Chiar daca meditatiile particulare sunt o practica la ordinea zilei intr-un oras cum este Clujul, nimeni nu doreste sa vorbeasca prea mult despre ele. Sunt considerate in afara legii, desi in nomenclatorul meseriilor nu exista meseria de meditator".

Cele mai solicitate materii sunt Limba si Literatura Romana, Engleza, Germana si Matematica.

Practica meditatiilor este de ani de zile o constanta in contextul invatamantului clujean. Meditatiile la cele mai cautate materii, cum ar fi Limba si Literatura Romana, Engleza, Germana si Matematica, pot costa pana la 500.000 de mii de lei pe ora.

Cea mai mare parte a profesorilor mediteaza elevi, pentru a-si suplimenta veniturile, nu prea generoase, de angajati bugetari.

Conform regulamentului, desi functia de "meditator" nu exista in nomenclatorul meseriilor, orice venit castigat din aceste activitati trebuie declarat, indiferent daca activitatea respectiva are un statut clar sau nu.

Guvernul a respins cererea de infiintare a meseriei de "meditator", sprijinind in acest fel, tacit, persoanele care practica acest tip de activitate.

Principalul aspect care starneste nemultumiri este faptul ca o buna parte dintre profesorii care acorda meditatii nu isi declara veniturile obtinute in acest fel.

Potrivit presedintelui Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI) Cluj, Lucia Cojocaru, aceasta situatie se datoreaza in parte si faptului ca "Guvernul i-a favorizat pe profesori si nu a introdus meseria de "meditator" in nomenclatorul meseriilor".

Liderul sindical spune ca exista profesori corecti, "care isi declara orele in particular, dar sunt si altii care nu fac acest lucru. Mai e pana sa ajunga sistemul romanesc la un standard european".

Au existat si abuzuri, in trecut fiind reclamate cazuri de profesori care le conditionau elevilor trecerea anului scolar de luarea de meditatii particulare. Exista unele prevederi ale Inspectoratului Scolar, potrivit carora profesorii trebuie sa acorde consultatii gratuite elevilor, dupa orele de curs.

"Profesorii sunt obligati sa-i mediteze pe copiii din clasele terminale. Acest lucru face parte din obligatiile lor. Elevii din clasele terminale beneficiaza de ore suplimentare dupa orele de curs in vederea pregatirii pentru examene ", explica inspectorul general al Inspectoratului Scolar Judetean Cluj, Titiana Zlatior.

Aceasta spune ca programul meditatiilor din scoli pentru clasele terminale nu este unul fix, ci "tine de specificul fiecarei scoli, depinde de clasa si de nivelul la care se situeaza elevii".

In ceea ce priveste meditatiile particulare, Titiana Zlatior sustine ca nu cunoaste astfel de cazuri si ca nici nu este "detectiv particular, ca sa investighez asa ceva".

Meditatiile sunt vazute ca unica modalitate de salvare pentru unii elevi, de la esecul la testele nationale sau la bacalaureat. Liderul FSLI, Lucia Cojocaru, este de parere ca "meditatiile in cadrul unitatilor scolare sunt benefice, dar in particular este decizia fiecarui parinte daca opteaza sau nu pentru asta".

Practica a demonstrat deja ca meditatiile ii pot mentine pe linia de plutire pe unii elevi, pe parcursul scolii, sau le faciliteaza admiterea la facultate.

Persoanele avizate considera insa ca este la fel de posibil ca, alocand mai mult timp studiului individual, elevii sa obtina singuri rezultate bune, nemaifiind nevoie de cheltuieli suplimentare cu meditatiile.

Totusi, inspectorul general scolar Titiana Zlatior considera ca meditatiile sunt importante pentru ridicarea standardului la invatatura. "Meditatiile din scoli se practica in toate sistemele pentru atingerea unei calitati mai ridicate la teste.

Le consider necesare in vederea pregatirii examenului", declara inspectorul general. Unul din neajunsuri ar fi faptul ca elevii se bazeaza de multe ori doar pe ceea ce fac la meditatii, fara a mai pune accent pe munca individuala.

Elevii pot recurge la meditatii pentru a mai acoperi lipsurile pe care le au, dar in cazul in care nu studiaza si individual, tot efortul financiar al parintilor este inutil. "Depinde de fiecare elev. Exista copii care au nevoie de meditatii.

Daca parintele este interesat si crede ca este necesar, va opta pentru un profesor care sa-l ajute pe copilul sau", opineaza presedintele FSLI Cluj, Lucia Cojocaru.

Multi elevi de liceu apeleaza la meditatori, motivati de admiterea la facultate. Mai este si cazul limbilor moderne, unde meditatiile sunt chiar indicate, daca elevul tinteste spre un atestat de vorbitor de limba straina, recunoscut in strainatate, care reprezinta o oportunitate in plus.

Meditatiile pot fi utile si daca elevul tinde spre rezultate deosebite la olimpiade. In acest caz trebuie sa studieze mai mult decat figureaza in programa scolara.

Pe langa beneficiile copilului, meditatiile sunt utile si pentru profesori, ele reprezentand un venit suplimentar in familie, pe langa salariul de cadru didactic.

In cazul liceenilor, o sedinta de meditatii, cu o durata de doua ore, costa in Cluj, 300 de mii de lei vechi. Unii profesori care predau Matematica sau Limba Engleza, cer chiar mai mult pentru o sedinta. Tarifele cele mai ridicate sunt cele percepute pentru pregatirile in vederea admiterii la facultate.

La Cluj, bunaoara, tarifele percepute de profesorii universitari pot ajunge si la 500 de mii pentru o sedinta, cum este cazul meditatiilor la biologie, in vederea admiterii la Medicina.