Primaria le pregateste clujenilor o noua vara cu orasul in plin santier. Miza este mare si nu sufera amanare: cu aproximativ un an inainte de alegerile locale actuala administratie trebuie sa duca la bun sfirsit, sau macar pe aproape, marile proiecte concepute la debut de mandat.

Este vorba despre modernizarea principalelor artere ale Clujului, dar si investitiile in infrastructura cartierelor unde, pana la urma, traiesc majoritatea alegatorilor.

De la parking-uri etajate la mai modestele modernizari de piete sau strategica reorganizare a circulatiei in zona centrala, toate depind in mare masura de aceasta vara, indiferent ca Emil Boc isi asuma sau nu public aceasta miza ca atare.

Municipalitatea a anuntat deja deschiderea santierelor pentru strazile Paraului, Laterala, Codru Dragusan, Bujorului, Sitarilor, Ioan Slavici, Stanescu Popa, Fagarasului, Sibiului, Pintenului, Nod IRA, Izei si Sanatorului, Linistei si Cornului. In toate aceste cazuri este vorba despre lucrari cuprinse in programul “288 de strazi” ceea ce inseamna ca santierul va dura toata vara.

Potrivit promisiunilor municipalitatii, strazile vor fi finalizate la inceputul lunii septembrie, dat fiind ca este vorba despre refacerea infrastructurii si a sistemului rutier aferent, inclusiv executia de trotuare “in solutie definitiva (bordura, asfalt)”.

Lor li se adauga proiectul “zonei pietonale Bulevardul Eroilor”, dar si modernizarea unei noi serii de artere care nu se regasesc pe lista celor 288: 1 Decembrie, Motilor, Dunarii, Muresului, Oltului si Tarnavelor. In total se doreste finalizarea modernizarii pana la sfirsitul anului a 40 de strazi plus alei si trotuare din toate cartierele.

Pentru aceasta au fost selectate nu mai putin de 13 firme. Bugetul estimat de directorul tehnic al primariei, Sorin Apostu este de aproximativ 10.000.000 de lei noi proveniti dintr-un imprumut bancar destinat si altor proiecte de infrastructura.

In conditiile in care la nivelul Ministerului Finantelor si a Comisiei Europene se alege firma care va continua lucrarile abandonate de francezii de la Sade, amploarea lucrarilor care vor rascoli orasul va deveni cu adevarat impresionanta. Deocamdata situatia este blocata de faptul ca singura oferta aflata pe masa guvernului depaseste valoarea estimata a fi contractata.

Incercarile de a afla mai multe detalii s-au lovit, pina in momentul conceperii acestui articol de tacerea reprezentantilor Oficiului de Plati.

Parking-uri si piete

Primaria promite nu doar deschiderea de santiere ci si inchiderea altora. Purtatorul de cuvint al municipalitatii, Raimoda Boian “estimeaza” ca inceputul verii ar trebui sa coincida cu inaugurarea pietei agro-alimentare din cartierul Zorilor si a parcarii supra-etajate din spatele sediului primariei de pe Motilor.

Un alt parking, subteran de aceasta data, intra din vara in faza de alegere a executantului. Este vorba despre proiectul din Piata Mihai Viteazul, sub statuia cu acelasi nume. Constructia va avea 179 de locuri de parcare si se va intinde pe o suprafata de aproximativ 5000 de metri patrati.

Valoarea estimata a lucrarilor este intre 8 si 11 milioane de lei, iar deciderea castigatorului se va realiza prin procedura de negociere. De asemenea tot in aceasta vara ar trebui sa fie reorganizata circulatia in zona pietei Stefan cel Mare-Calea Turzii prin schimbarea sensurilor de mers. Aceasta de indata ce lucrarile de amenajare din jurul catedralei greco-catolice vor fi incheiate.

Aceasta ar fi una din primele etape ale proiectului de reorganizare a circulatiei care se intinde pana in 2020. Compania Search Corporation, cea care realizeaza pentru primarie mai multe variante de resistematizare, sistematizare, urmeaza sa prezinte public solutia finala in citeva zile.

In privinta centrului orasului, doua importante modificari urmeaza sa intre pe ordinea de zi a municipalitatii. Prima este alegerea prin licitatie a firmei care va realiza serviciile de proiectare si consultanta pentru modernizarea si extinderea sistemului de semaforizare actual. Este vorba despre celebrele semafoare cu senzori ce vor permite realizarea undelor verzi.

