Dosare Juridice

VIDEO Noi modificari ale legislatiei fiscale. Alexandru Cristea, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax: Normele aduc clarificarile necesare, insa nu suficiente in anumite situatii. Inca mai asteptam pe anumite puncte de detaliu opiniile sau clarificarile Ministerului de Finante in acest sens

de Smile Media     Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
Marţi, 13 noiembrie 2012, 17:11 Dosare Juridice - T.V.A

Alexandru Cristea-Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
Foto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax
Mecanismul de TVA la incasare a ajuns acum la un nou episod. Recent, au fost publicate normele metodologice care stabilesc detaliile de aplicare. "Cu siguranta ca in cazul oricarei schimbari la momentul acesta exista o reticenta a companiilor direct vizate de acest sistem cu privire la implementarea sistemului; si in mare masura pe buna dreptate pentru ca acest sistem va aduce, sa spunem, la un efort administrativ mai mare, declaratiile fiscale vor fi mai complexe. Vor trebui surprinse mai multe date si avute in vedere mai multe informatii pentru constituirea acestor declaratii fiscale. (...) Normele aduc clarificarile necesare, insa nu suficiente in anumite situatii. Inca mai asteptam pe anumite puncte de detaliu opiniile sau clarificarile Ministerului de Finante in acest sens", a declarat intr-un interviu Alexandru Cristea,Tax Partner - Ţuca Zbarcea & Asociatii Tax.

