Mai mult de jumatate dintre romani (61%) au in general o parere proasta si foarte proasta despre scoala romaneasca, in timp ce doar 36% au o parere buna si foarte buna. Acelasi procent (61%) ar prefera studiul in strainatate pentru copiii lor, arata un sondaj realizat de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie, dat publicitatii odata cu debutul noului an scolar.

Sondajul mai arata ca 77% dintre cei intervievati considera ca diplomele nu mai au nicio valoare, 51% spun ca profesorii sunt slab pregatiti, iar 50% dintre parinti ar apela la meditatii pentru copiii lor. Romanii si-ar dori si mai multa siguranta si disciplina in scoli, inclusiv reintroducerea uniformelor (84%).

  • Potrivit sondajului, aprecierea generala asupra invatamintului romanesc este una negativa. Cei mai multi dintre romani (61%) au in general o parere proasta si foarte proasta despre scoala romaneasca, in timp ce doar 36% au o parere buna si foarte buna. 61% dintre romani ar prefera studiul in strainatate pentru copiii lor. Comparativ cu invatamantul din Uniunea Europeana, doar un sfert dintre romani (26%) cred ca avem un invatamant mai bun, in timp ce 55% cred ca invatamantul romanesc este mai slab. Principalele motive invocate pentru a justifica aceasta evaluare negativa sunt legate de caracterul neaplicat, lispa de dotare a scolilor si calitatea scazuta a actului educational.
  • Invatamantul romanesc este perceput ca fiind preponderent centrat pe informatie si rupt de realitatile de pe piata muncii - 69% dintre respondenti considera ca invatamantul romanesc nu ii pregateste pe elevi pentru viata, ceea ce demonstreaza un caracter formativ scazut al invatamantului actual. Concluzia este intarita si de faptul ca 78% dintre romani apreciaza ca invatamantul este centrat prea mult pe informatie si mai putin pe formarea de competente. Evaluarea se regaseste si atunci cand 77% din respondenti afirma ca tinerii nu sunt pregatiti sa faca fata pe piata muncii iar 95% dintre romani considera ca reinfiintarea scolilor profesionale sau de meserii ar fi un lucru benefic.
  • Scoala romaneasca scoate absolventi slab pregatiti si se confrunta cu o devalorizare a diplomelor, cred cei mai multi dintre respondenti. 71% dintre ei considera ca absolventii de facultate sunt slab pregatiti, iar 77% ca diplomele nu mai au nici o valoare.
  • Prestatia ministrului actual al Educatiei este considerata ca fiind modesta - 86% dintre cei chestionati spun ca schimbarile frecvente ale legislatiei din domeniul educatiei sunt prea frecvente, iar 80% sustin ca dotarea scolilor este deficitara. Un alt motiv de repros tine de nivelul scazut al sigurantei in scoli si exigenta scazuta a profesorilor. 86% dintre parinti sunt ingrijorati de nivelul scazut al sigurantei in scoli, 97% dintre romani considera ca disciplina in scoli ar trebui crescuta, iar 74% dintre acestia nu sunt de acord ca exigenta ar fi prea mare. Ca o confirmare a nevoii de disciplina, 84% dintre respondenti doresc reintroducerea uniformelor scolare.
  • Profesorii sunt perceputi ca fiind prost platiti si relativ slab pregatiti. 80% dintre respondenti considera ca profesorii sunt prost platiti, iar 51% apreciaza ca acestia sunt slab pregatiti, in timp ce doar 41% cred ca sunt bine pregatiti. Invatamantul de stat este perceput ca fiind mai bun decat cel privat (60%), doar 1/3 dintre respondenti avand o parere contrara.
  • Invatamantul din trecut este idealizat si considerat mai bun fata de cel din prezent, 86% dintre cei chestionati considerand ca actualii elevi sunt mai slab pregatiti decat cei din trecut. Actualul sistem de examinare este considerat ineficient, 71% dintre respondenti apreciind ca ar trebui reintrodus examenul la liceu iar 79%, examenul de treapta a II-a in liceu.
  • Meditatiile si orele suplimentare sunt la moda, 50% dintre parintii chestionati afirmand ca sunt in situatia de a imbunatati actul educational formal prin ore suplimentare. Un motiv serios de ingrijorare pentru apelul la meditatii este si faptul ca 43% dintre romani considera ca profesorii nu isi fac datoria la scoala. Parintii elevilor apeleaza la meditatii pentru ca vor sa aiba un copil bine pregatit (91%), la solicitarea profesorilor (43%) si pentru ca si alti parinti fac acelasi lucru (42%). Cei mai multi dintre parintii care isi trimit copiii la meditatii sunt convinsi ca acestia vor avea note mai mari (52%) si ca au sanse mai mari de a urma o facultate (57%). Matematica (88%) si limba si literatura romana (60%) sunt materiile cel mai des invocate ca obiect al meditatiilor.
  • Prezenta religiei in scoli este considerata un act necesar - doar 25% dintre cei intervievati sustin ca promovarea unui cult religios in scoli ar trebui interzisa, in timp ce 72% sunt in dezacord cu aceasta optiune.

Sondajul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie a fost realizat in perioada 6-8 septembrie, pe un esantion de 1.316 persoane, reprezentativ pentru populatia adulta, si are o marja de eroare de plus/minus 2,8%.