Mecanismul de TVA la incasare a ajuns acum la un nou episod. Recent, au fost publicate normele metodologice care stabilesc detaliile de aplicare. "Cu siguranta ca in cazul oricarei schimbari la momentul acesta exista o reticenta a companiilor direct vizate de acest sistem cu privire la implementarea sistemului; si in mare masura pe buna dreptate pentru ca acest sistem va aduce, sa spunem, la un efort administrativ mai mare, declaratiile fiscale vor fi mai complexe. Vor trebui surprinse mai multe date si avute in vedere mai multe informatii pentru constituirea acestor declaratii fiscale. (...) Normele aduc clarificarile necesare, insa nu suficiente in anumite situatii. Inca mai asteptam pe anumite puncte de detaliu opiniile sau clarificarile Ministerului de Finante in acest sens", a declarat intr-un interviu Alexandru Cristea,Tax Partner - Ţuca Zbarcea & Asociatii Tax.

Alexandru Cristea-Tuca Zbarcea & Asociatii TaxFoto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax

Fragmente din interviul realizat in studioul HotNews.ro

  • In primul rand normele metodologice aduc detaliile de implementare ale mult discutatului mecanism de TVA la incasare. Doar acum, putem spune ca avem o imagine detaliata a modalitatilor in care acest mecanism va functiona.
  • Normele se  focuseaza pe acest mecanism, intrucat peste 95% din modificari se refera la sistemul de TVA la incasare. Se aduc detalii importante referitoare la mecanismul TVA-ului la incasare pe probleme cum ar fi: persoanele care sunt excluse de la aplicarea sistemului. Se precizeaza pentru prima oara, de exemplu, ca sucursalele, indiferent daca vorbim de sucursalele companiilor romane sau straine sunt excluse de la aplicarea acestui sistem - o mentiune destul de importanta avand in vedere numarul mare de sucursale al companiilor straine. Se vorbeste pe larg de operatiunile excluse de la sistem, cu un comentariu referitor la operatiunile facute intre persoanele afiliate. Practic se doreste ca aceste operatiuni sa nu poata beneficia de avantajele unei colectari mai intarziate a TVA-ului.
  • Se vorbeste despre modalitatile de calcul ale acelui plafon de 500.000 de Euro tradus in legea noastra intr-un plafon de 2.250.000 de Ron, cum se calculeaza, care sunt operatiunile, ce perioada se ia in vedere. Se vorbeste despre masurile tranzitorii, despre ce se intampla cu operatiunile in derulare la momentul schimbarii de la 1 ianuarie 2013.
  • Iarasi, foarte important, se vorbeste despre modalitatile de plata acceptate pentru operatiunile incluse in sistem. S-a tot vorbit in ultimul timp despre platile in numerar care vor fi exceptate. Este interesant de vazut care vor fi modalitatile acceptate pentru incadrarea in sistem, pornind de la obisnuitul transfer bancar, si de la operatiuni mai complicate precum compensarea, cesiunea de creante s.a.m.d.
  • Ca un rezumat, normele aduc clarificarile necesare insa nu suficiente in anumite situatii si inca mai asteptam pe anumite puncte de detaliu opiniile sau clarificarile Ministerului de Finante in acest sens.
  • Din perspectiva legala, lucrurile stau foarte clar, intentia infaptuita prin modificarea Codului Fiscal este ca acest sistem sa fie obligatoriu si nu optional pentru persoanele care au o cifra de afaceri sub 500.000 de euro. Acum in sine, daca decizia de a fi "obligatoriu" vs un sistem optional este una buna sau rea e o alta discutie. As face doar cateva precizari.
  • Inteleg ca punctul de vedere al Ministerului de Finante care cand a implementat obligatoriu acest sistem a fost acela de a nu pune intr-o situatie defavorabila pe unii contribuabili vs altii, pe cei care opteaza sau nu, ai a impiedica orice alegere din perpectiva beneficiarilor, a furnizorilor cu care stau la masa tranzactiilor. Punct de vedere pe care il putem intelege, insa ceea ce este important de precizat este ca prin implementarea acetui sistem obligatoriu exista categorii intregi de IMM-uri care vor avea numai dezavantaje. Si aici plecand de la premizele sistemului acelea ca o colectare intarziata a TVA-ului la momentul incasarii dar si a deducerii intarziate, vorbim de categorii de persoane care vor vedea doar partea goala a paharului in sensul in care vor fi in ipostaza de a deduce mult mai tarziu dar nu vor mai beneficia de colectarea mai tarzie, si aici ma refer la cei care nu colecteaza in general prin prisma afacerilor lor, vorbesc de exportatori, de prestatori de servicii la extern, vorbesc de companii nou-infiintate care sunt in perioada de investitie si care vor fi in situatia de a-si deduce mult mai tarziu TVA-ul platit subcontractorilor. Pentru toate aceste categorii de persoane ale caror dezavantaje sunt clare ar trebui gandit dupa parerea mea un sistem optional.
  •  Cu siguranta ca in cazul oricarei schimbari la momentul acesta exista o reticenta a companiilor direct vizate de acest sistem cu privire la implementarea sistemului; si in mare masura pe buna dreptate pentru ca acest sistem va aduce sa spunem un efort administrativ mai mare, declaratiile fiscale vor fi mai complexe. Vor trebui surprinse mai multe date si avute in vedere mai multe informatii pentru constituirea acestor declaratii fiscale.
  •  Cred ca iarasi de retinut este ca sistemul informatic va trebui sa surprinda informatii noi cum ar fi atat data emiterii facturii sau a primirii facturii cat si data platii, respectiv a incasarii. De asemenea, foarte important  de la momentul acesta de pregatire de intrare in sistem pana la momentul 1 ianuarie 2013, beneficiarii normali, companiile normale care nu aplica sistemul vor fi si ele impactate pentru ca vor trebui sa stie cu precizie cele doua categorii de furnizori de la care achizirtioneaza bunuri si servicii. Cu alte cuvinte, vor trebui sa stie furnizorii care sunt in cadrul sistemului pentru a face niste reguli de deducere si de inregistrare separata a facturilor de la acestia. Se punea problema de unde pot sti companiile normale cine este in cadrul sistemului si cine nu este de la 1 ianuarie 2013. Va exista un registru alcatuit de catre autoritatile fiscale si actualizat se spune "la zi". Problema strict tranzitorie este ca acest registru va fi public de la 1 ianuarie 2013, deci un timp aproape nul de pregatire pentru companiile obisnuite.

Alexandru Cristea este Tax Partner al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, societate afiliata firmei de avocatura. El are o experienta de peste 10 ani in materie de consultanta fiscala, desfasurandu-si activitatea in cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC) si Deloitte unde a fost in ultimii ani unul dintre coordonatorii departamentului de impozite indirecte. El este consultant fiscal autorizat si are un MBA in finante.