In duduitul motorului turat la maximum, hardughia de peste zece tone urca cu greu povarnisul podetului de peste Cris. Cand basculanta a ajuns deasupra albiei, colosul de beton armat care leaga malurile raului, unind cele doua parti ale satului, a inceput sa vibreze din toate incheieturile.

Scena se repeta zilnic, spre disperarea satenilor care spun ca nu mai e mult pana podul o sa se pravaleasca-n Cris.

Zeci de sateni din localitatea bihoreana Fughiu dorm de ani de zile cu frica-n san ca mai au putin si se surpa casa pe ei. "Nu mai stim ce sa facem, unde sa mergem si la ce usi sa mai batem sa ne asculte si pe noi cineva", se plang taranii.

Pe una dintre ulitele satului, peretii caselor au fisuri de sa-ncapa pumnul unui copil. Traficul greu al basculantelor de mare tonaj care tranziteaza cu zecile zona, carand balastru de la fosta exploatare de pe albia Crisului Repede, a distrus intrastructura drumurilor, care erau si-asa ca vai ele.

Oamenii spun ca de vina e primarul comunei Osorhei, pe care numai de baiurile lor nu-l doare capul. Ca si in alte randuri, Ioan Codau si-a ridicat in cap satenii care l-au ales si asta numai pentru ca vrea sa isi impuna punctul lui de vedere. Cu orice pret.

Legea luata in persiflu

Nemultumirile localnicilor au izbucnit in anul 2003 cand, vazand ca nu e de gluma si ca din cauza transportului greu care se practica pe ulitele satului, casele scartaie din toate incheieturile, oamenii au inaintat note de protest catre autoritati.

Drumul comunal 44, care traverseaza localitatea Fughiu, nu este prevazut cu postament si nu suporta sarcini mai mari de 3,5 tone.

Astfel, consiliul local al comunei Osorhei, de care apartine localitatea Fughiu, a adoptat in iunie 2002 o hotarare cu privire la stabilirea unor masuri pentru circulatia pe drumul principal din satul Fughiu, in urma sesizarilor unui grup de locuitori ai satului respectiv afectati de circulatia masinilor de mare tonaj pe drumul respectiv.

Consiliul Local a hotarat, in prima instanta, adoptarea unui grafic de circulatie, limitarea de viteza la 20 km/h, depasirea interzisa de catre masinile de mare tonaj, stabilirea circulatiei pentru masinile de mare tonaj intre orele 8 si 21 si circulatia cu sarcina de maxim 20 de tone.

Insa reglementarea, litera de legea dealtfel, nu s-a respectat. Asa ca oamenii au mers cu jalba-n protap sa bata la usa autoritatilor.

Singurul efect pozitiv produs de reclamatiile oamenilor a fost emiterea unei alte interdictii. La 30 martie 2004, consilierii din Osorhei adopta o ala hotarare prin care se interzice circulatia prin satul Fughiu a basculantelor de orice fel pentru stoparea deteriorarii caselor.

Ca urmare a acestei hotarari, in 11 iulie 2005, pe drumul comunal din Fughiu au fost amplasate indicatoare rutiere de interdictie a circulatiei vehiculelor care depasesc greutatea de 7,5 tone. La mai bine de un an si jumatate de la adoptarea acestei hotarari, traficul greu pe ulitele din Fughiu este o prezenta constanta.

Primarul face ce vrea

Transportatorii de balastru continua sa circule nestingheriti prin Fughiu. Ba mai mult, unul dintre acestia are chiar permisiunea primarului Codau, cu toate ca incalca flagrant hotararea de consiliu local. Ioan Malinescu e inarmat cu o recipisa semnata de Ioan Codau pri care i se da voie sa transporte balastru cu basculanta.

Primarul din Osorhei a incercat sa explice anomalia. "Acest om transporta balastru in interesul comunei. Chiar astazi a transportat o basculanta in fata scolii, pentru amenajarea caii de acces. Este omul care ajuta la asfaltarea drumurilor", afirma Codau.

Pusi pe razboi

Viorica Bonta este reprezentanta reclamantilor din Fughiu. Casa in care locuieste, de la numarul 279, este una dintre cele mai afectate de traficul greu din zona. "Poti baga pumnul prin crapaturile din pereti. Mai este putin si ma trezesc cu tavanul in cap", se plange Bonta. "Primarul nu face nimic.

Cred ca asteapta sa cada casele pe noi. Nu mai putem sta linistiti la noi in batatura. Ies in curte de fiecare data cand trece o basculanta prin fata", mai spune femeia.

In numele celor peste 70 de familii nemultumite, Bonta a depus in 2004 un memoriu la Prefectura Judetului Bihor, in care prezenta situatia.

Ca urmare a deplasarii Comisiei de Control numita prin Ordinul Prefectului numarul 335/19.07.2004, se dispune comunicarea in scris a Hotararii numarul 20/30.04.2004, cat si aducerea la indeplinire a celor stabilite in sedinta din 30 mai 2004, raspunzator se face Ioan Codau, primarul comunei.