A doua modificare se refera la stabilirea noilor reguli pentru panourile de publicitate stradala. Primarul Emil Boc a anuntat deja ca doreste noi locatii pentru panouri, la distante prevazute de legislatia in vigoare si licitatii pentru stabilirea firmelor care le vor putea folosi. Teoetic, orasul ar trebui sa scape cu aceasta ocazie dintr-un foc de cel putin 100 de panouri ilegale.

Vremea plajelor si a ... pasajelor

S-a stabilit, din luna iunie clujenii ar trebui sa poata face plaja pe nisipurile special amenajate pe malul Somesului. Acestea se vor intinde intre Podul Garibaldi si Autobaza RATUC. Aici ar trebui sa fie amenajate si o portiune cu iarba si un trotuar pentru promenada.

Promisiunea a fost facuta de primarul Emil Boc insa lucrarile sint realizate dupa planurile celor de la Apele Romane Somes-Tisa. Lunile urmatoare o promisiune mai veche a actualei administratii ar trebui sa fie pusa, de asemenea, in aplicare. Este vorba despre reamenajarea pasajelor pietonale subterane.

Vara aceasta ar trebui sa fie contractata proiectarea lor pentru a putea sa se treaca ulterior la alegerea executantului. Tot despre alegerea proiectantului este vorba si in cazul viitorului sediu al Filarmonicii Transilvania din parcul central. Acest obiectiv ar trebui atins pina la sfarsitul anului pentru ca in 2008 sa poata incepe lucrarile.

In privinta reabilitarii vechilor cladiri ale orasului, primaria a anuntat ca va moderniza Bastionul Croitorilor si va extinde creditarea proprietarilor de imobile vechi care nu isi permit sa sustina din fonduri proprii reabilitarea acestora. Si tot legat de zona veche ar urma sa se decida modul de refacere a fantanii arteziene din jurul celebrei statui a lui Avram Iancu.

Potrivit departamanentului de presa al municipalitatii vara aceasta va fi cunoscut urmasul austriecilor de la Va Tech pentru proiectul de 7 milioane de euro ce vizeaza modernizarea si intretinerea sistemului de iluminat public al orasului. Germanii de la Siemens au revendicat preluarea contractului (blocat de mai multi ani) dupa ce au absorbit firma austriaca.

Primaria nu a dat deocamdata vreun raspuns. La fel cum nu a dat nici un raspuns viabil nici pentru Strategia de dezvoltare a orasului ceruta de opozitia din Consiliul Local si de societatea civila. Documentul se afla, potrivit declaratiilor reprezentantilor municipalitatii, in continuare in faza ultimelor retusuri, adica in acelasi stadiu ca si la inceputul anului.

Proiecte in ceata

O serie de planuri raman deocamdata indecise atat la nivelul Consiliului Local cat si a Consiliului Judetean. Este vorba in primul rand despre modalitatea de realizare a noului stadion municipal. Politizarea proiectului a dus pina in prezent la un blocaj fara prea mari perspective, dupa ce la un moment dat se dorea inceperea lucrarilor chiar din toamna.

In lipsa unei solutii general acceptate s-a ajuns sa se discute inclusiv autorizarea arenei la o treime din capacitate, in forma actuala. Disputele legate de contextul urbanistic din jurul arenei nu vor putea primi un raspuns concret in conditiile in care nu s-au inceput demersurile pentru un nou Plan Urbanistic General al Clujului, un alt obiectiv in suspensie.

Rampa de deseuri a orasului ar trebui inchisa, dar nici aici proiectele municipalitatii si a legislativului judetean nu se impaca. Miza o reprezinta nu doar modalitatea de depozitare si distrugere/reciclare a gunoaielor ci si obtinerea finantarii. De altfel lunile urmatoare sint decisive pentru felul in care autoritatile locale vor putea accesa fonduri europene.

Comisia Europeana analizeaza inca planurile sectoriale propuse de Guvernul Romaniei, planuri pe baza carora se vor putea avansa si proiectele locale. Sunt in asteptare atat planul de modernizare a liniilor de tramvai din Cluj cat si planurile de extindere a aeroportului.