului-nucleu se face pe baza a 10 criterii.
  2. Pe baza acestor criterii CCCDI elaborează şi supune spre aprobarea MCI următoarele:
    a) metodologia de notare şi cea de selectare a propunerilor de proiecte în vederea finanţării;
    b) fişa de evaluare individuală a propunerii de proiect;
    c) fişa de evaluare în panel a propunerii de proiect.
  3. Zis și făcut! CCCDI trece la treabă și prin Ordinul MCI nr.788/27.12.2017 punctele a-c de mai sus sunt bifate.
  4. Până aici am zice că CCCDI-ul e clar de vină că cercetătorii din INCD-uri nu au finanțare pe lunile ianuarie și februarie. Atâta doar că mai este Ordinul MCI nr.787/27.12.2017 privind constituirea comisiei proprii precum și aprobarea metodologiei de evaluare a Programelor-Nucleu de cercetare-dezvoltare pentru anul 2018.
  5. No HOPA! Cum adică? CCCDI face o evaluare, pe bani publici (că doar experții evaluatori nu evaluează pe pițule) și apoi Comisia proprie a MCI decide ce și cum? Pffff!

Să traducem în limbajul contribuabililui român:

  1. Din taxele și impozitele lui se iau 448 milioane lei și se pun la bătaie pentru a finanța INCD-urile patriei (vreo 50 la număr). Știți voi, cele evaluate (degeaba) în 2011/2012 și reacreditate la început de 2016 în baza rapoartelor vechi de câțiva ani. Se face o „competiție” de proiecte prin care se alocă „competitiv” banii, pentru maximă eficiență. Competiția se lansează înainte de Revelion și se încheie perioada de depunere imediat după risipirea vaporilor de șampanie, adică pe 5 ianuarie a.c.
  2. CCCDI evaluează proiectele depuse în cele câteva zile din jurul Revelionului (cu întârziere!) și face o listă finală, cu punctaje bazate pe criteriile prevăzute la art. 9 din HG 1023/2015.
  3. DAR, fiecare INCD a depus vreo 10 proiecte, nu unul, individual. Fiecare din cele 10 sunt evaluate de CCCDI (și oamenii lor) și li se dă o notă. Nota finală a unui INCD nu este media notelor celor 10 proiecte!
  4. Rezultatele merg la COMISIA PROPRIE a MCI care începe distracția! În baza unor noi criterii (vezi Ordinul MCI nr.787/27.12.2017), cu spirit vizionar și profundă înțelegere a tematicilor de cercetare propuse de fiecare din cele aprox. 50 de INCD-uri, cei nouă membrii ai comisiei dau notele finale. Știți emoticonul acela „facepalm” în care zâmbărețul galben își trage o palmă peste față? Cam așa suntem noi scriind aceste rânduri.
  5. Comisia proprie a MCI, cu ai săi 1 buc director general, 1 buc director, 2 buc consilier și 5 buc consilier superior (tradus: funcționari publici) trage linie și afișează lista cu proiectele INCD-urilor și punctajele aferente, alături de procentul din venitul realizat anterior de respectivul INCD, DAR nu în baza evaluării științifice realizate de CCCDI, ci în baza evaluării lor. Da, a funcționarilor publici.

Întrebăm și noi, ca cetățeni de rând: pentru ce atâta tam-tam cu CCCDI, evaluări individuale, note, criterii prevăzute de HG 1023/2015 etc. pentru ca ulterior să ne spuneți: acestea sunt cele mai tari proiecte și merită finanțate?!

Întrebăm și în calitate de cercetători: de când și cu ce scop ne evaluează științific niște funcționari publici care probabil nici nu au doctoratul luat, sau dacă-l au sigur nu acoperă aria de expertiză necesară pentru evaluarea proiectelor venite de la cele aprox. 50 de INCD-uri ale României?

Citeste intreg articolul si comenteaza pe contributors.ro