ZIUA de Cluj a aflat despre termenul limita de 30 august 2005, pana la care constructorul este dispus sa mai astepte atat banii datorati pentru lucrarile facute pana acum, cat si sumele necesare continuarii proiectului. Mai mult, este posibil ca Guvernul Romaniei sa fie dat in judecata de Bechtel-ENKA pentru nerespectarea termenilor contractului pentru autostrada Brasov-Bors.

Declaratiile politicienilor romani se bat cap in cap cu realitatea. In timp ce presedintele PD Emil Boc sau deputatul PNL de Cluj Horea Uioreanu dadeau, nu cu mult timp in urma, asigurari ca proiectul va continua, acest lucru nu este probat de realitatea din teren.

Reporterii ZIUA de Cluj au surprins momentul in care ultimul utilaj greu cu ajutorul caruia muncitorii lucrau la autostrada Brasov-Bors era mutat in "garajul rece" din cadrul bazei "Savadisla Camp". Baza impresionanta a companiei Bechtel de la Savadisla reprezinta punctul zero al santierului autostrazii Transilvania, unde au fost transportate in ultimele zile toate utilajele americanilor.

Acestea nu se mai regasesc pe raza satelor ce urmau sa fie strabatute de autostrada. ZIUA de Cluj a fost prezenta si a vorbit cu angajatii ce "impachetau" ultimul utilaj ce lucra la autostrada intre satele Ciurila si Petrestii de Jos. Privirile oamenilor si spusele acestora sunt elocvente in ceea ce priveste supararea lor.

Dintre acestia, unul singur, de nationalitate romana, a avut curajul sa vorbeasca cu noi, restul, turci, au refuzat orice dialog, trimitandu-ne la biroul "external affairs". "La Bechtel, aici, nu se mai intampla nimic. Asta (utilajul pregatit de dus la baza - n.red) ar fi ultima de strans", ne-a spus angajatul Vasile Popa. Acesta a spus ca nu are ce face si va merge acasa.

"Daca zice (conducerea companiei – n.red) ca de maine pana la noi ordine stau acasa cu 75% din salar, ce sa fac?", a mai precizat Popa. Despre straini, romanul stie ca si acestia vor merge acasa, iar cei care au contracte ce nu se incheie vor fi trimisi de firma la care sunt angajati la alte proiecte. Popa nu intelege atitudinea Guvernului.

"Noua nu ne trebuie autostrada, pentru ca transporturile rapide ce traverseaza Romania sa nu se faca la noi, ci sa se faca la ei… ca merge de la Bucuresti la Constanta, ca asa vrea Presedintele sau prim-ministrul, nu?", arata indignat angajatul.

Alti muncitori aflati la un punct de lucru unde se mai misca un excavator, chiar inaintea "cartierului general" de la Savadisla, ne-au spus ca nu li s-a comunicat nimic. "Dupa cum se vede, noi lucram, dar, dupa adunarea utilajelor la Savadisla, nu stim ce vom face. Asteptam sa ni se zica. Stim si noi de situatie de la televizor", a spus timorat un angajat roman.

La "Savadisla Camp" nu ni s-a permis sa intram. Insa, de dupa garduri, se vede ca e liniste si pace. Singurele care mai "muncesc" sunt cele 50 de jeep-uri cumparate de companie, care mai au de facut cateva trasee prin Cluj, iar apoi nu se stie ce traseu vor apuca, daca lucrarile la autostrada nu vor reincepe.

Faptul ca o parte din angajatii straini care lucrau la autostrada Transilvania au plecat din tara ne-a fost confirmat de ofiterul de presa al Bechtel, Bogdan Sgarcitu. "Intr-adevar, dupa cum stiti, am redus numarul celor care lucreaza, dar si ritmul de munca. Angajatii romani trimisi in somaj tehnic primesc 75% din salariu. Unii dintre colegii straini au plecat deja", a precizat Sgarcitu.

Bechtel ameninta statul

Din informatiile noastre, Bechtel ar fi impus un termen limita pana la care va astepta sa primeasca banii pentru autostrada. Acest termen este 30 august, dupa care, de la 1 septembrie, firma americana ar putea da in judecata Guvernul Romaniei pentru nerespectarea contractului, in actuala forma.

De altfel, aceasta situatie a fost anticipata de catre fostul secretar de stat in guvernul Nastase, Sorin Bota. Acesta declarase, intr-o emisiune TV, la inceputul acestui an, ca firma Bechtel va solicita penalizari de intarziere pentru neonorarea unei consistente facturi de plata inaintate guvernului roman la inceputul acestui an.

Bota a spus ca, in baza contractului de construire a autostrazii Bors-Brasov-Bucuresti, firma americana a emis o factura de 112 milioane de dolari. "Scadenta facturii a fost ziua de 15 ianuarie 2005, iar, potrivit contractului, Bechtel are dreptul sa solicite penalizari si majorari de intarziere cuprinse intre 0,2 si 0,3% pe zi", sustinea Bota.

El a precizat ca, in acest an, statul roman ar trebui sa plateasca 300 de milioane de dolari pentru Bechtel. Lucru care nu se mai intampla in acest moment, avand in vedere ca ultima rectificare de buget nu a inclus in sumele suplimentate si fonduri pentru autostrada Brasov-Bors.

Tavalugul declaratiilor

Totul a pornit in februarie 2005, cand presedintele Traian Basescu, dupa ce s-a consultat cu printul Charles, a declarat ca autostrada Transilvania nu ar mai fi una necesara. "Autostrada Brasov-Bors ar putea prelua maximum 15% din traficul est vest si vest est, neavand acoperire din punct de vedere economic", si-a motivat presedintele Romaniei opinia pentru oprirea lucrarilor la aceasta artera.

