Cu toate ca la sedinta organizata sambata la sediul RATL, la intrevederea dintre cei din sindicat si angajati au fost invitati consilierii si primarul Turzii, se pare ca doar trei alesi locali au crezut de cuviinta sa sunt datori sa incerce sa dea o mana de ajutor: PRM-istii, Ioan Gaina si Doru Anca si UDMR-istul, Iosif Pataky.

Directorul RATL, Alin Popescu, prezent si el la eveniment, a admis ca, dintre toate regiile existente la Turda, angajatii RATL au viata cea mai grea. Fara zile de sambata si duminica, fara zile de sarbatoare, ei sunt cei care trebuie sa lucreze in permanenta. „E munca multa, pe care nu o putem recompensa asa cum ar trebui. Situatia ne depaseste”, a mentionat el.

Presedintele de sindicat, Vasile Trif, a punctat cele mai importante cerinte ai angajatilor: marirea salariilor si lunar, minim 15 bonuri de masa/persoana. Totodata a vorbit si despre cealalta mare boala a transportului in comun: transportatorii ilegali.

La Turda transportul gunoiului valoreaza mai mult decat transportul oamenilor

Aceasta a fost concluzia angajatilor prezenti la intrunire, care au declarat cu regret ca salariul unui sofer de la RADP, care transporta gunoi, e mult mai mare decat al lor, care zilnic transporta sute de oameni. Unii soferi se trezesc la 3.00 dimineata pentru a ajunge la lucru si multi dintre ei ajung acasa dupa miezul noptii.

Taxatoarele, de multe ori sunt agresate verbal, iar cateodata chiar fizic de calatori, stau ore intregi in autobuze unde nu exista nici un pic de aerisire si, cu toate acestea, salariul lor de incadrare rareori trece pragul de 650 de lei.

„Microbuzele racoleaza toti calatorii cu bani, cu noi merg doar cei care au gratuitati ori abonamente, asa ca de multe ori lucram in pierdere”, a mentionat un sofer.

In comparatie cu aceasta cifra, un proprietar de microbuz, care face concurenta neloiala autobuzelor de la RATL, poate castiga lunar chiar si 1.000 de euro, ceea ce inseamna un salariu zilnic de aproximativ 50 lei, a amintit consilierul Gaina.

De multe ori angajatii fac si cate 60-70 de ore suplimentare din cauza lipsei de personal, iar concedii de odihna n-au avut de foarte multa vreme.

„Unele taxatoare sunt nevoite sa ia concedii de boala ca sa se poata odihni putin, ca sa iasa din rutina”, a declarat Trif.

Consilierii vor sa ajute, dar nu stiu cum

Cei trei consilieri locali si-au exprimat pe rand ingrijorarea in ceea ce priveste situatia RATL si au declarat ca inteleg revolta angajatilor, care provine din singurul fapt ca pe multe ore de lucru in conditii nu prea bune, se iau salarii extrem de mici.

Gaina a propus ca RATL sa ceara o subventie considerabila de la Consiliul local Turda.

„Din fiecare bilet de 10.000 de lei, consiliul sa plateasca 2.000. Si sa se dea subventii si pentru motorina. Astea poate ar salva situatia”, a comentat el.

Pataky a fost de parere ca, de fapt, concurenta neloiala este problema declarand „Eu cred ca de frica cineva evita sa atinga miezul problemei. Exista o lege care ar putea stopa acest fenomen. De ce nu o aplicam?”

Directorul regiei a spus ca o solutie salvatoare pentru consumul ridicat de motorina ar putea fi soselele ocolitoare pe unde ar putea merge cei care nu au treaba in zona, astfel evitandu-se aglomeratiile, iar pentru a reduce cheltuiala ce provine din schimbarea deasa a piesele autobuzelor, ar fi foarte bine daca toate statiile de autobuz s-ar asfalta. „Noi nu caram cartofi, ci transportam oameni”, a fost verdictul lui.

Dupa discutii indelungate, s-a ajuns la un numitor comun: directorul RATL, membrii ai Consiliului de administratie si reprezentanti ai sindicatului, participanti la sedinta ordinara a Consiliului local din aceasta saptamana, vor cere primarului remedierea imediata a situatiei. In caz contrar, in 2 iulie vor paraliza traficul mijloacelor de transport in comun.