Pe drumul dintre Cluj-Napoca si Sadova, in judetele Cluj si Bistrita-Nasaud, peste 80 de proprietari vor fi expropriati * Guvernul a alocat pentru acestea aproape doua milioane de RON * Exproprierile sunt necesare pentru reamenajarea drumului care leaga Ardealul de Moldova * Asteptam cu interes firma de avocatura care va umfla potul cel mare. In toamna anului 2004, modernizarea drumului care leaga Ardealul de Moldova ( DN 1C Cluj-Napoca - Dej si DN 17 Dej - Sadova) a fost adjudecata la licitatie de 7 firme: FCC Construccion (Spania), DN 1C, Cluj - Livada (30 km), pret: 850,198 miliarde lei vechi; JV Efklidis - AEGEK (Grecia), DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj /

Bistrita-Nasaud (6,5 km), pret: 565,051 miliarde lei; Proodeftiki SA (Grecia), DN 17, limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud - Bistrita (52,4 km), pret: 794,854 miliarde lei; Wilheim Geiger + Max Bogl 4R7 JV (Germania), DN 17, Bistrita - Tureac (32,1 km), pret: 564,683 miliarde lei; JV Roichman Bros (Shomron) Infrasturctures 1993 & ASHTROM International Ltd. (Israel), DN 17, Tureac - limita judetului Bistrita-Nasaud / Suceava (25 km), pret: 847,181 miliarde lei; Aktor SA (Grecia), DN 17, limita judetului Bistrita Nasaud - Suceava - Iacobeni (39 km), pret: 1.050,376 miliarde lei si Mochlos SA (Grecia) DN 17, Iacobeni - Suceava (28 km), pret: 1.397,995 miliarde lei.

Suma contractelor atribuite se ridica la peste 6.000 de miliarde lei vechi, adica 165 milioane euro, fonduri suportare, partial, de Banca Europeana de Investitii.

Incep exproprierile

Dupa ce lucrarile au inceput extrem de timid pe unele tronsoane, la finele anului trecut, Guvernul a emis Hotararea nr.1.582 din 8 decembrie 2005 privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privata situate pe amplasamentul lucrarii "Reabilitare DN 1C km 8+300 - 38+000, DN 17 km 58+900 - 91+000 din cadrul etapei a IV-a de reabilitare a drumurilor nationale, pe teritoriul judetelor Cluj si Bistrita-Nasaud".

Potrivit Hotararii, in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 4 alin. (1) din Legea nr.198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de autostrazi si drumuri nationale, se aproba declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privata, situate pe amplasamentul lucrarii, prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitatea sa de expropriator in numele statului roman.

Pentru acestea s-a aprobat suma globala estimata de 1.887.974,78 RON finantata din contributia Guvernului Romaniei la imprumutul acordat de Banca Europeana de Investitii prin Contractul de finantare dintre Romania si Banca Europeana de Investitii si Administratia Nationala a Drumurilor din Romania (AND) pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a IV-a, ca justa despagubire pentru imobilele ce constituie amplasamentul lucrarii prevazut la art. 1, din prevederile anuale aprobate in bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului cu aceasta destinatie.

Suma respectiva se vireaza de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, intr-un cont bancar deschis pe numele Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. pentru lucrarea de utilitate publica prevazuta la art.1, in vederea efectuarii despagubirilor in cadrul procedurilor de expropriere. Hotararea este semnata de prim ministrul Calin Popescu Tariceanu si contrasemnata de ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului - Gheorghe Dobre si de ministrul Finantelor Publice - Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

87 de terenuri

Hotararea respectiva cuprinde si un tabel cu imobilele proprietate privata situate pe amplasamentul lucrarii "Reabilitare DN 1C km.3+800 - 38+000 DN 17, km.58+900 - 91+000" din cadrul etapei a IV-a de reabilitare a drumurilor nationale sector Bistrita - Tureac, de pe teritoriul judetelor Cluj si Bistrita-Nasaud.

Potrivit acestuia, 87 de terenuri vor fi "luate" si incadrate in drumul care va lega Ardealul de Moldova. In judetul Cluj se vor efectua 73 de exproprieri, iar in Bistrita-Nasaud - 14. La nivelul judetului Cluj, 60 de terenuri se afla in comuna Apahida, zece in Cluj-Napoca, doua in Bontida si unul in comuna Jucu.

In judetul Bistrita-Nasaud, cate sapte terenuri se afla pe raza comunelor Tiha Bargaului si Sieu Magherus. In ceea ce priveste suprafata terenurilor ce urmeaza sa fie expropriate, aceasta variaza intre 40-50 mp si peste 1.000 de metri patrati.

Tunul cel mare

Acum, marea lupta se va da pentru adjudecarea contractului de asistenta juridica. CNADNR va trebui sa angajeze o firma de avocatura care sa se ocupe de partea legala a exproprierilor. In absenta unei prevederi legislative, institutiile statului nu sunt obligate sa organizeze licitatie pentru desemnarea unei case de avocatura.

Ordonanta 60/2001 privind achizitiile publice nu contine o asemenea prevedere, motiv pentru care contractele de asistenta juridice cu diverse case de avocatura se face prin incredintare directa sau prin selectie de oferte.

Potrivit informatiilor noastre, nici in cazul autostrazii Transilvania nu s-a organizat vreo licitatie, dar nici selectie de oferte. Cecilia Popa & Asociatii este o casa de avocatura din Bucuresti care are o relatie preferentiala cu statul, autostrada Transilvania fiind una din victimele celor de la Cecilia Popa & Asociatii.

Pe tronsonul de autostrada care trece prin judetul Cluj trebuie executate 501 exproprieri.

Daca pentru fiecare dosar din cele peste 500 cate sunt inregistrate in Cluj (intrucat ar fi de precizat ca numarul este mult mai mare, in unele cazuri fiind facute plati directe de la Bucuresti) Cecilia Popa&Asociatii a castigat 1.000 de euro, suma vehiculata de o sursa din cadrul CNADNR, rezulta un castig de peste 500.000 de euro doar de pe spinarea Clujului. Cu aceste cifre in minte, afacerea de pe DN1 C incepe sa prinda contur. Ramane de vazut care va fi firma care va umfla marele pot.

Amenintari desarte

Desi contractele de executie ale reabilitarii drumului Cluj-Napoca - Sadova au fost semnate acum un an si jumatate, mai ales pe sectorul Efklidis AEGEK, lucrarile sunt extrem de intarziate.

Astfel, pe portiunile DN 1C, Livada - Dej (23,528 km) si DN 17, Dej - limita judetului Cluj / Bistrita-Nasaud (6,5 km), zone unde lucreaza consortiul Efklidis -AEGEK, nu s-a realizat aproape nimic. Grecii au sapat un sant in comuna Livada si au "peticit" doua poduri la iesirea din Dej, in comuna Cuzdrioara.

In rest, nimic nicaieri. Dupa ce GAZETA a tras un semnal de alarma referitor la aceasta situatie, prefectul judetului Cluj, Alin Tise, a trimis Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) o adresa prin care solicita lamuriri referitoare la aceasta problema.

Desi in curand vor trece doua luni de la solicitarea prefectului de Cluj, CNADNR se face ca ploua. Poate ca Tise nu este destul de convingator. Va reamintim ca la finele anului trecut CNADNR i-a avertizat pe grecii de la Efklidis in ceea ce priveste posibilitatea rezilierii contractului.

Desi Efklidis realizase doar 0,22% din lucrari, ea a incasat deja 15,4 % din valoarea contractului!