Presedintele declara, la vremea respectiva, ca prioritatile actualei administratii de la Bucuresti sunt modernizarea coridoarelor paneuropene IV, VII si IX, alternativa autostrazii "Transilvania" fiind coridorul paneuropean IV: Nadlac-Timisoara-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta.

Basescu nu a uitat sa aminteasca nici atribuirea contractelor de constructie a autostrazii "cu incalcarea normelor privind achizitiile publice", insa recunoaste ca va trebui avut in vedere si nivelul daunelor care ar trebui platite de catre statul roman in cazul rezilierii contractelor.

La scurta vreme dupa ce presedintele Basescu a facut aceste declaratii, si premierul Calin Popescu Tariceanu i-a tinut isonul. Tariceanu a spus ca autostrada Transilvania "nu este o prioritate".

Aceasta declaratie vine dupa ce chiar premierul afirmase, raspunzand unei interpelari venite din partea deputatului de Cluj Mircia Giurgiu, ca autostrada se va construi, pe motiv ca reprezinta o investitie favorabila zonei.

Premierul s-a razgandit foarte repede si a ajuns sa vada coridorul IV pan-european Bucuresti - Nadlac cu ochi mai buni decat autostrada Bors - Brasov, dupa cum consemnase si ZIUA de Cluj, la data respectiva.

Autostrada a dezbinat coalitia

Declaratiile premierului au pus paie pe foc in cadrul coalitiei de guvernare. Lideri ai UDMR, printre care si reprezentantii clujeni, l au mandatat pe presedintele formatiunii, Marko Bela, sa sustina in fata Guvernului Tariceanu, a Parlamentului, precum si in fata opiniei publice romanesti si internationale cauza autostrazii Transilvania, in ciuda opiniei colegilor lor de coalitie, liberalii.

Nu toti liberalii sunt de aceeasi parere cu premierul Tariceanu, presedintele PNL. Deputatul clujean Horea Uioreanu declarase, intr-un interviu acordat ZIUA de Cluj, ca nu crede ca Tariceanu va rupe contractul cu Bechtel. "Finantarea s-a rezolvat din fonduri proprii si dintr-un imprumut obtinut de la Ex Im Bank of America. Lucrarea va fi dusa la indeplinire.

Altfel, nu cred ca americanii ar mai lucra pe-acolo", spunea Uioreanu. Cat despre reprezentantii PD, acestia au sustinut autostrada. Presedintele PD, Emil Boc, este convins si la aceasta ora ca Guvernul roman nu va rezilia contractul cu firma americana Bechtel. "Nu s-a pus niciodata problema rezilierii, ci doar rediscutarea unor clauze financiare", declarase Emil Boc cu cateva luni in urma.

Mai mult, Emil Boc s-a implicat in obtinerea sumelor pentru continuarea proiectului. "Am cerut ministrului sa fie facuta o plata, ca semnal de incredere aratat companiei Bechtel si ca lucrarile sa se poata incadra in grafic", a spus presedintele PD. Despre sursa banilor, liderii coalitiei au precizat ca este vorba despre un credit, pe care Guvernul urma sa il ia de la Ex Im Bank din SUA.

Despre soarta acestui credit, insa, nu se mai stie nimic. Pana una-alta, cei aflati la putere se balbaie la Bucuresti, iar, la Cluj, americanii si turcii isi fac bagajele.

Pierderile Bechtel

Conform declaratiilor lui Grigore Pop, lider al Cartel "Alfa", filiala Cluj, compania Bechtel pierde pentru fiecare luna in care lucrarile sunt sistate suma de 15 milioane de dolari. "Pierderile sunt reprezentate de utilajele care stau nefolosite, paza lor, lucrarile de consolidare a portiunilor lucrate si salariile muncitorilor", a spus Pop.

Pe de alta parte, el il acuza pe actualul ministru al Muncii, Gheorghe Barbu, de faptul ca nu vrea sa vireze catre Bechtel 20 de milioane de dolari pentru a continua lucrarile, desi acesti bani exista. "Am informatii conform carora ceea ce se petrece in momentul de fata cu Bechtel este o actiune premeditata a Guvernului, care vrea sa tina lucrurile pe loc", a subliniat Pop.

In cazul in care statul va relizia contractul cu Bechtel, conducerea se poate adresa Tribunalului Muncitoresc de la Londra si poate cere statului despagubiri in valoare de 40% din valoarea lucrarii contractate. (D.B.)

Plangere penala

Ministrul Transporturilor, Contructiilor si Locuintei, Gheorghe Dobre, a depus, ieri, o plangere penala impotriva predecesorului sau, Miron Mitrea, cu privire la contractul Bechtel.

Premierul Calin Popescu Tariceanu a afirmat ca i-a solicitat lui Dobre sa renegocieze contractul, dupa ce a constatat ca pretul stabilit pentru materiale si lucrari este de cinci ori mai mare decat costul mediu de pe piata romaneasca.

Ministrul Transporturilor a anuntat, la inceputul lunii iunie, ca a inceput renegocierea clauzelor contractului incheiat de autoritati, in 2004, cu Bechtel, una dintre problemele discutate fiind avansul considerat prea mare.Proiectul autostrazii, pentru care ministerul a incheiat acorduri cu mai multe companii privind derularea lucrarilor in regim de parteneriat public-privat, va fi reanalizat, fiind posibila reluarea procesului pe baza unor oferte si a unei licitatii.