Fragmente din interviul realizat in studioul HotNews.ro


  • In primul rand normele metodologice aduc detaliile de implementare ale mult discutatului mecanism de TVA la incasare. Doar acum, putem spune ca avem o imagine detaliata a modalitatilor in care acest mecanism va functiona.
  • Normele se  focuseaza pe acest mecanism, intrucat peste 95% din modificari se refera la sistemul de TVA la incasare. Se aduc detalii importante referitoare la mecanismul TVA-ului la incasare pe probleme cum ar fi: persoanele care sunt excluse de la aplicarea sistemului. Se precizeaza pentru prima oara, de exemplu, ca sucursalele, indiferent daca vorbim de sucursalele companiilor romane sau straine sunt excluse de la aplicarea acestui sistem - o mentiune destul de importanta avand in vedere numarul mare de sucursale al companiilor straine. Se vorbeste pe larg de operatiunile excluse de la sistem, cu un comentariu referitor la operatiunile facute intre persoanele afiliate. Practic se doreste ca aceste operatiuni sa nu poata beneficia de avantajele unei colectari mai intarziate a TVA-ului.
  • Se vorbeste despre modalitatile de calcul ale acelui plafon de 500.000 de Euro tradus in legea noastra intr-un plafon de 2.250.000 de Ron, cum se calculeaza, care sunt operatiunile, ce perioada se ia in vedere. Se vorbeste despre masurile tranzitorii, despre ce se intampla cu operatiunile in derulare la momentul schimbarii de la 1 ianuarie 2013.
  • Iarasi, foarte important, se vorbeste despre modalitatile de plata acceptate pentru operatiunile incluse in sistem. S-a tot vorbit in ultimul timp despre platile in numerar care vor fi exceptate. Este interesant de vazut care vor fi modalitatile acceptate pentru incadrarea in sistem, pornind de la obisnuitul transfer bancar, si de la operatiuni mai complicate precum compensarea, cesiunea de creante s.a.m.d.
  • Ca un rezumat, normele aduc clarificarile necesare insa nu suficiente in anumite situatii si inca mai asteptam pe anumite puncte de detaliu opiniile sau clarificarile Ministerului de Finante in acest sens.
  • Din perspectiva legala, lucrurile stau foarte clar, intentia infaptuita prin modificarea Codului Fiscal este ca acest sistem sa fie obligatoriu si nu optional pentru persoanele care au o cifra de afaceri sub 500.000 de euro. Acum in sine, daca decizia de a fi "obligatoriu" vs un sistem optional este una buna sau rea e o alta discutie. As face doar cateva precizari.
  • Inteleg ca punctul de vedere al Ministerului de Finante care cand a implementat obligatoriu acest sistem a fost acela de a nu pune intr-o situatie defavorabila pe unii contribuabili vs altii, pe cei care opteaza sau nu, ai a impiedica orice alegere din perpectiva beneficiarilor, a furnizorilor cu care stau la masa tranzactiilor. Punct de vedere pe care il putem intelege, insa ceea ce este important de precizat este ca prin implementarea acetui sistem obligatoriu exista categorii intregi de IMM-uri care vor avea numai dezavantaje. Si aici plecand de la premizele sistemului acelea ca o colectare intarziata a TVA-ului la momentul incasarii dar si a deducerii intarziate, vorbim de categorii de persoane care vor vedea doar partea goala a paharului in sensul in care vor fi in ipostaza de a deduce mult mai tarziu dar nu vor mai beneficia de colectarea mai tarzie, si aici ma refer la cei care nu colecteaza in general prin prisma afacerilor lor, vorbesc de exportatori, de prestatori de servicii la extern, vorbesc de companii nou-infiintate care sunt in perioada de investitie si care vor fi in situatia de a-si deduce mult mai tarziu TVA-ul platit subcontractorilor. Pentru toate aceste categorii de persoane ale caror dezavantaje sunt clare ar trebui gandit dupa parerea mea un sistem optional.
  •  Cu siguranta ca in cazul oricarei schimbari la momentul acesta exista o reticenta a companiilor direct vizate de acest sistem cu privire la implementarea sistemului; si in mare masura pe buna dreptate pentru ca acest sistem va aduce sa spunem un efort administrativ mai mare, declaratiile fiscale vor fi mai complexe. Vor trebui surprinse mai multe date si avute in vedere mai multe informatii pentru constituirea acestor declaratii fiscale.
  •  Cred ca iarasi de retinut este ca sistemul informatic va trebui sa surprinda informatii noi cum ar fi atat data emiterii facturii sau a primirii facturii cat si data platii, respectiv a incasarii. De asemenea, foarte important  de la momentul acesta de pregatire de intrare in sistem pana la momentul 1 ianuarie 2013, beneficiarii normali, companiile normale care nu aplica sistemul vor fi si ele impactate pentru ca vor trebui sa stie cu precizie cele doua categorii de furnizori de la care achizirtioneaza bunuri si servicii. Cu alte cuvinte, vor trebui sa stie furnizorii care sunt in cadrul sistemului pentru a face niste reguli de deducere si de inregistrare separata a facturilor de la acestia. Se punea problema de unde pot sti companiile normale cine este in cadrul sistemului si cine nu este de la 1 ianuarie 2013. Va exista un registru alcatuit de catre autoritatile fiscale si actualizat se spune "la zi". Problema strict tranzitorie este ca acest registru va fi public de la 1 ianuarie 2013, deci un timp aproape nul de pregatire pentru companiile obisnuite.


Alexandru Cristea este Tax Partner al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, societate afiliata firmei de avocatura. El are o experienta de peste 10 ani in materie de consultanta fiscala, desfasurandu-si activitatea in cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC) si Deloitte unde a fost in ultimii ani unul dintre coordonatorii departamentului de impozite indirecte. El este consultant fiscal autorizat si are un MBA in finante.


Citeste mai multe despre   






















4979 vizualizari

  • La multi ani? (Marţi, 13 noiembrie 2012, 23:42)

    Tavi [anonim]

    Credeti ca regulile privind TVA la incasare vor avea viata lunga? Care sunt sansele ca guvernul sa elimine obligativitatea aplicarii regimului incepand cu, sa zicem, 2014?
    • r (Joi, 15 noiembrie 2012, 12:20)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tavi

