Presa economica romaneasca este categoric circumscrisa de cateva publicatii care, de-a lungul ultimilor 15 ani, si-au castigat si cimentat pozitia atat pe piata media cat si in mediul economic si de afaceri.

Revistele Capital, Banii Nostri, Business Magazin, Saptamana Financiara, respectiv cotidianele Ziarul Financiar, Bursa sunt astazi repere ale presei economice, prezente zi de zi pe birourile managerilor din Romania, care nu se asteapta, asa cum recunosc multi dintre reprezentantii companiilor clujene, ca aspectele vietii economice locale sa fie ilustrate in paginile acestora.

Cultivat de publicatiile economice nationale, care publica doar razlet informatii din afara capitalei, acest nivel scazut de asteptare a contribuit foarte mult la situatia actuala din presa de provincie: lipsa produselor media locale de profil economic.

O oglinda personalizata

Pe de alta parte, reactiile primite de Saptamana Clujeana in acest prim an de existenta, precum si experienta altor ziare cu acelasi profil ne indreptateste sa sustinem ca publicatiile economice locale reprezinta exact ceea ce astepta mediul economic si de afaceri: o oglinda „personalizata”.

Pentru ca inainte de a se uita la pretul terenurilor din Pipera si Baneasa, ii este util sa afle care sunt oportunitatile de investitii imobiliare din orasul sau, precum si tendintele si potentialul de dezvoltare in acest sector. Si acesta este doar un singur exemplu.

Iar pentru ca am iesit din epoca in care filozofia in afaceri era definita prin „promovarea mi-o fac clientii”, caracterul local al acestor publicatii asigura companiilor dintr-un anumit judet comunicarea optima cu potentialii clienti si parteneri si, in plus, acestea nu mai sunt nevoite sa traga cu ochiul in „curtea vecinilor”.

Cum nu dorim sa tinem insa o pledoarie pentru necesitatea si avantajele existentei publicatiilor locale de profil economic, aceasta fiind evidenta, ci sa intram mai degraba in esenta produselor de tipul acesta, va propunem o scurta radiografie a pietei presei economice locale.

„O mana” de publicatii

Din investigatiile noastre, avand ca surse Ghidul mass-media romanesti - 2006 (editat de Fundatia ELITA si Clubul Roman de Presa) si bazele de date ale publicatiilor disponibile online, presa economica locala din Romania este reprezentata de „o mana” de publicatii.

Este vorba despre saptamanalul Iasi Invest („Primul saptamanal iesean de afaceri”) si bilunarul Financiarul („Publicatie economica a regiunii de dezvoltare Nord-Est”), ambele cu sediul in Iasi si difuzare locala, respectiv regionala; Banul Botosanean („Ziar electronic de profil economic din Botosani”), Banat Business („Revista afacerii tale”), difuzat in judetul Timis si Saptamana Clujeana.

Se impun insa cateva precizari in legatura cu revista Banat Business, aceasta fiind inclusa pe lista in ciuda faptului ca apartine Camerei de Comert si Industrie Timis pentru ca este, de departe, cea mai „jurnalistica” dintre publicatiile pe care aceste institutii le editeaza in mai toate judetele tarii, celelalte, cum este si cazul Gazetei Afacerilor la Cluj, fiind mai degraba simple buletine de activitate ale camerelor.

Raman asadar, ca publicatii locale independente de profil economic, in afara de Saptamana Clujeana, doar Iasi Invest si Financiarul, avand aceiasi proprietari (unul dintre ei este chiar directorul celor doua publicatii, Dan Scarlat) si ziarul Banul Botosenean, care este insa unul electronic.

Pentru cele doua publicatii iesene, dupa cum a subliniat directorul Scarlat, punctul de pornire l-a constituit in primul rand identificarea unei necesitati a mediului economic de a avea informatii locale, in conditiile in care ziarele, saptamanalele si revistele nationale „abia publica o stire-doua din aceasta zona”.

„Atat eu, cat si asociatul meu, am fost reprezentantii ziarului Bursa pe regiune si am observat lipsa de reprezentativitate a publicatiilor economice centrale pentru companiile din Moldova”, a descris Dan Scarlat contextul aparitiei pe piata a Financiarului care sarbatoreste, in aceasta perioada, doi ani de existenta.

Bilunarul cu difuzare regionala s-a remarcat mai mult prin anchete de interes larg, cum au fost cele privind clauzele abuzive cuprinse in contractele companiei RDS, dar si prin analize asupra unor practici economice care pot ridica semne de intrebare, cum e cazul vanzarilor directe ale companiilor de cosmetice Oriflame, Avon s.a.

In rest, Financiarul publica informatii si analize din sectoarele „clasice” - companii, investitii, constructii, turism, auto - fara a arata insa interes pentru domeniul imobiliar ori cel bancar.

Ca o particularitate a celor doua publicatii, trebuie mentionat ca acestea nu se vand la chioscuri, ci se distribuie strict prin abonamente ori gratuit companiilor, institutiilor si in cadrul unor evenimente sprecifice, cum sunt diferitele targuri. Despre tematica, tipurile de abordari si implinirile Saptamanii Clujene puteti afla mai multe din paginile acestei editii aniversare.

Buletine economice

In ceea ce priveste Banul Botosanean, acesta are o abordare mai „populara” si in acelasi timp mai agresiva a problemelor economice din judetul Botosani, reflectata in special in informatii legate de nereguli si ilegalitati, fara a acorda atentie analizelor si tendintelor din diferite sectoare.

Informatiile legate de piata bancara ori cea de capital sunt preluate aproape in totalitate de la nivel national. In schimb, Banat Business se remarca printr-o acoperire aproape exhaustiva a domeniilor de interes pentru mediul de afaceri, de la aspecte ale integrarii europene la analiza pietii painii, amestecand informatiile locale cu cele de interes general de la nivel national si international.

Totodata, informatiile brute necesare companiilor si managerilor, de tipul noutatilor legislative, sunt completate de o sectiune de anunturi de „oportunitati de afaceri”.

Spre deosebire de aceasta revista, publicata sub egida CCI Timis, Gazeta Afacerilor se axeaza pe activitatea Camerei de Comert Cluj, expozitii, programe de finantare ale Uniunii Europene, anunturi de licitatii ori informatii juridice, cum, de altfel, este cazul celor mai multe publicatii ale camerelor de comert din tara care nu au abandonat stilul de „buletin”.

In ciuda imaginii negative pe care o are, in general, presa locala, financiarele sunt bine vazute, si nu numai de cei despre care se scrie de bine ori de cei care se bucura cand ies la suprafata neregulile concurentei. Mediul de afaceri are nevoie de informatii de aici (locale, n.r.)”, Dan Scarlat, director Iasi Invest si Financiarul