Tot circa 700 de locuri de parcare au amenajat supermarketurile Selgros si Kaufland, deschise recent, in doar sase luni. In ultima perioada, chiar si gasirea unui loc de parcare linga bloc, acasa, a devenit o problema. Pus in dificultate, primarul a gasit repede un vinovat. El spune ca, daca Guvernul ar fi fost PSD, "altfel ar fi stat lucrurile".

Un loc de parcare liber a devenit un lucru tot mai rar in zonele centrale si invecinate. Ba chiar, adesea, si linga bloc. Numarul de masini a crescut enorm in ultimii ani, dar locurile de parcare noi aproape ca sint invizibile. Primarul Gheorghe Nichita promitea, in campania electorala din 2004, rezolvarea problemelor parcarilor prin construirea de noi locuri.

Insa, de cind este primar si pina in prezent, municipalitatea a realizat abia aproximativ 700 de locuri de parcare. Practic, municipalitatea a reusit sa amenajeze in trei ani tot atitea locuri de parcare cit au facut noile supermarketuri Selgros si Kaufland in ultimele luni, dar care pot fi folosite doar pe durata cumpararturilor.

Ambele au construit parcari pentru aproximativ 600 de autoturisme. In Iasi au aparut insa peste 13.000 de masini noi. In acelasi timp, la Primarie se discuta de ani buni aceleasi planuri de realizare a unor parcari subterane sau supraterane. Amplasamentele pe hirtie ale noilor parcari s-au modificat de la an la an, dar nici o lucrare nu a fost demarata.

Sefii Primariei spun ca au inceput procedurile pentru scoaterea la licitatie pentru doua amplasamente de parcare subterana si unul de parcare supraetajata. O alta idee care zace prin sertare este cea a concesionarii tuturor parcarilor din municipiu. Teoretic, un intreprinzator privat ar fi trebuit sa gestioneze parcajele si sa investeasca in noi locuri de parcare.

Pina la punerea in practica a acestor proiecte, municipalitatea a pregatit o alta parcare pentru ieseni, cea de la DSPM, unde ajung masinile ridicate de pe strazi. "Cred ca nici un primar nu isi poate indeplini promisiunile 100%, dar ale mele vor fi indeplinite intr-un procent foarte ridicat.

Am facut acele promisiuni pentru ca se prefigura un guvern PSD si un prefect PSD, care sa nu-mi caute tot timpul nod in papura", a declarat primarul Gheorghe Nichita.

Un loc nou de parcare la fiecare 20 de masini noi

In 2004, in Iasi erau inregistrate 63.435 mijloace de transport. Un an mai tirziu, numarul de mijloace de transport inregistrate la Directia Finantelor Publice Locale a crescut la 66.194, iar in 2006 la 68.828. Pentru anul in curs, la Primarie sint luate in evidenta 76.117 mijloace de transport. Toate acestea sint in proprietatea unor ieseni sau a unor firme cu sediul in Iasi.

Daca se iau in calcul si masinile care tranziteaza municipiul sau cele ale studentilor, in Iasi exista peste 80.000 de mijloace auto care au nevoie de parcari. La nivelul municipiului exista insa doar aproximativ 1.000 de locuri de parcare cu plata si alte 1.200 de locuri amenajate aflate in patrimoniul CL.

Cele 2.200 de spatii nu includ locurile de parcare improvizate pe strazi si nici cele de linga locuintele iesenilor. Din 2004 si pina acum, interventiile Primariei la parcari au fost punctuale. Majoritatea investitiilor au constat insa doar in renovarea parcarilor existente si, eventual, extinderea lor. Astfel, Primaria a modernizat si extins parcarea de la Casa de Pensii.

Aici sint acum 89 de locuri de parcare. In aceeasi categorie intra si parcarea de pe strada Grigore Ghica Voda, de linga Politie, unde s-au realizat 72 de locuri de parcare, sau parcarea de la Piata Nicolina, unde au fost amenajate alte 40.

Practic, in aceste zone, lucrarile au constat in extinderea unor spatii destinate parcarii masinilor deja existente, fara a se pune problema unor investitii "de la zero". "Au fost realizate spatii pentru parcare si de-a lungul bulevardului Dacia. Cred ca sint in jur de 80 de locuri. Si linga Moldova Mall este amenajata o parcare de 40 de locuri, pe bulevardul A.

Panu", a precizat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Municipalitatea a mai realizat spatii pentru autoturisme si in cartiere precum Dacia, Alexandru sau CUG.

"Iasul, un oras subdezvoltat"

Investitiile facute pina acum de Primarie nu au rezolvat insa nici pe departe problema. Mai ales cele din zona centrala sint zilnic arhipline, iar autoturismele stationeaza pe strazi. Chiar si parcarea rudimentara din spatele BRD, care a fost pietruita, este plina pe timpul zilei.

Pe linga riscul proprietarilor de a fi amendati sau de a le fi ridicate masinile, intreg traficul auto este dat peste cap din cauza lipsei locurilor de parcare. "Cred ca la aceasta ora strazile fac din Iasi un oras subdezvoltat. Nu avem o viziune a imbunatatirii traficului existent. Problema numarul unu o reprezinta parcarile, atit cele din zonele comerciale, cit si cele de linga blocuri.

Trebuie incurajate parcarile subterane si supraterane", a explicat Radu Botez, consilier local al PNL. La nivelul Primariei se discuta inca din 2004 de construirea unor parcari subterane. Dupa trei ani, se pare ca municipalitatea s-a decis in sfirsit sa actioneze. Se pregatesc doua licitatii care ar trebui sa mai puna un pansament la nivelul spatiilor de parcare din zona centrala.

"Acum mergem pe trei directii. Nu o sa stau dupa cei care contesta faptul ca facem acea parcare din spatele Primariei. Vom face parcari si cu bani de la Primarie. Apoi, vom concesiona doua amplasamente din Centru pentru realizarea de parcari. In prima sedinta de Consiliu Local vom aproba si caietul de sarcini pentru concesionarea tuturor parcarilor din Centru", a adaugat Nichita.

Bahluiul, transformat in parcare

Concret, Primaria intentioneaza sa scoata la licitatie realizarea a doua parcari subterane sub parcul Independentei si linga Starea Civila. Ambele ar urma sa fie construite de firme private si sa aduca un plus de 500 de noi locuri de parcare. Un alt proiect care ar urma sa fie pus in practica in acest an vizeaza o suprafata de teren din spatele Primariei.

Aici ar urma sa fie ridicata o parcare supraetajata cu alte 400 de locuri. "Am demarat tirziu aceste proiecte din mai multe motive. Unul este ca toti privatii care au fost interesati de a prelua parcarile au urmarit profitul sau nu au fost seriosi. Nici caietul de sarcini pentru concesionarea parcarilor nu era bine facut.

E normal sa se intimple asa pentru ca nu avem experienta in astfel de licitatii. Cred ca parcarile de la Starea Civila si Independentei vor atrage oamenii de afaceri din zona", a completat Nichita. Consilierul local Botez sustine ca ar trebui luate in calcul si alte amplasamente pentru parcari subterane.

"Ar fi parcul din fata Teatrului National sau cel din spatele blocurilor din Piata Unirii, spre cinematograful «Victoria». Chiar voi depune si eu un proiect la CL pentru construirea unor parcari peste Bahlui. Practic, sa fie realizate niste poduri pe care sa se poata parca masinile lasate acum pe strazi.

Astfel de parcari ar putea fi realizate usor si in mai multe puncte din oras cum ar fi Podu Ros sau Podu de Piatra", a afirmat Botez.