Ce solicita studentii care au manifestat la Facultatea de Istorie a Universitatii din Bucuresti?

Stefan VlastonFoto: Hotnews

Datoria presei si a autoritatilor competente este sa se aplece cu rabdare si respect asupra solicitarilor studentilor, unele pot fi intemeiate, altele nu. Dar nu pot fi ignorate. Cea mai proasta pozitie este ignorarea dialogului dintre autoritati si studenti, sau dintre autoritati si orice segmente ale populatiei.

Scuza aceasta, penibila, a politicienilor, „n-am stiut sa comunicam”, trebuie sa inceteze.

Sa vedem, pe rand, ce solicita studentii, cat de intemeiate sunt revendicarile lor, si solicitam ministrului Funeriu sa se aplece la randu-i asupra acestor revendicari si sa le dea curs, in masura in care sunt intemeiate.

  1. Acordarea a minimum 6% din PIB pentru educatie si a minimum 1% pentru cercetare de la 1 ianuarie 2012

Este corecta solicitarea studentilor, dar cu amendamente. Oricat de multi bani ar primi educatia si cercetarea, fara mecanisme de control, evaluare si verificare postfinantare, a modului in care au fost cheltuiti banii, nu se va rezolva niciodata nimic. Trebuie vazut daca salariile sunt justificate de o prestatie de calitate la catedra, nu date la gramada, fara o diferentiere in functie de performanta si rezultatele muncii. Solicitarea sindicalista, 6% din PIB la educatie, dar fara verificarea rezultatelor alocarii banilor, e o eroare perpetuata de 20 de ani. Educatia trebuie sa inceteze sa mai fie spatiul in care „nimeni nu da socoteala de nimic”.

2. Vrem reformarea programelor universitare (50% din trunchiul canonic impus de senat, restul de 50%, la alegerea studentului, format din cursuri teoretice sau cu aplicabilitate practica).

Revendicarea este corecta, alegerea studentilor este decisiva pentru mentinerea sau nu in universitate a dinozaurilor care predau de 50 de ani aceleasi cursuri, de mult iesite din utilitate si portofoliul marilor universitati din Europa si din lume. La decizia ofertei educationale a universitatilor trebuie sa participe si reprezentantii studentilor, in Senatele Universitare si Consiliile facultatilor, a caror voce trebuie sa se auda mai puternic decat pana acum.

3. Cerem introducerea admiterii pe baza de examen (proiect, proba practica etc.) pentru toate cele trei forme de invatamant (zi, frecventa redusa, invatamant la distanta).

Solicitarea este corecta, dar cu conditia ca examenele de admitere sa nu fie transformate de organizatori in simulacre, asemanatoare examenelor de bacalaureat, conduse tot de sefii de comisii universitari. In conditiile in care, banii privati sau bugetari, vin in functie de numarul studentilor, cine isi face iluzii ca subiectele si supravegherea la aceste examene de admitere vor fi corecte? O solutie ar fi organizarea lor pe subiecte tip grila, personalizate, la fel ca la rezidentiat, cu corectare informatica.

4. Cerem adoptarea imediata a Statutului Studentului prin ordinul Ministrului Educatiei

Am inteles ca acest Statut exista, a intrunit si acordul asociatiilor studentesti reprezentative, daca este asa nu exista niciun impediment sa fie publicat in Monitorul Oficial de indata.

5. Universitatea apartine tuturor. Oricine trebuie sa poata participa la evenimentele si cursurile Universitatii, nu doar studentii.

Marturisim ca nu intelegem aceasta revendicare. Am participat in ultimul timp la cateva cursuri , ne-am legitimat la intrare si am fost lasati sa intram. Exista, undeva, o alta abordare a participarii la cursurile universitare?

6. Vrem ca Universitatea sa nu reprezinte un spatiu de discriminare, opresiune, umilire. Trebuie sa se poata problematiza, discuta si descuraja aceste atitudini. Dorim acces la un proces real de rezolvare a acestor probleme, care sa acorde demnitate si protectie partilor implicate.

Daca revendicarea nu se refera la trecerea examenelor, fara ca studentul sa fi asimilat materia ceruta, atunci este ok. Este adevarat ca au fost cazuri de hartuire sexuala a studentelor de catre profesori. Poate de intimidare, atunci cand studentii au reclamat neajunsuri si sincope ale activitatii universitare si manageriale. Toate acestea aspecte ar trebui dezbatute de catre reprezentantii studentilor in organismele de conducere in care sunt membri.

7. Studentii si cadrele didactice sunt parteneri egali in procesul educational.

Egalitate in procesul educational nu inseamna afectarea dreptului suveran al profesorilor de a evalua studentii in cadrul examenelor, proiectelor, seminariilor. Legea prevede:

Art. 199. — (1) Studentii sunt considerati parteneri ai institutiilor de invatamant superior si membri egali ai comunitatii academice.

Art. 202 c) principiul participarii la decizie — in baza caruia deciziile in cadrul institutiilor de invatamant superior sunt luate cu participarea reprezentantilor studentilor

d) principiul libertatii de exprimare — in baza caruia studentii au dreptul sa isi exprime liber opiniile academice, in cadrul institutiei de invatamant in care studiaza;

e) principiul transparentei si al accesului la informatii — in baza caruia studentii au dreptul de acces liber si gratuit la informatii care privesc propriul parcurs educational si viata comunitatii academice din care fac parte, in conformitate cu prevederile legii.

Daca aceasta prevedere nu se aplica, este dreptul studentilor sa ceara aplicarea ei in organismele de conducere ale universitatilor si, daca este fara rezultat, la ministrul educatiei care are posibilitatea sa activeze articolele 124 si 125 din Legea Educatie, privind responsabilitatea publica a universitatilor si managerilor lor.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro