Oradea mai ramane inca un imens santier. Insa edilii orasului de pe malurile Crisului Repede au planuri marete. Cel putin in ceea ce priveste principala artera pietonala, Corso-ul cum il stie tot oradeanul.

Locul care este punctul de atractie pentru bastinasi si nu numai, un centru comercial in continua transformare si zbateri profunde, insa si un adevarat magnet social, lucru care l-a transformat intr-un adevarat pol fara de care Oradea nu ar mai fi Oradea.

GAZETA DE ORADEA va prezinta in premiera cum va arata Corso-ul de maine, cu un design futurist demn de marile metropole ale Europei, o simbioza perfecta intre traditie si arhitectura moderna care vrea sa accentueze importanta deosebita pe care Principala o are pentru urbe si pentru oradenii din ea.

La scurt timp dupa constructie, Corso a devenit un veritabil simbol al Oradiei, pastrat la acelasi etalon si azi, cu cele doua valente: mostenirea arhitecturala si viata sociala de aici. O data cu schimbarea infrastucturii, pietonala isi va schimba si fata.

Dumitru Fildan, director executiv in cadrul Directiei Tehnice din cadrul Primariei Oradea, afirma ca "o data incheiate lucrarile, pietonala va putea concura la titlul de cel mai frumos centru istoric din Romania".

Proiectul care sta la baza modernizarii pietonalei mentine latimea platformei existente iar structura rutiera se va proiecta pentru un trafic pietonal. "Dupa incheierea lucrarilor, oradenii vor scapa si de baltoacele care musteau pe pietonala.

Principalul pas care urmeaza a fi facut este montarea unui strat de cinci centimetri de nisip, deasupra caruia vor fi amplasate dalele de andezit gri", dezvaluie Fildan. Lucrarea de suprastructura va fi executata de castigatoarea licitatiei care, cel mai probabil, va fi organizata in luna ianuarie 2006.

Mai exista posibilitatea concesionarii lucrarilor catre Sectia Drumuri Orasenesti, Primaria analizand si aceasta posibilitate.

Jocuri de modele catre viitor

Pentru stabilirea noii imagini, in martie-aprilie 2005, a fost organizat un concurs de idei. Proiectul castigator sta la baza noului "look" al strazii Republicii. Membrii echipei castigatoare au reusit printr-un design futuristic sa-si impuna punctul de vedere in fata juriului si a celorlalti concurenti.

Echipa, formata din Andrei Luncan, director executiv in cadrul institutiei Arhitectului Sef din Primaria Oradea, Raluca Covacescu, director executiv adjunct al aceleasi institutii, Gabriel Chisbulea, arhitect stagiar si studentii Daniel Bucut, Alin Raduta si Vadim Cocis, cunoscuta sub numele de cod "Alinare", a fost selectata datorita proiectului care pune intr-o lumina moderna pietonala pe care timpul si-a lasat amprenta. Proiectul castigator a putut fi analizat de catre oradeni timp doua saptamani, fiind expus in Galeria de Arta de pe strada Republicii.

Avand in vedere ca pietonala este una eminamente comerciala, pana acum, trecatorii au fost atrasi de vitrine. "Prea putini au perceput adevarata valoare a cladirilor.

S-a dorit degajarea spatiului de pe pietonala", afirma arhitect Raluca Covacescu, director executiv adjunct in cadrul Institutiei Arhitectului Sef din Primaria Municipiului Oradea, membru al echipei premiate la concurs. "Modul de pavare a pietonalei este unul neutru. S-a dorit ca acesta sa nu fie principalul actor. Va fi un joc de modele nu de culori.

Ce va atrage mult va fi modalitatea de iluminare stradala, cu neoanele incastrate in sol. Acesta este un principiu vestic. Iluminatul va fi unul la nivelul pavajului. Se vor pastra consolele de pe fatadele cladirilor, dar atmosfera va fi redata de ceea ce se intampla la parter si de mobilierul stradal", dezvaluie Covacescu.

