Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), una dintre institutiile cu mari responsabilitati in domeniul infrastructurii, este in plin haos. Desi Guvernul a pompat bani cu nemiluita in CNADNR, institutie prin care Ministerul Transporturilor face politica drumurilor din Romania, duzina de directori din cadrul companiei nu are un program de management viabil.

Drept urmare, CNADNR a alocat o parte din imprumutul accesat prin Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) pentru angajarea unui consultant care sa faca ordine in institutie.

CNADNR motiveaza necesitatea urgenta a acestor servicii prin "demisiile recente din randul personalului cheie si a observatiilor din exterior referitoare la functionarea institutionala.” Colac peste pupaza, CNADNR a aratat si de aceasta data ca nu gestioneaza la timp urgentele.

Institutia preconiza inceperea contractului pentru respectivele servicii in martie 2006, cu o durata de trei luni, insa licitatia nu a fost organizata nici pana astazi.

CNADNR va organiza o licitatie internationala pentru atribuirea contractului de servicii de consultanta in management, iar plata se va face din bani imprumutati de la BIRD. Intr-adevar, la sefia CNADNR a fost inscaunat deja al doilea director pe parcursul mandatului lui Gheorghe Dobre, ministrul pedist al Transporturilor.

Nici Balut nu a stat prea mult in functie, fiind cercetat penal de PNA pentru abuz in serviciu si inlaturat din functie in urma cu cateva luni. Oficial, Aurel Balut si-a dat demisia, iar fotoliul de director general a CNADNR a fost ocupat de Liviu Damboiu.

Ultima gaselnita a CNADNR a fost organizarea unei licitatii internationale pentru adjudecarea contractului de management de urgenta pentru institutie. Din cerintele de maxima urgenta ale CNADNR reiese ca in institutie domneste haosul din punct de vedere al organizarii si strategiei.

Insa, din nou, CNADNR a dat cu stangul in dreptul, iar licitatia pentru management nici macar nu a fost organizata, asa cum era prevazut. Astfel, exista riscul sa treaca vara (sezonul de maxima eficienta in domeniul construirii de drumuri si poduri), iar compania sa nu aiba un program coerent.

"Datorita demisiilor recente din randul personalului cheie si a observatiilor din exterior referitoare la functionarea institutionala a CNADNR, este necesar un studiu urgent axat pe consolidare institutionala care sa propuna imbunatatiri urgente in functionarea CNADNR.” Astfel suna anuntul publicat de una dintre companiile de stat cu buget generos pentru achizitii publice si 16 directori

cu salarii de peste 35 de milioane de lei fiecare. CNADNR va organiza o licitatie internationala pentru atribuirea contractului de servicii de consultanta in management, iar plata se va face din bani imprumutati de la BIRD. Intr-adevar, la sefia CNADNR a fost inscaunat deja al doilea director pe parcursul mandatului lui Gheorghe Dobre, ministrul pedist al Transporturilor.

Aurel Balut a fost desemnat de ministrul Dobre ca director general al CNADNR, dupa ce s-a descoperit o gaura de 4.000 de miliarde de lei facuta in bugetul institutiei sub conducerea lui Mihail Basulescu. Nici Balut nu a stat prea mult in functie, fiind cercetat penal de PNA pentru abuz in serviciu si inlaturat din functie in urma cu cateva luni.

Oficial, Aurel Balut si-a dat demisia, iar fotoliul de director general a CNADNR a fost ocupat de Liviu Damboiu. Se pare ca influenta pe care o ofera functia de conducere intr-una dintre cele mai bogate institutii ale statului sta la baza haosului managerial din care incearca CNADNR sa scape in prezent.

Consecinta acestui tip de comportament duce la cheltuirea unor sume consistente, care pana la urma sunt platite de contribuabil.

Asadar, ultima gaselnita a CNADNR a fost organizarea unei licitatii internationale pentru adjudecarea contractului de management de urgenta pentru institutie. Cu toate ca aceste servicii erau preconizate sa inceapa inca din luna martie, nici pana astazi nu a fost organizata licitatia. Directorul general Liviu Damboiu, ne-a comunicat& "referitor la intrebarile adresate de dvs.

CNADNR privind licitatia "Servicii de Consultanta pentru Asistenta Tehnica de urgenta pentru revizuirea managementului CNADNR” din cadrul Proiectului de Restructurare a Transporturilor, Imprumut BIRD III nr. 4757 RO, va aducem la cunostinta ca, in conformitate cu Ghidul Bancii Mondiale, art. 2.31 ("Selectarea si angajarea consultantilor”) informatiile solicitate de dvs.

au caracter strict confidential pana la incheierea licitatiei si adjudecarea contractului.” Asadar, CNADNR a refuzat sa ne informeze care este suma alocata pentru aceste servicii, precum si societatile care s-au aratat a fi interesate de contract. Nici despre eventualele beneficii care decurg din aceste servicii nu am fost informati.

La conducerea CNADNR se afla 3 directori generali (Liviu Damboiu - director general, Ioan Harkel- director general adjunct, Iulian Poenaru - director general economic) si 13 directori executivi. Cu toate acestea, compania are nevoie de consultant in domeniul managementului.

CNADNR a avut in anul 2005 un buget de 1.899 miliarde de lei, insa baremul a fost depasit cu mult, iar institutia a apelat la diverse credite. Este foarte grav faptul ca una dintre cele mai importante companii ale statului se afla in criza, mai ales ca raspunde de infrastructura Romaniei. Capitol la care avem enorm de recuperat pentru a ajunge la mult doritele standarde europene.

CNADNR are in administrare 200.000 km de sosea (drumuri nationale si autostrazi). Scandalurile din CNADNR au continuat si dupa numirea lui Aurel Balut de catre ministrul MTCT, Gheorghe Dobre.

Balut a fost cercetat penal in dosarul cu nr. 355/P/2004 pentru reabilitarea defectuoasa a autostrazii Bucuresti-Pitesti si a fost adeseori acuzat in diverse publicatii de parti-pris-uri cu diverse companii, cum ar fi italienii de la Astaldi, care i-au pus la dispozitie directorului agreat de Dobre o adevarata limuzina (un Volkswagen Passat TDI) pentru utilizare personala.

Din bani imprumutati, CNADNR va angaja un consultant care timp de 3 luni va elabora o strategie de management viabila pentru companie.

Studiul urgent axat pe consolidare institutionala care sa propuna imbunatatiri urgente in functionarea CNADNR (conform formularii anuntului de licitatie) va fi urmat de realizarea unui studiu mai amplu si de etapa de implementare.

Obiectivul este realizarea unei revizuiri si evaluari rapide pentru organizarea sediului central din Bucuresti si a birourilor regionale ale CNADNR (7 la numar), nivelurile de ierarhizare si competentele personalului, procesele administrative de baza, reorganizarea activitatii de intretinere periodica, procesul de aprobare pentru specificatii, standarde si normative si propunerea de schimbari care pot fi implementate in termen scurt.

Din cerintele de maxima urgenta ale CNADNR reiese ca in institutie domneste haosul din punct de vedere al organizarii si strategiei. Insa, din nou, CNADNR a dat cu stangul in dreptul, iar licitatia pentru management nici macar nu a fost organizata, asa cum era prevazut.

Astfel, exista riscul sa treaca vara (sezonul de maxima eficienta in domeniul construirii de drumuri si poduri), iar compania sa nu aiba un program coerent.