Afacerile constructorului american al autostrazii "Transilvania", compania "Bechtel", au intrat in vizorul Congresului SUA. Presa americana a publicat relatari critice la adre-sa Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID), in care erau date ca exemple negative afacerile societatii din Irak.

Ziaristii au acuzat USAID ca ar fi dezinformat Congresul american pentru ca nu a raportat o serie de intarzieri legate de derularea unor proiecte pentru reconstructia Irakului. De asemenea, o serie de depasiri de buget au fost deghizate sub forma unor costuri administrative.

Presa americana citeaza exemplul contractului incheiat cu "Bechtel" pentru reabilitarea spitalului din Basra, din sudul Irakului.

Initial, bugetul destinat refacerii unitatii medicale era de 50 de milioane de dolari. Numai ca oficialii "Bechtel" au trimis o adresa, in luna aprilie a acestui an, prin care USAID era instiintata ca din cauza unor costuri suplimentare de securitate, lucrarile vor costa 98 de milioane de dolari, adica aproape dublul sumei convenita initial.

De asemenea, conducerea companiei anunta ca nu va reusi sa isi termine lucrarile la timp.

Autostrada fara licitatie

In Romania, "Bechtel" a devenit cunoscuta dupa ce fostul Guvern PSD i-a incredintat fara licitatie cel mai important contract din istoria infrastructurii din Romania. Este vorba de contractul pentru construirea autostrazii "Transilvania", a carui valoare era de 2,8 de miliarde dolari.

Coincidenta sau nu, semnarea contractului a fost anuntata in aceeasi perioada in care Romania anunta ca va sprijini cu trupe operatiunile americane din Irak. Lucrarile la autostrada au fost inaugurate cu doar cateva zile inainte de alegerile locale din 2004, dar au fost oprite temporar in luna mai a anului 2005.

Totodata, muncitorii romani de la "Bechtel" au participat la un protest spontan. Ei acuzau conditiile proaste de munca, adica lipsa toaletelor de pe santiere sau faptul ca erau nevoiti sa locuiasca in niste cuburi de tabla, care le serveau deopotriva drept dormitoare, sali de mese si depozite de unelte. Capii revoltei au fost concediati.

Renegocierea contractului, ceruta de ministrul Transporturilor

La scurt timp, "Bechtel" si-a trimis acasa si restul angajatilor, pentru ca noile autoritati de la Bucuresti au refuzat sa mai plateasca facturile emise de compania americana. Fostul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a cerut renegocierea contractului.

El a afirmat la acel moment ca unele anexe ale contractului, care nu apucasera sa fie aprobate de fostul Guvern PSD, ar contine preturi prea mari pentru anumite lucrari la viitorul tronson dintre localitatile Bors si Brasov.

Dupa discutii care au durat un an, "Bechtel" a acceptat sa scada pretul final cu 200 de milioane de dolari. De asemenea, Statul Roman trebuie sa avanseze doar 30 la suta din valoarea lucrarilor pentru 2006, iar decontarea facturilor trebuie facuta la finalul fiecarui an calendaristic.