Magistratii Tribunalului Timis au admis, ieri, cererile Prefecturii si ale Aeroportului International "Traian Vuia" prin care se dorea anularea unei hotarari a CL din Giarmata. In februarie 2005, alesii locali ai acestei comune au emis o hotarare prin care 140 de hectare din zona aeroportului erau trecute in administrarea Primariei.

Altfel spus, comuna a devenit, pentru un timp, proprietara pistei pentru decolari si aterizari, precum si peste unele cladiri ale unitatii. Instanta a dat, insa, dreptate, ieri, reclamantului - Prefectura, si intervenientului - institutia aeroportuara.

Terenuri de golf in locul pistei

In baza hotararii CL de anul trecut, Primaria Giarmata a reusit sa-si intabuleze, la Cartea Funciara, dreptul de proprietate asupra terenurilor aeroportului, spre stupefactia autoritatilor.

Conducerea Prefecturii a reactionat, insa, abia dupa sase luni de la abuzul primarului PD din Giarmata, Gavril Rosiianu, iar in prima faza instanta a respins atacul in instanta de contencios-administrativ ca tardiv, asa ca s-a facut recurs. Sentinta a fost amanata aproape jumatate de an, pentru ca acum sa fie favorabila reclamantilor.

Reprezentantii Prefecturii au fost convinsi ca legea este de partea lor, amintind de o hotarare din anul 1968, care delimita hotarele localitatilor, unde se precizeaza ca "aeroportul din Timisoara se afla in intregime pe teritoriul localitatilor Ghiroda si Remetea Mare" si nu pe raza Giarmatei.

Primarul Rosiianu avea un proiect impresionant pentru terenurile pe care pusese mana in secret: in locul pistei visa un cartier cu sute de vile, lacuri, barcute, salupe si chiar terenuri de golf.

Considerandu-se proprietar de drept, edilul a demarat discutii cu Ministerul Transporturilor, aratandu-se dispus sa discute si chiar sa compenseze suprafetele cerute de eventualii proprietari cu alte parcele echivalente pe teritoriul comunei.

Revoltati de modalitatea prin care s-a intrat in posesia unei zone considerate de siguranta nationala, conducerea ministerului a demarat o ancheta. In acest timp, Rosiianu se mandrea cu patrimoniul comunei unor posibili investitori straini.

"Exista un cod aerian care defineste situatia domeniului public din zona unui aeroport. Aici nu se pot construi vile si nici nu se pot infiinta culturi agricole. Nu stiu cine l-a ajutat sa se intabuleze", a declarat, insa, directorul aeroportului, Dan Idolu. Acesta a adaugat ca suspecteaza interese oculte pe valoroasele terenuri de langa municipiul Timisoara.

Investitie de 100 de milioane de euro, blocata

Conducerea aeroportului a anuntat, tot in primavara anului trecut, demararea unui proiect grandios, estimat la aproape 100 de milioane de euro.

Intitulat "Terminalul Intermodal Timisoara", investitia prevedea construirea unei autogari de capacitate mare, care sa ofere servicii de calitate calatorilor/companiilor operatoare si a unei statii de cale ferata, care sa permita legatura imediata intre cele trei tipuri de transport: aerian, rutier si feroviar atat pentru transportul de pasageri, cat si cel de marfa.

Proiectul mai cuprindea obiective de investitii, extinderi, modernizari, reparatii capitale si dotari cu echipamente si utilaje de ultima generatie.

"Locatia aeroportului, cresterea capitalului privat in economia romaneasca, aparitia numarului mare de investitori straini in zona de vest si, nu in ultimul rand, faptul ca aeroportul are dotari de tip aeronautic competitive a dus la cresterea traficului la o scara mare, astfel incat in prezent aeroportul se confrunta cu probleme de spatiu pe platforme, in aerogari sau in parcari", a mai spus Idolu.

Investitia ce urma sa fie finantata din fonduri europene si americane a fost, insa, blocata de hotararea CL Giarmata mai bine de un an. Mai mult, proiectul a fost impiedicat o buna perioada chiar si de Ministerul Apararii Nationale, care avea in proprietate baza aeriana de la Giarmata.

Situatia s-a decongestionat in aprilie, anul acesta, cand imobilele si terenurile aferente fostei baze aeriene, desfiintata in 2004, au trecut in administrarea aeroportului. Este vorba despre o suprafata de 240 de hectare, care ajuta foarte mult la realizarea proiectului, dar si la amenajarea unui parc de afaceri.