      Cred ca dupa ce o astfel de modificare majora a fost asumata de factorul politic si va fi implementata de operatorii economici, o noua schimbare in sens invers nu va fi usor de realizat, in orice caz nu atat de devreme, in 2014. Inainte de implementare, este normal sa existe o reticenta vizibila din partea operatorilor economici, avand in vedere efortul administrativ suplimentar pentru acestia. Totusi, cel mai important este ca efectele sistemului sa fie corect cuantificate de autoritati in timpul primului an de functionare si sa existe un moment de bilant real la inceputul anului 2014, in functie de care sa se decida beneficiile aplicarii sistemului.
  • Buna Ziua (Miercuri, 14 noiembrie 2012, 7:59)

    schroedinger [utilizator]

    I-am adresat urmatoarea intrebare ministrului Voinea:"Domnul Voinea nu a prevazut in lege posibilitatea de a opta pentru plata TVA la incasare sau la facturare. Eu, de 2 ani datorita crizei economice am realizat CA sub 50k de EUR, dar platesc TVA lunar. Eu voi plati TVA lunar (in momentul facturarii) indiferent de ceea ce vrea dl. Voinea. Cred ca nu ati introdus sanctiune pentru acest lucru! Daca da, va rog sa detaliati si SA JUSTIFICATI o asemenea optiune!"
    Raspunsul a fost halucinant:"Nu puteti aplica optional la facturare si nici nu puteti deduce (ceea ce ar fi singurul stimulent pentru a prefera sistemul actual). In cazul in care nu aplicati sistemul corect, se va reanaliza intreaga situatie si veti suporta dobanzi si penalitati conform prevederilor legale in vigoare."
    Va rog sa-mi precizati despre ce dobanzi si penalizari e vorba? Dobanzi la ce si penalizari la ce?
    • R (Joi, 15 noiembrie 2012, 12:24)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui schroedinger

      Acest sistem a fost gandit ca un sistem obligatoriu - este o alta discutie daca aplicarea lui optionala ar fi fost mai fezabila pentru contribuabili.

      Ca sa raspund la intrebarea d-voastra specifica, cred ca este vorba de dobanzi/penalitati de intarziere in cazul in care deduceti la momentul primirii facturi si nu cel al platii. Cu alte cuvinte, chiar daca veti colecta TVA mai repede decat v-ar permite sistemul, acest lucru nu inseamna ca puteti sa deduceti la fel de devreme.
  • Nu am de pus intrebari (Miercuri, 14 noiembrie 2012, 10:22)

    sile231 [utilizator]

    Vreau sa fac o afirmatie: Trebuie sa terminam o data cu aceasta chestiune tembela lege plus instructiuni de aplicare a legii. Legea trebuie sa fie clara, concisa si sa nu dea nastere la interpretari.Iar functionarii publici sa fie integri sio profesionisti pentru a o putea aplica in litera si spiritul ei. O zi buna !
    • R (Joi, 15 noiembrie 2012, 12:27)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui sile231

      Nu am cum decat sa fiu de acord cu d-voastra ! :) cu singura precizare ca niciodata / in nicio tara legea nu poate sa surprinda toate situatiile de detaliu; de aceea normele / explicatiile aditionale ale autoritatilor fiscale ar trebui sa fie la fel de clare.
  • Obligatoriu? (Miercuri, 14 noiembrie 2012, 10:35)

    Radu [anonim]

