Primaria Targu Mures nu se dezminte. Licitatia publica organizata astazi pentru achizitia de servicii de publicitate media miroase din departare a aranjament. Doar daca esti un novice nu iti dai seama cu cine va lucra adjudecatarul licitatiei. Ghici ghicitoare, cine sunt cele doua cotidiane de limba romana, cotidianul de limba maghiara si cele trei televiziuni oferite la pachet pentru a-i face imagine primarului Florea. Zi de Zi a sesizat APEL, Clubul Roman de Presa, CJI, APDO Lider si Institutia prefectului judetului Mures.

Primaria Targu Mures, pentru a da o nota de transparenta cheltuirii banilor publici destinati facerii sau curatirii imaginii primarului Dorin Florea, organizeaza astazi in premiera licitatie publica pentru achizitia de servicii media de publicitate.

Doar ca intentiile presupus transparente le-am uitat cand am lecturat caietul de sarcini impus ofertantilor.

Fara a insera vreun alt criteriu decat pretul/cm2, respectiv pretul/ anunt, spot, emisiune, un criteriu, de altfel, criticat intens in ultima vreme in licitatiile publice, Primaria Targu Mures a stabilit dinainte de licitatie ofertantul castigator, precum si subcontractantii, adica cotidianele, respectiv televiziunile care ii vor face si in acest an campanii de imagine primarului Florea. Ni se pare extrem de suspect ca la organizarea unei licitatii sa primeze pretul, iar cand vine vorba de oferta tehnica, aceasta sa fie vaga, sa nu contina nici un indiciu despre tiraj, audienta, rating etc.

Astfel, in caietul de sarcini, ofertantul va trebui sa ofere la pachet un cotidian national de limba romana, cu tiraj auditat de BRAT, de minim 50 de mii/exemplare/zi, doua cotidiane de limba romana si un cotidian de limba maghiara, respectiv trei televiziuni.

Suntem curiosi ce pozitie vor avea cotidianele centrale cu un tiraj zilnic sub cele 50 de mii de exemplare, dar cu un studiu de audienta mult mai bun decat al unui cotidian care a atins 100 de mii de exemplare tiraj zilnic.

Nu trebuie sa ai o cultura mediatica vasta sa intelegi ca acest caiet de sarcini a fost realizat astfel incat sa excluda din start cotidianul nostru, pentru ca nu-i place primarului, in schimb sa includa restul cotidianelor care activeaza pe piata locala.

Ceea ce este un indiciu clar de aranjament, lipsa de transparenta si discriminare. De asemenea, pentru a impaca toate televiziunile, in caietul de sarcini sunt atent indicate toate cele trei posturi locale care acopera judetul.

Mai mult am fost surprinsi sa constatam ca radiourile sunt excluse cu desavarsire din acest pachet de institutii media prestabilit, cu toate ca ar fi fost firesc sa fie luate si ele in considerare la intocmirea caietului de sarcini.

Sa fi avut vreo legatura faptul ca una din agentiile de publicitate care ravnesc bugetul Primariei este creata de jurnalisti radio?

Pentru ca ni se pare o licitatie necurata, aranjata, Zi de Zi a sesizat Asociatia Patronala a Editorilor Locali (APEL), Clubul Roman de Presa, Centrul pentru Jurnalism Independent, APDO Lider, iar dintre institutiile publice - Institutia prefectului Mures.

Raspunsurile acestora le vom insera imediat ce ne vor parveni, adaugand ca vom contesta organizarea acestei licitatii si la alte organisme centrale, respectiv ONG-uri preocupate de transparenta decizionala, a achizitiilor publice etc.

Vom reveni in numerele urmatoare.

Pana la inchiderea editiei, ne-au sosit doua raspunsuri privind organizarea licitatiei de astazi.

Directorul executiv al APEL, Cristian Hatis, ne-a precizat ca prevederile caietului de sarcini sunt suspecte, drept pentru care caietul a fost transmis tuturor membrilor APEL pentru a-si exprima un punct de vedere.

De asemenea, Cornel Briscaru, presedintele APDO Lider, a recunoscut ca criteriul pretului nu este definitoriu in stabilirea adjudecatarului unei licitatii pentru achizitia de servicii de publicitate media.

"Institutiile publice ar putea sa stabileasca alte criterii pentru evaluarea unei oferte si anume - tipul de anunt, public tinta, tirajul etc.".

Briscaru a precizat ca acum este un moment propice pentru organizarea unei intalniri intre institutii publice, ONG-uri si institutii media pentru stabilirea de comun acord a criteriilor prin care pot fi departajate ofertele pentru achizitia de servicii media de publicitate.

Marius Pascan, directorul executiv al Primariei Targu Mures, ne-a inchis telefonul in nas, suparat ca am tras concluzia ca adjudecatarul licitatiei de astazi este deja cunoscut. "Daca ai tras concluzia asta, nu are rost sa discutam", s-a otarat Pascan.