Mostenire arhitectonica

Pietonala, pe care fiecare oradean care se respecta o calca in picioare din cand in cand, a luat nastere in jurul anilor 1900-1905, o data cu construirea principalelor cladiri din zona. Printre primele edificii ale vremii a fost Cladirea Bazarului, dovada clara a stilului eclectic.

O data cu constructia in 1900, a Casei Bartsch, la numarul 11 al strazii Republicii, pietonala incepea sa prinda contur. Corso se intindea printre cladiri de un excelent rafinament arhitectonic: Palatul Stern, construit in 1902, Hotelul Weiszlovics, ridicat in 1903, Palatul Moskovitz, in 1905, Brutaria Steiner, in 1910 si Palatul Apollo, in 1912-1914.

In urma cu peste un secol, centrul orasului era strabatut de o linie de tramvai care facea posibila deplasarea cu ajutorul mijloacelor de transport in comun, o necesitate pentru locuitori dar si pentru cei care veneau in vizita sau cu afaceri in oras. Tramvaiul nr. 3 trecea peste Podul Primariei, unind Piata Unirii cu Piata Ferdinand.

In 7 martie 1906, cand au aparut primele trei vagoane de tramvai ,in curse de proba, Linia I avea traseul de la Gara Mare, pe Strada Principala (actuala Republicii), peste pod, apoi pe actuala strada Independentei, prin Piata Mare, pe Calea Clujului, pana la gara din Velenta.

Astazi, podul este functional, deschis traficului pietonal si auto, renuntandu-se la linia de tramvai care il traversa. Principalele atractii turistice ale orasului impresionau, si inca o mai fac, prin structura arhitecturala.

Teatrul, exempul reusit al eclectismului oradean, ofera o desfatare ochiului, prin coloanele cu capiteluri compozite si statuile alegorice din fata. Remarcabila este si cladirea Primariei, construita in 1902, caracterizata prin asimetrie in plan, arcadele care leaga stalpii robusti care sustin traveea centrala.

Elemente neogotice si neoromanice se regasesc in cladirea Garii CFR Oradea. Palatul Vulturul Negru, construit in 1909, impresioneaza si astazi prin pasajul acoperit cu vitralii.

Haine noi pentru Oradea

Si strada Ady Endre va suferi o modificare de imagine, fiind urmata, cel mai probabil, de Piata Ferdinand si Podul Primariei. Toate aceste obiective vor avea ca numitor comun, cel mai probabil, dalele din andezit gri care vor fi amplasate pe trotuar. Piata Ferdinand va suferi o schimbare drastica de imagine.

Se intentioneaza mutarea copacilor Tuia si inlocuirea acestora cu flori, tocmai pentru a accentua vizual cladirile din jur. In paralel, renovarea constructiilor de pe pietonala va fi la ordinea zilei. "Intentiile de renovare s-au dublat fata de anul trecut.

Acum trebuie renovate fatadele, deoarece, o data cu incheierea lucrarilor la pietonala, agentii economici vor putea face acest lucru doar cu ajutorul alpinistilor", declara Raluca Covacescu. Potrivit Studiului de Reabilitare a strazii Republicii din Oradea, exista anumite norme de imagine referitoare la renovarea fatadelor.

Agentii economici care doresc renovarea spatiilor folosite pot face acest lucru respectand valoarea arhitecturala a cladirii. Acestora le este interzis aducerea de modificari de natura sa afecteze arhitectura edificiului. Ca data a incheierii totale a lucrarilor de pe strada Republicii, se vehiculeaza a doua jumatate a anului 2006.

Cu o lungime de 585 de metri si cu latimea variind de la 13,30 de centimetri, pana la 18,08 centimetri, strada Republicii va atrage oradenii prin designul modern pe care il va primi. Ultima reabilitare a Corso-ului a fost efectuata in jurul anului 1985, cand proiectul care a stat la baza lucrarilor, a castigat premiul Uniunii Arhitectilor.