    Buna ziua! S-a spus ca acest sistem al TVA la incasare se va introduce ca o facilitate pentru contribuabili. De ce atunci se considera a fi aplicat in mod obligatoriu de catre toate persoanele impozabile cu o cifra de afaceri mai mica decat 2.250.000 lei? De ce nu este lasata la latitudinea lor optiunea de a aplica acest sistem? Aceasta deoarece in practica lucrurile nu stau chiar atat de simplu, ci se va complica foarte mult sistemul de evidenta contabila, cu costuri suplimentare pentru agentii economici, si asta numai pentru amanarea platii TVA cu max. 90 de zile. Considerati ca introducerea acestui sistem al TVA la incasare va aduce mai multe dezavantaje decat avantaje pentru contribuabili? Pe de alta parte, de ce furnizorii colecteaza TVA numai la incasarea facturilor (partiala sau integrala), dar nu mai mult de 90 de zile, iar beneficiarii deduc TVA numai la plata facturilor (partiala sau integrala), dar aceeasi conditie de 90 de zile nu se mai respecta, ci termenul respectiv se prelungeste pana la achitarea integrala a facturilor? Nu este in avantajul statului aceasta procedura?
    • R (Joi, 15 noiembrie 2012, 12:40)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Motivatia implementarii sistemului sub forma obligatorie pentru IMM-urile sub plafon a fost ca beneficiarii mari, cu putere de alegere (ma gandesc de exemplu la lanturile de retail) sa nu poata face o alegere negativa intre un IMM care nu a optat pentru sistem versus unul care a optat. Desi inteleg aceasta logica, totusi implementarea obligatorie va crea costuri / efort administrativ pentru toate IMM-urile sub plafonul de 2,25 mil RON.
      Mai important, categorii intregi de contribuabili care vor aplica sistemul vor avea intotdeauna dezavantaje legate de intarzierea dreptului de deducere. Acestea ar fi:
      - companiile nou infiintate care sunt in etapa de investie si nu beneficiaza de colectarea amanata a taxei
      - companiile care efectueaza preponderent livrari / prestari la extern (exportatori, centre de servicii suport, etc).
      - in unele cazuri, institutii financiare pentru ca activitatile lor obisnuite (scutite de TVA ) nu se iau in calculul stabilirii plafonului.
      Pentru toate aceste categoria ar trebui sa se gandeasca totusi un sistem optional.
      Asa cum ati sugerat si d-voastra, obligatia de a colecta la maxim 90 de zile versus amanarea dreptului de deducere pe o perioada nedeterminata pana la plata este contrara principiului neutralitatii TVA. Pot intelege rolul introducerii limitarii in timp pentru colectare, dar ar trebui sa existe in oglinda si un drept de deducere dupa 90 de zile.
  • Eliminarea facturii in cazul TVA la incasare. (Miercuri, 14 noiembrie 2012, 12:00)

    Vali [anonim]

    In cazul IMM- urilor cu cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei ce vor aplica TVA la incasare de la 01.01.2012 propun eliminarea facturii si inregistrarea bunurilor in contabilitate pe baza de aviz de expeditie deoarece in acest caz TVA deductiubila si colectata se inregistreaza pe baza documentelor de plata prin banca.Factura determina operatii in plus in contabilitatea contribuabililor prin folosirea TVA neexigibila.
    • R (Joi, 15 noiembrie 2012, 12:45)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vali

      Factura are un rol esential in sistemul armonizat de TVA (precum stabilirea bazei de impozitare, data faptului generator. etc). In plus factura are si un rol comercial bine definit. De aceea, eliminarea facturii nu poate fi posibila. Intr-adevar, asa cum s-a tot vorbit, acest sistem nou va crea dezavantajele unor evidente aditionale care vor lua in considerare atat momentul facturii cat si pe cel al incasarii/platii.
  • mai intai sa aducem tot intr-un cadru logic (Miercuri, 14 noiembrie 2012, 12:51)

    Dedalus [anonim]

    Legea nu pomeneste nimic despre obligativitatea platii la incasare. Instructiunile insa spun ca este obligatoriu sa te inregistrezi pentru plata la incasare.

    a) Pai, daca e o facilitate (adica un drept, nu o obligatie), de sunt obligat sa o aplic?

    b) Daca oricum e obligatorie plata la incasare, atunci de ce mai trebuie sa depun si o declaratie ca vreau?! Pot sa depun o declaratie ca nu vreau?! Sau cum?!

    Daca e obligatoriu, sa se mofdifice legea in acest sens si sa eliminam declaratia, ca fiind total inutila.

    Daca nu e obligatoriu, sa eliminam instructiunile si sa introducem obligativitatea doar a declaratiei, pentru a beneficia de acest regim.

