La ora actuala o societate comerciala care are in activitate si un mic bar, cand vin in control toate organismele de gestiune colectiva in domeniul muzical, trebuie sa plateasca la fiecare in parte remuneratiile de folosire a muzicii, totalizand sume de 216 lei, plus TVA lunar, la care daca se adauga cei 80 de lei taxa radio-tv se ajunge la suma de 296 lei plus TVA, iar inmultind cu 12 luni se ajunge la 3.978,24 lei pe an, mai mare decat taxa forfetara. Cu cit suprafata este mai mare cu atat se plateste mai mult. Unul dintre aceste organisme UCMR-ADA a inceput sa faca confuzie intre Legea 8 din 1996 si defunctul decret 153 din vechiul regim, cand bietul taran pentru un stiulete de porumb era purtat pe la Militie.

Legea 8 pe 1996, cu modificarile ulterioare, trebuie respectata, fiind vorba de Legea proprietatii intelectuale, in care sunt cuprinse drepturile de autor si drepturile conexe. Regretabil este ca, folosindu-se de aceasta lege, respectiv la art. 124-127, in care se stipuleaza infiintarea de organisme colective corespunzatoare unor domenii de activitate, au inceput sa apara ca ciupercile dupa ploaie, fel si fel de asociatii, uniuni, centre etc., in domeniul muzicii. Astfel s-au infiintat pe baza unor hotarari judecatoresti.

COPYRO, DACIA SARA, UCMR-ADA, VISARTA, CREDIDAM, ADPFR, UPFAR-ARGOA, cate si mai cate altele, cu largul concurs al ORDA, organism guvernamental, care are un aparat stufos de experti, superexperti, toti fiind platiti din bani publici. Se pune intrebarea: de ce nu poate exista un singur organism de gestiune colectiva in domeniul muzical, care sa colecteze drepturile de autor si drepturile conexe, asa cum este in Germania - GEMA, sau in alte state democratice mult mai avansate decat noi.

Se cuvin cateva precizari. La ora actuala o societate comerciala care are in activitate si un mic bar, cand vin in control toate organismele de gestiune colectiva in domeniul muzical, trebuie sa plateasca la fiecare in parte remuneratiile de folosire a muzicii, totalizand sume de 216 lei, plus TVA lunar, la care daca se adauga cei 80 de lei - taxa radio-tv se ajunge la suma de 296 lei plus TVA, iar inmultind cu 12 luni se ajunge la 3.978,24 pe an, mai mare decat taxa forfetara. Cu cit suprafata este mai mare cu atat se plateste mai mult.

Unul dintre aceste organisme (UCMR-ADA) a inceput sa faca confuzie intre Legea 8 din 1996 si defunctul decret 153 din vechiul regim, cand bietul taran pentru un stiulete de porumb era purtat pe la Militie. Asa sunt purtati de catre organismul mai sus mentionat utilizatorii de muzica in baza art. 140, litera c din legea mai sus mentionata in plina perioada de criza. Exista peste 6000 de dosare penale facute prin plangeri penale sau constituiri de parti civile, ingreunand munca organelor de politie si a parchetelor judetene, care trebuie sa dea o solutie in dosarele in care s-a inceput urmarirea penala.

Mai mult, lucratorii UCMR-ADA obliga utilizatorii de muzica la plata tripla a remuneratiei datorate in baza art. 139 pct 2 din Legea 8 pe 1996, desi acest articol este destul de explicit: "instanta poate acorda triplul remuneratiei la solicitarea organismelor de gestiune colectiva". Dar unii inspectori ii obliga pe utilizatori sa achite de trei ori, nemaiasteptand pronuntarea instantei, facand un adevarat carnagiu in rindul acestora. Basca plimbarea si audierea la Politie, achitarea de teama, in final Parchetul aplicand art. 18, inidice 1.

UCMR-ADA a recrutat politisti in rezerva cu pensii intre 2.800-4.200 lei, unii pastrand vechile mentalitati, care primesc un procent de 5% din incasari, plus bonuri de masa, plus 60 de litri carburanti... Astfel de rezervisti exista in judetele Brasov, Suceava, Neamt, Mures, Bistrita-Nasaud, Sibiu, Cluj, Maramures. In afara de aceasta, organismul si-a angajat un birou de avocati, care are tot interesul sa aiba procese. Printre altele, exista peste 1.200 de plingeri impotriva primariilor care au organizat cum au putut anumite festivitati.

Automat aceste organisme s-au transformat in ONG, sustinand ca sunt sume de bani incasate din mediul privat, dar sumele incasate de la Teatre, Filarmonici, Consilii locale, Case de Cultura nu sunt din bani publici?

O alta lacuna a Legii 8 este este art. 145 pct. 3 unde se spune ca competenta de judecata pentru infractiunile prevazute la art. 139-143 revine Tribunalului. Ori, in acest caz, organul de constatare este nevoit sa se deplaseze 50-100 de kilometri pana la resedinta de judet sa inregistreze plangerea la Tribunal ( Parchet). De ce pentru aceste infractiuni mici sa nu se ocupe judecatoriile care si ele dispun de profesionisti, caci tribunalele au suficiente infractiuni serioase. In situatia de fata se poate declina competenta judecatoriilor (parchetelor) de la tribunal (Parchet).

Tot UCMR-ADA incaseaza drepturi de autor de la toate posturile radio-tv, de la operatorul de cablu, care preiau emisiunile radio-tv, difuzindu-le melodiile, iar utilizatorul care asculta radio sau tv este din nou taxat cu sumele descrise mai inainte, pentru ca se folosesc de expresia "comunicare publica". Daca consultam DEX si analizam cele doua expresii "difuzare publica" in spatiul public cu "Comunicare publica" in spatiul public, observam ca sunt aproape identice. Si atunci de ce trebuie sa se plateasca si UCMR-ADA inca o data pentru comunicare publica de catre utilizator.

In situatia de fata, ORDA a scapat de sub control organismele de gestiune colectiva in domeniul muzicii. Unde fiecare isi trage cite o Decizie cu metodologie, tabele tarifare dupa bunul plac, iar ORDA le semneaza, le publica in Monitoul Oficial si organismele trec la executarea utilizatorilor, care in foarte multe cazuri prefera sa inchida unitatile pentru ca nu mai fac fata si taxei forfetare si dreptului de autor, impozitelor, TVA etc. Oare in loc ca romanul sa fie indepartat de aceste taxe brutale in domeniul muzicii, nu se poate gasi o modalitate de apropiere?

Consideram ca Parlamentul Romaniei trebuie sa aduca urgent modificari Legii 8 din 1996, iar pina la modificarile respective Guvernul Romaniei sa adopte o Ordonanta de urgenta in domeniu pentru ca Legea 8 sa nu se transforme in decretul 153 de trista amintire. Dar, mai ales, se impune de urgenta infiintarea unei Agentii Nationale de colectare a drepturilor de autor si a drepturilor conexe in domeniul muzical, sub Guvernul Romaniei, deoarece organismele de gestiune colectiva incaseaza sume enorme care nu sunt repartizate in mod echitabil.