La 27 iunie 2005, in urma unui nou memoriu adresat institutiei prefectului, comisia formata din specialisti ai Prefecturii, Inspectiei in Constructii si Consiliului Judetean, a constatat ceea ce deja era evident: degradarea locuintelor este cauzata de traficul greu iar hotararile consiliului local nu sunt puse in aplicare.

Si cam atat, in rest, orice explicatii au venit pentru sateni ca o frectie la un picior de lemn.

Locuitorii din Fughiu au depus o plangere penala impotriva primarului, acesta fiind acuzat de distrugerea a 70 de locuinte particulare, neexecutarea hotararilor consiliului local, violarea dreptului de proprietate, fals si uz de fals. Acestia s-au constituit parte civila cu suma de 100 de milioane de lei vechi pentru fiecare familie.

Localnicii au depus o cerere la Primaria Osorhei in care solicitau acordul pntru organizarea unei manifestatii de protest in satul Fughiu, in data de 25 noiembrie 2005, insa aceasta a fost respinsa, localnicii fiind pusi cu botul pe labe. "Nici macar sa ne aratam public nemultumirea nu avem voie.

Primarul este un tiran care are impresia ca toata comuna e mosia lui personala", afirma Bonta.

Nereguli la balastiera

Activitatea de exploatare a nisipului si pietrisului din albia minora a Crisului Repede, in zona localitatii Fughiu, se executa de catre trei societati comerciale: SC Simbac SA Oradea, SC Pal GY SRL Osorhei si SC Crisana Cons SA.

Toate acestea sunt titulare a permiselor de exploatare, eliberate de Agentia Nationala Pentru Resurse Minerale. Aceste permise au fost eliberate cu prevederea ca transportul pietrisului si nisipului sa se efectueze numai pe traseul stabilit, evitandu-se localitatea Fughiu.

In urma controlului efectuat de forul abilitat, la 13 mai 2005, s-a constatat ca permisul de exploatare numarul 4743/10.11.2003, este expirat iar SC Simbac nu mai desfasoara activitate de exploatare. Totodata, s-a constatat ca SC Pal GY nu a respectat prevederile permisului de exploatare, de a transporta utilul pe rute ocolitoare, evitandu-se localitatea Fughiu.

La data controlului, 13.04.2005, dreptul de a exploata resurse minerale il aveau SC Pal GY si SC Crisana Cons SA. In timpul verificarii, nici o societate nu transporta material pe drumul ce traverseaza localitatea Fughiu. Contactat, Iuliu Pal, administratorul SC Pal GY SRL, Osorhei, sustine ca nu detine nici o masina de transport.

"Balastiera mea nu mai functioneaza. Nu am nici o masina. Stiu ca se circula prin Fughiu, dar nu am nici o legatura cu aceasta stare de fapt", afirma Pal.

Politia neaga realitatea

"Ni s-a adus la cunostinta prevederile hotararii de Consiliu Local. In acest sens, s-au luat masuri de efectuare a controlului si aplicare de sanctiuni", sustine agent-sef principal Viorel Leahu, adjunctul sefului de post din comuna Osorhei.

"De la intrarea in vigoare a Hotararii Consiliului Local s-au dat peste 100 de sanctiuni contraventionale, cuprinse intre 500.000 si 800.000 de lei vechi", continua acesta.

Cu toate ca reporterii Gazetei de Oradea a surprins basculantele in timp ce traversau satul Fughiu, incalcand flagrant hotararile consiliului comunal, adjunctul sefului de post neaga existenta traficului greu pe raza localitatii. "Nu exista masini care sa transporte balastru pe drumul din Fughiu", afirma sus si tare Leahu.

In contradictie cu politistul, primarul Codau recunoaste ca transportatorii isi fac veacul pe ulitele din Fughiu. "Principalii vinovati pentru starea de lucruri sunt soferii" sustine Ioan Codau, incercand sa salveze aparentele. "Politia isi face treaba.

Chiar si zilele trecute au dat amenzi", mai spune primarul la a doua discutie dupa ce inainte sustinuse ca nu e treaba lui ce fac basculantele prin zona si ca Politia trebuie sa faca ordine.

Codau s-a declarat apoi partizan al camionagiilor: "am sa propun anularea hotararii de consiliu, comuna are pierdere mare, drumurile sunt in paragina".

Cert este ca, pana la rezolvarea situatiei, satenilor din Fughiu nu le ramane decat sa fluiere a paguba si sa spere ca n-o sa le pice casa-n cap.

Locuitorii din Fughiu sunt terorizati de zgomotul si trepidatiile produse de transportatorii din zona. Localnicii au stat la panda si au luat la ochi basculantele care distrug drumul comunal 44. Numerele de inmatriculare ale acestora sunt: B-33-PHB / BH-33-RAO / BH-07-EJE / BH-05-ZCG / BH-01-EFH / BH-05-GJV / BH-03-PBH / B-30-ZGA / BH-15-POB / BH-91-DIA / BH-05-WUZ / BH-68-FCF / BH-03-NVH / BH-06-XDH /BH-82-EST / BH-06-MEP