    Asa cum e acum e total aberant. Ce sa intrebi in acest cadru tembel?! Cred ca nu e nimic de intrebat.
    • R (Joi, 15 noiembrie 2012, 12:49)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dedalus

      referitor la obligativitatea sistemului, fac referire la raspunsurile anterioare. Asadar, acea declaratie 097 nu se depune pentru a opta, ci pentru a "anunta" ca cifra de afaceri este sub plafonul stablit. De fapt, contribuabilul, prin depunerea 097, usureaza munca administratiei, care oricum va inregistra din oficiu (probabil cu ceva intarziere) orice companie care are cifra de afaceri sub plafon (chiar daca nu a depus declaratia)
  • Plata prin numerar (Joi, 15 noiembrie 2012, 11:32)

    Maria B [anonim]

    1. Ce se intampla, daca pt. o factura emisa am urmatoarele evenimente in ordine cronologica:
    - incasez prin BANCA 1/4 din valoare dupa 1 luna
    - incasez cu NUMERAR 1/4 din valoare dupa 2 luni,
    1/2 din valoare ramanand neincasata.
    Dupa 1 luna voi colecta TVA aferenta 1/4 din valoare, e clar.
    Dupa cele 2 luni colectez tot TVA-ul pentru 3/4 din valoare din cauza ca am incasat prin numerar?
    In acest caz datorez majorari de intarziere pentru prima luna (cand inca nu am stiut ca restul va fi incasat prin numerar, deci nu am colectat intregul TVA?
    2. La art.134/2 alin.(6) lit.d) sunt enumerate o serie de categorii, in cazul carora nu se aplica TVA la incasare. Nu sunt enumerate persoanele fizice. Cum se trateaza TVA daca PERSOANELE FIZICE platesc cu numerar?
    • R (Joi, 15 noiembrie 2012, 13:02)

      Alexandru Cristea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria B

      Problema ridicata de d-voastra este una din problemele in care autoritatile nu au fost consistente, incepand cu declaratiile de intentie initiale vizavi de excluderea numerarului si pana la recenta implementare in normele de aplicare.
      Astfel, codul fiscal vorbeste de excluderea intregii operatiuni, ceea ce in exemplul d-voastra s-ar putea intege ca taxa trebuie colectata pentru toata valoarea la factura (cu consecintele de dobanzi aferente). Mai departe, recentele norme de aplicare spun ca doar suma incasata prin numerar se exclude din sistem, deci practic doar 1/4 din TVA trebuie colectat mai devreme. Ca problema sa se complice si mai mult, exista si un proiect de lege de aprobare la OUG 15 care a modificat Codul fiscal, in care se mentioneaza - foarte corect din punctul meu de vedere - faptul ca in astfel de situatii, necontrolabile de catre emitentul facturii, acesta nu va fi pedepsit prin plata mai devreme a TVA pentru incasarile ulterioare in numerar.
      Deci, intrebarea d-voastra nu are acum un raspuns final :)
  • Modificari sistem informatic (Joi, 15 noiembrie 2012, 13:50)

    Elena [anonim]

    Cum trebuie adaptat sistemul informatic la sistemul TVA la incasare?
  • TVA la incasare (Vineri, 16 noiembrie 2012, 14:19)

    Gheorghe [anonim]

    Daca un contribuabil mare (C.A. peste 2.250 mii lei) vinde unuia mic (C.A. sub ""), cu optiunea incasarii cu numerar la 60 de zile, acesta colecteaza TVA la facturare. CLAR. Care este momentul deducerii pentru cumparator? La achizitie sau la plata? Multumesc!
  • tva incasare (Luni, 19 noiembrie 2012, 10:34)

    Aurora [anonim]

    Un contribuabil cu CA peste 2.250.000lei colecteaza la facturare indiferent cand incaseaza, dar deduce la plata facturii (majoritatea furnizorilor au CA<2,25mil). Toate contractele semnate cu furnizorii sunt cu termene de plata intre 30-60zile. Ca si o concluzie in primele 2 lunii ale anului urmator tva de plata va fi aproximativ cu tva colectat.
    Aceasta masura este un avantaj pentru contribuabil sau pt stat?


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi