In fata casei e parcata o dubita. Are geamurile sparte, rotile dezumflate si miros de pipi. E casa unei trupe de caini vagabonzi care haituieste pe oricine indrazneste sa se apropie la mai putin de 10 pasi de dubita. Aceasta ar fi tinta perfecta pentru proiectul "Romania fara rable", o idee introdusa in concursul Restart Romania. Dar cum vor putea fi convinse autoritatile sa colaboreze? Si cine va plati costurile ridicarii si transportarii rablelor?

Competitia Restart RomaniaFoto: Hotnews
  • Cititi in continuare planul proiectului si aduceti imbunatatiri ideii.

"Romania fara rable" este o campanie menita sa elibereze strazile, parcarile, trotuarele si spatiile verzi de un numar semnificativ de masini abandonate pe aceste spatii publice. Proiectul propune crearea unei baze de date disponibila publicului larg, care sa contina descrierea caracteristicilor si mentionarea exacta a locului in care se afla masini abandonate (strada, numar, repere vizuale).

Teoria "ferestrelor sparte" spune ca "dacă o cladire are geamuri sparte care nu sunt rapid inlocuite, in scurt timp acea cladire va avea din ce in ce mai multe geamuri sparte, pentru ca in final ea sa fie vandalizata complet." Ideea e valabila - si noi romanii putem depune marturie - si pentru alte zone ale spatiului public, cum ar fi gunoaiele de pe strazi si dintre blocuri. Imediat ce mizeria incepe sa se acumuleze, oamenii incep sa arunce gunoaie cu o tot mai mare indiferenta.

Rezolvarea acestei situatiii ar aduce zeci de mii de lei la bugetele primariilor prin taxe de parcare. Ar elibera cateva mii de locuri de parcare si ar elimina o prezenta daunatoare de pe spatiul verde.

Obiective:

1. Crearea unei baze de date cu minim 1000 de masini abandonate.

2.Ridicarea a minim 400 de masini din cele prezente in baza de date.

3.Crearea unui site web si a unei aplicatii mobile pe care cetatenii sa le poata folosi pentru a raporta locurile in care se gasesc masini abandonate.

4.Crearea si implementarea unei campanii de comunicare in mediul online, care sa sustina campania "Romania fara rable".

Mizam pe colaborarea cu autoritatile publice locale ( primarii, Politia Comunitara) cu atributii legale in acest domeniu conform Legii nr. 421/2002 si a Legii nr. 309/2006, pentru a reusi ca pina in septembrie 2012 sa imbunatatim in mod semnificativ aceasta situatie.

Proiectul are nevoie de implicarea activa a cetatenilor. Corectitudinea informatiilor din baza de date va fi asigurata prin sistemul "vanator" / "validator". Astfel, "vanatorii" vor identifica masinile din localitatea de domiciliu, urmand ca cei din urma -"validatorii" - sa actioneze in mod independent pentru a verifica localizarea facuta de primul grup de voluntari.

Vom folosi o parte importanta din grant-ul obtinut pentru a premia cei mai harnici voluntari – cei care localizeaza cele mai multe masini abandonate. Premiile vor fi acordate in 3 etape:

  • pentru localizarea masinilor abandonate,
  • pentru confirmarea pozitiilor,
  • la finalul campaniei, pentru a monitoriza progresul autoritatilor locale in a ridica autovehiculele de pe spatiul public.

Vom pune la dispozitia autoritatilor locale baza de date realizata (localizare geografica, numar de inmatriculare si fotografie), le vom oferi sprijinul voluntarilor pentru a eficientiza activitatea lor si vom monitoriza operativitatea cu care actioneaza.

Proiectul a fost propus de Iulian Boia.

***

Restart Romania este o platforma online, initiata de TechSoup cu sprijinul Ambasadei Statelor Unite la Bucuresti, care permite cetatenilor sa-si defineasca problemele, sa vina cu idei care le pot rezolva, sa primeasca feed-back si apoi, daca acestea sunt bune, sa le vada transformate in proiecte online care pot schimba comunitatea. Si, daca aceste proiecte sunt cu adevarat bune, atunci vor primi o finantare de cel putin 5000 USD care sa le faca durabile.